کد خبر: ۶۱۶۵۳۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۷
وزیر فرهنگ خبر داد:

ثبت زادروز زرتشت در تقویم رسمی کشور

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با رئیس انجمن زرتشتیان تهران با اشاره به پیگیری شورای فرهنگ عمومی برای ثبت زادروز زرتشت در تقویم رسمی کشور، از تصویب این روز در این شورا خبر داد که در حال پیگیری و بررسی در شورای عالی انقلاب فرهنگی است.
آفتاب‌‌نیوز :

سید عباس صالحی روز سه شنبه در دیدار با افشین نمیرانیان با اشاره به تنوع جغرافیایی و طبیعی ایران، گفت: ایران دارای تنوع دینی و قومی است و به عنوان رنگین کمان ادیان و اقوام به شمار می آید.

وی افزود: ادیان توحیدی در ایران دارای جایگاه با اهمیتی است و دین زرتشت نیز به دلیل اینکه در این کشور متولد شده از جایگاه ویژه تری نیز برخورداراست.

ثبت زادروز زرتشت در تقویم رسمی کشور

می توان از ظرفیت فرهنگ ادیان استفاده برد

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در عین حال تصریح کرد: تقویم رسمی کشور از لحاظ عناوین تورم پیدا کرده و به سختی هرعنوانی در آن به تصویب می رسد ولی در بین بسیاری از عناوین مطرح شده وقتی بررسی ثبت زادروز زرتشت مورد قبول قرار می گیرد نشان دهنده این است که می توان از ظرفیت فرهنگ ادیان استفاده برد و فرهنگ اقوام و ادیان را حفظ کرد.

صالحی با اشاره به بررسی کتب مربوط به دین زرتشت هم گفت: در هیئت نظارت بر چاپ کتاب تلاش شده تا بر ادیان توحیدی و مقدسات و اشخاص آن ها بی احترامی نشود.

وی تاکید کرد: انتصاب هایی که خلاف واقعیت نیز بر مقدسات ادیان توحیدی نسبت داده می شود نیز تلاش می شود پیگیری و بررسی شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره برگزاری جشن هایی زرتشت هم گفت: برخی از جشن ها مانند عید نوروز و شب یلدا به عنوان جشن ملی به شمار می آید و مردم آن را برگزار می کنند و لازم است برخی دیگر از این گونه جشن ها که ادامه دهنده میراث ایرانیان است به صورت ملی برگزار شود.

ثبت آیین‌های ایران باستان در تقویم رسمی کشور

در ادامه این نشست رئیس انجمن زرتشتیان استان تهران گفت: مردم ایران علاقه دارند تا در جشن های زرتشتی شرکت کنند ولی به دلیل اینکه ما امکانات لازم را نداریم لازم است نهاد یا سازمانی مانند شهرداری متولی برگزاری این گونه جشن ها شود.

افشین نمیرانیان ابراز امیدواری کرد: جشن ها و آیین های ایران باستان در تقویم رسمی کشور ثبت شود و در کتاب های درسی هم به آن پرداخته شود.

راه اندازی موزه زرتشتیان و خانه فرهنگ و هنر

وی ادامه داد: توجه به مقدسات و موضوعات مربوط به دین زرتشت در کتاب هایی که مجوز می گیرند ضروری است و لازم است از متخصصان این حوزه بیش از پیش بهره برد.

رئیس انجمن زرتشتیان استان تهران در ادامه گفت: انجمن زرتشتیان در حال پیگیری راه اندازی موزه زرتشتیان، خانه فرهنگ و هنر زرتشتیان و ... است.

در این دیدار محسن جوادی معاون امور فرهنگی و علی غیاثی مدیرکل استان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حضور داشتند.

روز ششم از ماه فروردین گاهشماری ایرانی زادروز زرتشت، خورداد یا هودرو نام دارد. در این روز به باور جدید زرتشتیان ایران (و نه زرتشتیان هند) پیامبر ایرانی از مادر زاده شده‌است.

روز ششم فروردین که (خرداد روز) است و متعلق به فرشته مقدس خرداد است بزرگترین جشن ایرانیان باستان بود زیرا بنابر عقاید زرتشتیان، زرتشت در چنین روزی متولد شد و باز در چنین روزی به پیامبری برگزیده شده است.

زرتشتیان ایران این عید را جشن (هفدرو) می گویند. پارسیان هندوستان و پاکستان این روز را به نام خرداد سال جشن می گیرند و دسته دسته به آدریان ها جهت نیایش رو می آورند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
0
2
باید در این زمینه از مراجع تقلید استفتاء شود و این بزرگوران نظر بدهند،ولی ترویج آیین مجوس آن هم از بودجه عمومی و بیت المال جایز به نظر نمی رسد....
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین