کد خبر: ۶۱۵۰۰
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۸۶ - ۲۲:۵۰

تحلیل یک اقتصاددان از عملکرد 20 ماهه دولت

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: معاون اقتصادی وزیر بازرگانی دولت خاتمی تاکید کرد اگر مبارزه با مفاسد اقتصادی در مسیر صحیح صورت نگیرد، ركن اصلی سرمایه اقتصادی كه اعتماد مردم است مخدوش می‌شود. 20 ماه است دولت را در اختیار گرفته‌اند و اختیارات كافی هم دارند ولی مبارزه با مفاسد اقتصادی ابزاری برای بی‌اعتمادی جامعه شده و باعث شده است همه چیز در ‌هاله‌ای از تردید قرار بگیرد. 

دكتر سعید شیركوند، عضو هیات علمی دانشگاه تهران، در همایش بررسی عملكرد اقتصاد دولت نهم افزود: همگرایی بی‌سابقه‌ای در اركان‌ برای دفاع از این دولت وجود دارد به طوری كه همه اركان با قدرت دولت را حمایت می‌كنند تا دولت بتواند برنامه‌های خود را پیش ببرد.

وی گفت: قبل از اینكه دولت نهم تشكیل شود در سال 83 قیمت نفت بالا رفت و حساب ارزی دولت هم پذیرای دلار‌های نفتی شد كه از توفیقات دولت نهم به حساب می‌آید. این فرصت فوق العاده 80 تا 90 میلیارد دلار پول در اختیار دولت قرار داد كه در آینده هم نگران افزایش قیمت نباشد. 

این اقتصاددان گفت: دولت نهم به دلایلی نتوانست از این فرصت‌های طلایی استفاده کند و روندی را دنبال كرد كه مدافعان ابتدایی خود را هم از دست داد. اکنون حتی دوستان سنتی كه باید از سیاست‌های اقتصادی دفاع كنند، دفاع نمی‌كنند.

شیركوند با اشاره به ویژگی‌های دولت گفت: عطش به خدمت تمام وجود دولت و رییس جمهور را گرفته است، در حالی كه اشكال زمانی بروز می‌كند كه از نظر دولت همین عشق به خدمت كردن كافی است و لازم نیست ورای این عشق ابزار خدمت وجود داشته باشد.

وی افزود: برای داشتن اقتصادی پویا باید یك ساز و كار و یك روش مناسب به كار گرفته شود ولی از نظر دولت مهم نیست چراكه معتقدند به تنهایی قادرند تمام معضلات جامعه را كشف و برای آن راه‌حل پیدا كنند و هم موظف به عملی كردن آن هستند.

مدرس اقتصاد دانشگاه تهران گفت: از نظر دولت تصمیم‌گیری‌ها براساس استاندارد‌هایی است كه رییس دولت، حاكم آن است و بقیه اجرا‌كننده آن هستند. دولتیان امروز سخت بر این باورند كه تمام كسانی كه قبل از دولت نهم مسوولیت دولت را به عهده گرفته بودند یا نمی‌توانستند یا نمی‌خواستند در نتیجه هیچ كدام از آن‌ها قابل اعتماد و استفاده فكری نیستند و هر چیزی از گذشته وجود دارد، تاریكی،‌ فسق و تباهی است.

شیركوند افزود: از نظر این دولت، قبلی‌ها یكسره مشغول ضربه زدن به اقتصاد و مفسده هستند و هر كسی در گذشته بوده آلوده به حماقت است.

وی تاکید کرد: دولت نهم از چند زاویه سرمایه‌های اجتماعی را به چالش كشیده و فضایی ایجاد كرده كه سرمایه اجتماعی با یك تردید روبه‌رو و اعتماد كشور با بحران روبه‌رو شود. 

شیركوند گفت: لازمه حل تمام مشكلات اقتصادی توجه به سرمایه اجتماعی است تا موقعیتی ایجاد شود كه سرمایه‌گذار احساس امنیت و اعتماد كند اگر به این صورت عمل نشود دولت مجبور می‌شود، خود هزینه كند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین