کد خبر: ۶۱۷۱۶
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۸۶ - ۲۲:۳۵
دیدگاه یک کارشناس در آستانه آغاز جیره‌بندی

کشور آماده افزایش قیمت بنزین نیست

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: یک متخصص برنامه‌ریزی شهری می‌گوید سهمیه‌بندی شدن بنزین با توجه به ناکارآمدی سامانه حمل و نقل شهری کشور مشکلات بسیار جدی را برای کشور ایجاد می‌کند. 

دکتر تورج دانشور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی آفتاب تاکید کرد: متأسفانه برنامه‌ریزی در ایران همواره به صورت تک بعدی صورت می‌گیرد و این امر ضعف بزرگی در موارد مختلف برای کشور مشکلاتی را پدید آورده است. 

وی یادآور شد:‌ یکپارچه نبودن برنامه‌ریزی در ایران باعث شده تا ما بیشتر به طرح مسأله بپردازیم و برای حل آن بدون توجه به عواقب احتمالی و بازخوردهای برنامه‌ریزی طرح‌هایی را ارائه دهیم که خود عاملی برای وخامت اوضاع خواهد بود. 

دانشور گفت: دولت باید برای برنامه‌ریزی و اجرای یک طرح به زیرساخت‌های آن توجهی کارشناسانه داشته باشند. به طور مثال اگر قرار است محدودیتی در ارائه بنزین به شهروندان اعمال شود باید به معضلات حمل و نقل مردم توجه داشت و قبل از هر اقدامی شرایطی را برای عبور و مرور شهری و بین شهری فراهم آورد که بعد از اجرای طرح شاهد کمترین تأثیر منفی بر جامعه و اقتصاد باشد. 

دکتر دانشور تأکید کرد: با اینکه واقعی کردن قیمت بنزین به لحاظ اقتصادی کار درستی است اما در شرایط فعلی کشور ما آمادگی پذیرش چنین موضوعی را ندارد. وی افزود: ناکارآمدی شبکه حمل و نقل عمومی سال‌ها است که به کشور و مردم ضربه وارد آورده و از این مشکل تنها صاحبان مشاغل مرتبط با اتومبیل بهره برده‌اند. 

دانشور در ادامه به گسترش غیرمنطقی شهر تهران اشاره کرد و گفت: به هر حال شهر تهران به طور غیراصولی گسترش یافته است و ساکنان آن برای دسترسی به محل کار و خدمات شهری در خلاء یک سامانه مناسب حمل و نقل از اتومبیل‌های شخصی خود استفاده می‌کنند. 

وی افزود: دولت قبل از هر کار باید به فکر ایجاد سامانه‌ای باشد تا مردم بتوانند بدون اتکاء‌ به خودروهای خود و بدون تحمل هزینه‌های گزاف موفق به انجام فعالیت‌های روزانه خود شوند. 

این متخصص برنامه‌ریزی خاطرنشان کرد: در کشورهای پیشرفته قبل از احداث یک شهرک زمینه‌های حمل و نقل عمومی فراهم می‌شود حال آنکه در ایران اول شهرک‌ها را در اطراف پایتخت می‌سازند و بعد به مسائلی چون آب، برق، خدمات عمومی، حمل و نقل عمومی و سایر نیازهای آن شهرک فکر می‌کنند. 

وی به سهمیه‌بندی و ارائه کارت سوخت اشاره کرد و گفت: ارائه کارت سوخت نکته مثبت این طرح است چرا که با استفاده از آن اولا آمار دقیقی از اتومبیل‌های کشور و میزان مصرف سوخت آنها به دست می‌آید که در برنامه‌ریزی مورد استفاده قرار می‌یگرد و ثانیا امکان قاچاق بنزین در کشور کاهش می‌یابد. 

این استاد دانشگاه افزود: افزایش اندک قیمت بنزین نیز می‌تواند کمکی برای درآمدهای دولت باشد اما ایجاد محدودیت و در نظر گرفتن قیمت آزاد برای بنزین مازاد بر مصرف اتومبیل‌ها با توجه به شرایط حمل و نقل کشور در حال حاضر مشکلاتی را برای کشور ایجاد و کفه ترازو را به نفع معایب سهمیه‌بندی بنزین سنگین می‌کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین