کد خبر: ۶۱۷۸۸۳
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۰

با علائم بیماری "سل" آشنا شوید

رییس اداره کنترل سل و جذام وزارت بهداشت با بیان اینکه در ۹۰ تا ۹۵ درصد موارد هنگامی که میکروب سل به بدن منتقل می‌شود به شکل نهفته باقی می‌ماند، علائم این بیماری را تشریح کرد.
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر مهشید ناصحی اظهار کرد: تعداد مبتلایان به سل در سال 97 بالغ بر 8 هزار و 713 نفر بود که 54 درصد از این افراد مرد و 46 درصد زن هستند؛ 16 درصد از موارد بیماری نیز غیرایرانی هستند.

وی نسبت موارد مسلول غیرایرانی در کشور از کل موارد را در سال 91 بالغ بر 12 درصد اعلام و تصریح کرد: این میزان در سال گذشته به 16.3 درصد رسیده است؛ در 50 سال گذشته آمار بروز سل از 140 مورد در هر 100 هزار نفر به 11 مورد در هر 100 هزار نفر رسیده است.

رییس اداره کنترل سل و جذام وزارت بهداشت، استان های سیستان و بلوچستان و گلستان را به ترتیب دارای بیشترین میزان بروز سل در کشور معرفی کرد.

وی افزود: مهم‌ترین و شایع‌ترین علامت بیماری سل عبارت است از سرفه طول کشیده بیش از دو هفته است و سایر علایم نیز تب، تعریق شبانه، بی‌اشتهایی و کاهش وزن است همچنین در برخی موارد به‌خصوص بیماری طول کشیده، پیشرفته و شدید، علائمی همچون خلط خونی، تنگی نفس و درد قفسه سینه نیز می‌تواند وجود داشته باشد.

ناصحی بیان داشت: در 90 تا 95 درصد موارد، هنگامی که میکروب سل به بدن منتقل می‌شود به شکل نهفته باقی می‌ماند و علاوه بر آن‌که قابل انتقال به دیگران نیست، خود فرد را هم بیمار نمی‌کند.

وی بیماری سل را کاملا درمان‌پذیر دانست، به شرط آنکه فرد داروها را به موقع آغاز و دوره درمان را بطور کامل مصرف کند؛ بیشترین میزان بروز سل در ایران مربوط به گروه سنی 65 سال به بالا بوده و درمان سل در نظام بهداشتی کشور رایگان است؛ هزینه درمان عادی بیماری برای هر فرد را 500 هزار تومان و هزینه هر بیمار دارای سل مقاوم به درمان را 100 تا 250 میلیون تومان است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین