کد خبر: ۶۲۲۲۱۰
تعداد نظرات: ۴۵ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۷
وقتی مردم عصبانی می‌شوند و ضابطه ندارند تا مجوز بگیرند، چه کنند؟

چرا مردم به خیابان می‌آیند و شعار می‌دهند؟ چرا مسئولان راه‌های اعتراض سازنده را باز نمی‌کنند؟

از روز جمعه گذشته و پس از اعلام مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه مبنی بر سهمیه‌بندی بنزین، اعتراضات مردمی در مخالفت با این تصمیم آغاز شد که تاکنون هم ادامه داشته و در کنار اعتراضات، برخی رفتارهای خشن و آسیب زدن به اموال عمومی نیز رخ داده است.
آفتاب‌‌نیوز :

در روزهای اخیر پس از افزایش قیمت بنزین در برخی استان‌های کشور اعتراضات نگران کننده‌ای به وقوع پیوست. عده‌ای از کارشناسان معتقدند این طبیعی‌ترین واکنش مردم است و باید به اعتراضات قانونی مردم احترام گذاشته شود و با آنها برخورد نشود اما عده‌ای دیگر معتقدند بخش زیادی از معترضان آشوب‌گر هستند و باید مرز این دو را مشخص کرد.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ در این میان وزیر کشور با تاکید براینکه برای تامین امنیت و آسایش مردم با هنجارشکنان برخورد می شود، گفت: هر اعتراضی در بستر خود امکان‌پذیر است. رحمانی فضلی در یک گفت‌ وگوی تلویزیونی در مورد برگزاری برخی تجمع‌های اعتراضی در شهرهای کشور در پی سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین افزود: بعد از بحث تغییر قیمت بنزین، متاسفانه عده‌ای با اعلام اینکه نسبت به این موضوع اعتراض‌هایی دارند، در برخی از شهرها با اقدام‌هایی که انجام دادند مشکلات زیادی را برای مردم ایجاد کردند.

چرا مردم به خیابان می‌آیند و شعار می‌دهند؟ چرا مسئولان راه‌های اعتراض سازنده را باز نمی‌کنند؟

وی ادامه داد: امروز (روز شنبه) با توجه به اینکه دومین روز اجرای این طرح بود، نیروهای انتظامی، امنیتی و استانداری‌ها خویشتن‌داری کرده و موضوع را هدایت کردند تا به نحو احسن اگر تجمعی وجود دارد، پایان پذیرد. اما امروز صبح در برخی از شهرها عده‌ای به دنبال برخی اقدام‌های کاملا غیرقانونی و قانون‌شکنانه به مراکز عمومی مثل بیمارستان‌ها و برخی جاها که مردم در آن بودند، به ماشین و اموال عمومی آسیب رساندند و همچنین اقدام به بستن جاده‌ها و نیز ایجاد بی‌انضباطی و مختل‌کردن ترافیک کردند.

جامعه ما یک جامعه استبداد زده بوده است

در ارتباط با دلیل شکل‌گیری اعتراضات اخیر ایمان رزاقی‌راد، جامعه‌شناس سیاسی در این باره به ایرناپلاس توضیح می‌دهد: اگر به گذشته نگاه کنیم درمی‌یابیم که جامعه ما یک جامعه استبدادزده بوده است که با انقلاب اسلامی حاکمیت مردمی در آن شکل اجتماعی پیدا می‌کند. تا قبل از این هم مردم در صحنه‌های اجتماعی حضور داشتند اما در صحنه‌های اجتماعی کوچک مانند خانواده، صنف یا محله. یعنی ارتباطات اجتماعی آنها در این حد بود. انقلاب اسلامی و شرایط جدیدی که وجود داشت و تمدنی که بر سازمان‌های بزرگ و واحدهای بزرگ اجتماعی تاکید دارد، موجب شده زمینه مشارکت مردم در امور اجتماعی به وجود بیاید.

رزاقی‌راد ادامه می‌دهد: طبیعی است که وقتی داریم تمرین مردم‌سالاری و دموکراسی می‌کنیم، به تدریج در این زمینه رشد می‌کنیم. این تجربیات را ما در دوره‌های گذشته مانند نهضت‌های تنباکو و... داشته‌ایم. از دوران انقلاب هم این تجربه‌ها به کمال نسبی رسید. در اعتراضات روزهای اخیر هم طبیعی است که مردم نسبت به وضعیت اقتصادی و گرانی‌هایی که وجود دارد، واکنش نشان دهند. این برمی‌گردد به اقتصاد وابسته‌ای که کشور ما دارد و در نتیجه تحریم فشار اقتصادی ایجاد می‌کند.

این جامعه‌شناس می‌افزاید: مقام معظم رهبری سال‌هاست که می‌گویند اقتصاد باید مستقل شود و باید استقلال اقتصادی پیدا کنیم. مسئولانی که در راس امور قرار دارند به نظر می‌رسد به اندازه‌ای که هشدار داده شده، کار نکرده‌اند و نتوانسته‌اند استقلال اقتصادی را شکل دهند. هرچند به طور محتوم و جبری به خاطر همین تحریم‌هایی که داشته‌ایم، رگه‌هایی از استقلال اقتصادی شکل گرفته است اما هنوز هم اقتصاد ضربه‌پذیری داریم که این البته در همه دنیا وجود دارد.

در این شرایط مسئولان ما باید با احتیاط بیشتری عمل کنند. مسئولان وقتی می‌خواهند تغییراتی در کشور ایجاد کنند، زمینه‌سازی‌های فرهنگی، توجیه مردم و اطلاع‌رسانی دقیق و به موقع را در دستور کار قرار دهند. به نظر می‌رسد که در مورد گران شدن قیمت بنزین تهمیدات روانی از پیش اتفاق نیافتاده است. این دقیقا برای مردم شوک ایجاد می‌کند.

مردم هم می‌خواهند مطالبات‌ و اظهارنظر خودشان را به مسئولان برسانند و چون راهی ندارند، به خیابان می‌آیند و شعار می‌دهند. این اولین بار نیست که این اتفاق می‌افتد و تجربه‌های زیادی در این زمینه داریم. در چنین شرایطی که کشور ما دشمنان قسم خورده‌ای برای ایجاد آشوب و به‌هم‌ریختن این نظم و امنیت دارد؛ طبیعی است که اینها از این فرصت سوءاستفاده می‌کنند و به میدان می‌آیند.

با دو نوع معترض مواجهه هستیم

چرا مردم به خیابان می‌آیند و شعار می‌دهند؟ چرا مسئولان راه‌های اعتراض سازنده را باز نمی‌کنند؟

از سو دیگر سعید زاهد، جامعه‌شناس هم در این‌باره می‌گوید: ما در این اعتراضات با دو نوع معترض مواجه هستیم. عده‌ای مردم عادی هستند که می‌خواهند در برابر فشارهای اقتصادی اعتراض کنند و عده‌ای دیگر اخلال‌گرند و به‌دنبال آشوب هستند. طبیعی است که در چنین شرایطی ممکن است بعضی از مردم که معترض هستند فریب نیروهای آشوبگر را بخورند و آنها هم وارد صحنه شوند و این تخریب‌ها اتفاق بیافتد. این افراد قصد برهم زدن آرامش جامعه را دارند.

زاهد می‌گوید: در این سال‌ها تجربه‌های زیادی اتفاق افتاده است و مردم آموزش‌های لازم را دیده‌اند. تصور من این است که شرایطی که وجود دارد نسبت به سال ۸۸ پیچیده‌تر است. مردم در آن سال‌ها فریب آشوب‌گران را می‌خوردند اما امروز می‌دانند که کجا از حضورشان سوءاستفاده می‌شود. اما در کل همه این موارد تمرین دموکراسی است. در فرانسه به دلیل وجود گروه‌های مخالف حداقل یک روز در میان تظاهرات خیابانی وجود دارد که مطالبات خودشان را به حکومت و دولت بگویند. ما البته جامعه ایده‌ال‌مان جامعه فرانسه نیست.

نیروی انتظامی حساب مردم را از آشوب‌گران جدا کند

این استاد دانشگاه می‌افزاید: برای مثال تداوم حضور جلیقه زردها به نوعی نشان از به رسمیت شناختن اعترضات مردم برای احقاق حقوق‌شان است. در واقع اصل اعتراض و حضور در صحنه‌های اجتماعی نشان از آسیب اجتماعی نیست. این به نوعی رفتار دموکراتیک هم هست. از دیگر سو، نمایندگان مردم هم باید در مجلس از حق مردم دفاع کنند و اظهارات مردم را به گوش مسئولان برسانند.

نیروهای انتظامی ما هم به اندازه کافی تجربه برخورد با این اتفاقات را دارند و به نظر می‌رسد به سطحی از ادراک رسیده است که چگونه باید با این اعتراضات برخورد کند. آنها باید بدانند که حساب آشوبگر را از مردم عادی جدا کنند. اما برخوردهای روزهای اخیر نشان می‌دهد که این مهم رعایت شده است.

باید این نکته مهم را هم در نظر داشته باشیم که وجود اعتراض نشانی از وجود مردم‌سالاری است. هم مردم و هم مسئولان تمرین دموکراسی می‌کنند. مردم دارند یاد می‌گیرند که چطور اعتراضات خودشان را بیان کنند کنند و مسئولان هم دارند یاد می‌گیرند که چطور وضعیت را مدیریت کنند.

احمد توکلی: اگر اعتراض سازنده مرسوم نباشد، مردم به سمت اعتراض مخرب کشیده می‌شوند

احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز به ایرناپلاس می‌گوید: رهبری قبلا گفته بودند که مردم وقتی به جلوی مجلس شورای اسلامی می‌آیند یعنی حرفی برای گفتن دارند؛ اما فضای غیرصحیحی در چند سال اخیر درست شده و چند بار هم تکرار شده است که می‌گویند مردم باید برای تجمع، مراحل قانونی را طی کنند.

توکلی ادامه می‌دهد: وزارت کشور فقط یک گروه که به آن اجازه تجمع داده است را به ما بگوید. بعضی از مردم حزب نیستند، اما هم‌هدف می‌شوند و می‌خواهند اجازه بگیرند، اما گرفتن مجوز به ضابطه احتیاج دارد. بنابراین به نظر من، باید از وزارت کشور پرسید که وقتی می گویند اعتراض مخرب نباشد، چرا راه های دیگر اعتراض را که سازنده باشد، باز نمی‌کند؟

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان می‌کند: درحال حاضر می توان همه اعتراضات فعلی را غیرقانونی تلقی کرد، درحالی که مردم وقتی ضابطه ندارند تا مجوز بگیرند، چه کنند؟ پیشنهاد من این است که دولت به عنوان مجری قانون اساسی، براساس اصل ۱۳۸، آیین‌نامه نحوه تشکیل اجتماعات را آماده کند و به مردم اجازه بدهد تا این تعامل دو طرفه باشد و مردم بتوانند صدایشان را به گوش مسئولان برسانند.

او همچنین می‌افزاید: وقتی مردم عصبانی می‌شوند، بالاخره عصبانیتشان را به شکلی نشان می‌دهند. اگر اعتراض سازنده مرسوم نباشد، به سمت اعتراض مخرب کشیده می‌شوند و حق نیست که به همه مردم گفته شود جزو اشرار هستید؛ بله اشرار از شرایط سوءاستفاده می‌کنند و عده‌ای نیز با آنها همراهی می‌کنند اما بالاخره مردم هم حق دارند.

توکلی همچنین معتقد است: وقتی ما راه صحیح را باز نکنیم، راه غلط خود به خود ایجاد می‌شود. اسلام هرچه را منع کرده، راه دیگری را پیش روی مردم گذاشته است. مثلا گفته زنا حرام است اما ازدواج پسندیده است، تهمت و غیبت بد است اما امر به معروف و نهی از منکر را واجب کرده است. اگر ما می‌خواهیم به مردم بگوییم رفتارهای مخرب را انجام ندهید، باید راه‌های مسالمت آمیز را برای آنان تسهیل کنیم.

اولویت با امنیت است یا اعتراض؟

عماد افروغ، جامعه شناس نیز در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشته است:  در پی اعتراض‌های مردمی به افزایش قیمت بنزین، موضوعی که مورد بحث قرار گرفت رابطه اعتراض و جایگاه امنیت است. نکته‌ای که باید در این رابطه مورد توجه قرار داد، این است که گاهی ما در شرایط ثبات و نظم مستقر به رابطه اعتراض و امنیت می‌پردازیم و گاهی در شرایط غیر‌عادی و انقلابی این موضوع را مدنظر قرار می‌دهیم. در شرایط عادی و نظم مستقر باید بین اعتراض و امنیت جامعه رابطه و تناسبی برقرار کرد؛ یعنی هیچ منافاتی وجود ندارد که امنیت جامعه برقرار باشد و از سوی دیگر اعتراض‌هایی به برخی سیاست‌ها و رفتارها هم صورت بگیرد. رویکردی که می‌تواند در اعتراض‌های قانونی و مسالمت‌آمیز در محل‌های تعریف شده نمود پیدا کند.

در همین راستا دولت مقرر کرده است که بر اساس اصول قانون اساسی جایگاه‌هایی برای انجام اعتراضات تعریف شود تا اعتراض‌های عمومی در این محل‌ها ظهور و بروز داشته باشند. هر چند تحقق این مهم منوط به آن است که نهاد‌های ذی‌ربط نیز با رویکردی گشوده و باز با این موضوع مواجه شوند. یعنی اگر جماعتی خواستند اعتراض خود را در قالب نشست و تجمع نشان دهند با انواع موانع روبه‌رو نشوند. اما این یک طرف ماجراست؛ یعنی اگر حاکمیت فاقد این گشودگی نسبت به اعتراض‌ها باشد، ممکن است اعتراض‌های آرام و مدنی تبدیل به رویکردی خشونت‌آمیز و ناآرام شود؛ این یک گزاره جامعه‌‌شناختی است. بنابراین باید گفت اگر دولت و مجموعه حاکمیت نسبت به اعتراض‌ها با گشودگی و سعه‌صدر برخورد کنند، مسلم است که میان امنیت و اعتراض یک تناسبی برقرار خواهد شد. در شرایط کنونی باید گفت ما زمینه ایجاد اعتراضات مسالمت‌آمیز را داریم به این معنا که اجازه بروز اعتراض فراهم شده است و در برخی موارد هم مکان‌هایی برای انجام این اعتراضات فراهم می‌شود اما در اینجا لازم است که ملاحظه‌ای را در نظر گرفت و آن، اینکه فقط صرف اجازه دادن برای بیان اعتراض کافی نیست؛ بلکه باید گوش شنوایی هم برای آن و برابر این اعتراض‌ها پاسخی قانع‌‌کننده نیز وجود داشته باشد؛ در این راستا دست‌کم در سال‌های اخیر شاهد بودیم که هر پیمایشی صورت گرفت، چه وقتی مساله ازدواج مطرح بود، چه زمانی که موضوع انتخابات مورد بحث بود، شهروندان از نارضایتی خود نسبت به وضعیت معیشتی‌شان سخن گفتند. اما با وجود اینکه بارها و بارها شهروندان از نارضایتی‌های خود گفته‌اند، اقدامی شایسته جهت رفع این نارضایتی‌های اقتصادی صورت نگرفت. بنابراین باید این واقعیت را بپذیریم که حاکمیت نسبت به این شکاف‌های درآمدی اعتنای لازم را نکرده و در نتیجه این مشکل همچنان به قوت خود باقی مانده است. حال در چنین شرایطی یک‌شبه تصمیم گرفته می‌شود، قیمت بنزین 3 برابر شود با یک سهمیه محدود که قیمت آن نیز 50 درصد اضافه شده است. شاید برخی اقشار دارای وضعیت مالی متوسطی باشند که فشاری متوجه آنها نشود اما این یک واقعیت است که بخش قابل ‌توجهی از خانوارهای ما دارای وضعیت اقتصادی خوبی نیستند و این افزایش قیمت می‌تواند معیشت آنها را به خطر بیندازد.

مسلم است که این رفتار و تصمیم یک‌شبه به جامعه شوک وارد می‌کند و این طبیعی است که واکنش‌هایی را در بر داشته باشد. واکنش‌هایی که طبیعتا در قالب اعتراض ظهور و بروز یافته و در این میان هستند کسانی که با سوءاستفاده از این اوضاع، دست به تخریب اموال عمومی می‌زنند.

نباید این نکته را فراموش کنیم افرادی که می‌خواهند به تخریب اموال عمومی بپردازند، نمی‌توانند هیچ‌گاه بی‌مقدمه این کار را انجام دهند و این زمینه‌سازی از همان شوک اولیه نشات می‌گیرد. البته این شرایط را نمی‌توان شرایطی غیرعادی و انقلابی دانست؛ دلیل این ادعا هم آن است که انقلاب‌ها نیاز به عقبه تاریخی، جنبش‌های مستمر و از همه مهم‌تر رهبری هدایت‌‌کننده دارند اما در وقایع اخیر هیچ نشانی از این موارد نیست. بنابراین این حوادث ناشی از همان شوکی بود که پیش از این به آن اشاره شد و می‌توان گفت که کاش این شوک صورت نمی‌گرفت؛ به عبارت دیگر اگر عزمی برای این‌ کار وجود داشت، بهتر بود این تصمیم به تدریج اتخاذ و اجرا می‌شد تا چنین ضربه‌ای را هم به دنبال نداشته باشد.

اما در نهایت پرسش اینجاست که اولویت با امنیت است یا اعتراض! برای پاسخ به این پرسش باید گفت اگر جامعه‌ای، جامعه مستقر نباشد، به این معنا که نظم اولیه‌ای در آن وجود نداشته باشد؛ اساسا حکومتی وجود ندارد که اعتراضی شکل بگیرد. بنابراین ثبات سیاسی شرط لازم است اما شرط کافی نیست. به عبارت دیگر اگر قرار باشد اولویت‌بندی صورت بگیرد باید گفت امنیت مرحله اول است تا عدالت و آزادی به سرانجام برسد اما گام نهایی امنیت نیست؛ به عبارت ساده‌تر باید گفت امنیت برای امنیت نیست، بلکه امنیت برای رفاه است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۴۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۷
1
130
ما نگاه ما نظر ما سکوت ما هیچ
عادل صرخه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۷
4
204
مردم حق دارن و معترضن من جوان ۲۲ ساله هیچ امیدی ندارم چه برسه به بقیه مردم و کسانی که دارای خانواده هستند
شاید ۱٪ کمتر اغتشاشگر باشن ولی دلیل تخریب دلیل داره اون سمتیا هیچ گونه اعتراضی رو قبول ندارن و خود به خود باعث تشنج اوضاع میشن
امیدوارم چاپ بشه چاپ نشه هم ارزش سایتتون رو نشون میدید
حمید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۷
0
95
کو آدم عاقل کو گوش شنوا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۷
159
17
تخریب راهش نیست و هیچ فایده ای ندارد و البته ضرر هم دارد. من واقعا نمیدونم با چه انگیزه منطقی اینکار را می کنند غیر اینکه دشمنان را خوشحال می کنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۷
5
231
خیلی ساده است که به هر معترضی انگ اغتشاشگر بزنید و او را سرکوب کنید. این ترفندها قدیمی شده است.
پاسخ ها
پدرام
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۷
با این ترفند هر صدایی را در گلو خفه می کنند پس چه تفاوتی با دوران ... کرده است؟
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۷
11
71
وزارت کشور. جایگاه ویژه تجمعات. درست کرده بود اینجوری نمی شد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۷
جایگاه با شرایط توافقی با پلیس
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۷
3
113
تا ميخواهند به مردم معترض انگ آشوبگر و فتنه گر و ... را بزنند !!؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۷
4
46
افکار عمومی. دلشان از شرق گرایی. یا گمراهی خسارت اور پر است .
یکی از مردم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۷
2
63
چندی پیش اعتراض مدنی نامه نگارانه کسانی که دلسوزی آن ها برای بسیاری از مردم مشخص هست به کجا کشید؟
اگر هم دلسوز نبودند باید مشخص میشد نه که داغ و درفش و بازی گردانی بیفتد دست کانال های آنور آب


پس خواهشمندم نگویید اعتراض جایی دارد در کشور
مردمی که از اعتراض مدنی سرخورده هستند و به سر سوزنی گرفته نمی شوند آشوبگری هم تشویق میکنند چه برسد به اعتراض


حالا خواستید بگید نه و فلان و بهمان و تعارف برای خودتان کنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۷
1
125
مزخرف گویی بس کنید .کدام ازادی فردی وجود دارد که شما از ازادی اجتماعی سوال می کنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۷
0
131
بهرحال مردم بشدت حال و روزشون خرابه،نتونید حداقل هارو واسه مردم فراهم کنید...با تمام دنیا در حال خصومت و تنشید,از بیرون تحریم،از داخل فیلتر و ...،فسادو رانت و ناکارآمدی غوغا میکنه،بیکاری و فقر شده عادت،مردم علنا شدن قربانی رفاه و برخورداری مسئولین و...،این که نشد زندگی....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۳
دمت گررررررم
از بیرون تحریم از داخل فیلتر و فساد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۷
0
103
عامل همه مشکلات مسئولان هستند که با سیاست‌های اشتباه خودشون زندگی رو مثل زهر بر مردم تلخ کرده‌اند.وگرنه مردم ایران به صورت تاریخی مردمی صبور و سر به زیر بوده‌اند و کم پیش اومده که دست به شورش و خشونت بزنند.
اگر امروز مردم دست به این اعتراضات می‌زنند، مسئولان ببینند و بفهمند که چه زندگی سخت و ...برای مردم ایران درست کرده‌اند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۷
0
98
علتش اینه که اونی باید درک کنه درد مردم را واجازه اعتراض بده اصلا دردی نداره !؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۷
0
105
سلام ببخشید میشه از ...انتقاد کرد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۸
حتما نمیشه که اسم طرف و از تو کامنت شما حذف کزدند!!

بهتره تو همون خیابون حرف مون زو بزنیم!
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۸
نخیر نمیشود
حمیدرضا-Mosafer
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۷
2
77
قابل توجه همه ناظران :)

مخصوصا اونایی که مسئولیت به گردن دارن،، اگر میخواید نمره کاری خودتون رو ببینید،، فقط کافیه به کامنت مردم و مخصوصاً تعداد لایکهای + هر پیام در تمامی خبرگزاریهای داخلی توجه ویژه بکنید!!!
من یه کوچولو امید دارم شاید درست بشه ؛-)
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
به نکته بسیار جالبی اشاره کردین
......
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۷
3
90
ماهی رو هر وقت از آب بگیری تازه است فردا وزیر کشور بیان تو تلوزیون و اعلام کنن در بیابانهای اطراف شهرهای بزرگ و آدرس بدن میزبان تجمعات اعتراضی در بستر قانونی هستیم امنیتش هم تامین میکنیم
اون ببین چه خبر میشه صدا وسرما میلی هم بیاد از مردم فیلم و مصاحبه بگیره شب هم بخش کنید
محمدرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۷
2
94
ای آقای مثلا جامعه شناس اصل درد رو‌ رها کرده اطناب سخن میکند و به جای داشتن شهامت و گفتن درد اصلی به صحرای کربلا زده است....در یک عبارت باید بپرسم چرا هیچ دولتی در اداره و رشد کشور موفق نمیشود ؟ و آیا اصولا ما باید نگران مسولانی باشیم که هر چهار سال عوض میشوند یا کسانی که دهه ها از جایشان جم نمیخورند؟ کدام یک از ای دو قشر باعث این همه گرفتاری و نارضایتی برای مردم شده اند؟
پاسخ ها
حمیدرضا-Mosafer
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۸
آفرین... گل گفتی
درود بر شما


از ناظر عزیز خواهشمندم، تورو خدا سانسور نکن، که واقعا دیگه توی سایت شما نمیام اگر پیام منو کامل پخش نکنی!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۹
ببخشید رفتم لایک کنم دیس لایک شد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۷
185
8
مماشات با فتنه 98 جایز نمیباشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۸
بشین سرجات بچه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۳
بچه ها هیسسسس
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۸
1
60
مسئله اینه که یک چیزهایی خط قرمز هست و اصلا اجازش رو نمی دن!!!
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۸
0
43
خسته ایم...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۸
2
44
بنزین از اولین روز تولید یا وارد شدن تا به امروز شده 1000 تومن طی حدود 60-70 سال و باید 140 سال دیگر می شد 3000 تومان. یک شبه ره صد ساله طی کرده خوب داد مردم در میاد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۸
0
62
هر اعتراضی شده فتنه , اغتشاش .................
حالمون ...بهم میخوره ......... میفهمید................
محمود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۸
3
20
قبل از اینکه خیلی دیر بشه مسئولین دلسوز مردم یک فکر اساسی بردارند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۸
0
80
به نظر من موضوع در ظاهر موضوع گرانی بنزینه ولی در اصل بر میگرده به ناخوشنودی مردم از کل اقتصاد ایران، اقتصادی که هیچ ثباتی نداره، قیمت ارز مداوم تغییر میکنه، تولید عملاً انجام نمیشه، کلی نقدینگی وجود داره که در جای درستش نیست، امنیت اقتصادی اصلاً وجود نداره، مردم عادی هیچ برنامه ریزی نمیتونن داشته باشن.
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۸
0
45
والله که مردم از لحاظ اقتصادی به تنگ اومدن،نه امیدی برای جوانان و نه امیدی به زندگی ای خدا درد مردم رو گوش کنید و بفهمید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۸
3
30
از تصمیم دولت در سه برابر کردن نرخ بنزین که بالاخره با رفراندوم مردم بود تشکر و قدردانی میکنم
پارسا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۸
0
66
دولت اعلام میکنه اعتراض و انتقاد حق مردمه.اما نه اجازه تجمع میده.نه اجازه راهپیمایی میده.نه اجازه اعتراض میده.نه اجازه راه بندان میده.میشه بگید چطوری میشه اعتراض کرد
اینترنت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۸
1
46
آقایان آدرس اونجایی که میشه اعتراض مدنی و قانونی کرد به شمارو بذارید همینجا ببینید چند نفر میان اونجا !! یکبار شده همه پرسی بذارید درد مردم رو بپرسید؟
والله که ظلم پایدار نیست.
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۸
0
55
لابد انتظار دارید با سکوتمان اعتراض کنیم!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۸
2
49
با زدن انگ هیچ چیز جدیدی بدست نمی آورید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۹
1
16
دلت خوشه ها همین اینترنت رو هم ازمون گرفتن.
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۹
0
18
شما هم که ادعای آزادی نظر رو دارید پس چرا نظر من رو سانسور کردید؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۹
0
29
اینترنت قطع کردن و هزاران هزار آدم رو بیکار کردن حق الناس نیست؟
ناشناس
|
Germany
|
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۹
14
2
با صرفه جویی در مصرف بنزین سبب می شویم که به درامدی که می خواهد نرسد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۵
0
2
به نظر من مردم باید چندرور هزخونه بیرون نیان اصلا بنزین استفاده نکنن با خط واحد برن اینو اونور تا بنزین رو دست دولت باد کنه مسلما خط واحدهم نمیتونه جوابگوی حمل ونقل مردم باشه ظرفیتش رانداره
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین