آفتابنیوز : آفتاب: یک متخصص برنامهریزی شهری میگوید سهمیهبندی شدن بنزین با توجه به ناکارآمدی سامانه حمل و نقل شهری کشور مشکلات بسیار جدی را برای کشور ایجاد میکند.
دکتر تورج دانشور در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی آفتاب تاکید کرد: متأسفانه برنامهریزی در ایران همواره به صورت تک بعدی صورت میگیرد و این امر ضعف بزرگی در موارد مختلف برای کشور مشکلاتی را پدید آورده است.
وی یادآور شد: یکپارچه نبودن برنامهریزی در ایران باعث شده تا ما بیشتر به طرح مسأله بپردازیم و برای حل آن بدون توجه به عواقب احتمالی و بازخوردهای برنامهریزی طرحهایی را ارائه دهیم که خود عاملی برای وخامت اوضاع خواهد بود.
دانشور گفت: دولت باید برای برنامهریزی و اجرای یک طرح به زیرساختهای آن توجهی کارشناسانه داشته باشند. به طور مثال اگر قرار است محدودیتی در ارائه بنزین به شهروندان اعمال شود باید به معضلات حمل و نقل مردم توجه داشت و قبل از هر اقدامی شرایطی را برای عبور و مرور شهری و بین شهری فراهم آورد که بعد از اجرای طرح شاهد کمترین تأثیر منفی بر جامعه و اقتصاد باشد.
دکتر دانشور تأکید کرد: با اینکه واقعی کردن قیمت بنزین به لحاظ اقتصادی کار درستی است اما در شرایط فعلی کشور ما آمادگی پذیرش چنین موضوعی را ندارد. وی افزود: ناکارآمدی شبکه حمل و نقل عمومی سالها است که به کشور و مردم ضربه وارد آورده و از این مشکل تنها صاحبان مشاغل مرتبط با اتومبیل بهره بردهاند.
دانشور در ادامه به گسترش غیرمنطقی شهر تهران اشاره کرد و گفت: به هر حال شهر تهران به طور غیراصولی گسترش یافته است و ساکنان آن برای دسترسی به محل کار و خدمات شهری در خلاء یک سامانه مناسب حمل و نقل از اتومبیلهای شخصی خود استفاده میکنند.
وی افزود: دولت قبل از هر کار باید به فکر ایجاد سامانهای باشد تا مردم بتوانند بدون اتکاء به خودروهای خود و بدون تحمل هزینههای گزاف موفق به انجام فعالیتهای روزانه خود شوند.
این متخصص برنامهریزی خاطرنشان کرد: در کشورهای پیشرفته قبل از احداث یک شهرک زمینههای حمل و نقل عمومی فراهم میشود حال آنکه در ایران اول شهرکها را در اطراف پایتخت میسازند و بعد به مسائلی چون آب، برق، خدمات عمومی، حمل و نقل عمومی و سایر نیازهای آن شهرک فکر میکنند.
وی به سهمیهبندی و ارائه کارت سوخت اشاره کرد و گفت: ارائه کارت سوخت نکته مثبت این طرح است چرا که با استفاده از آن اولا آمار دقیقی از اتومبیلهای کشور و میزان مصرف سوخت آنها به دست میآید که در برنامهریزی مورد استفاده قرار مییگرد و ثانیا امکان قاچاق بنزین در کشور کاهش مییابد.
این استاد دانشگاه افزود: افزایش اندک قیمت بنزین نیز میتواند کمکی برای درآمدهای دولت باشد اما ایجاد محدودیت و در نظر گرفتن قیمت آزاد برای بنزین مازاد بر مصرف اتومبیلها با توجه به شرایط حمل و نقل کشور در حال حاضر مشکلاتی را برای کشور ایجاد و کفه ترازو را به نفع معایب سهمیهبندی بنزین سنگین میکند.