کد خبر: ۶۲۳۶۳۹
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۳

در لبنان چه می‌گذرد؟

با گذشت بیش از چهل روز از آغاز تظاهرات اعتراض آمیز در لبنان و در پی تحولات امنیتی چند روز اخیر از جمله مسدود شدن راهها، مهم ترین تحول امنیتی و سیاسی لبنان برگزاری نشست فوق العاده امنیتی ارتش و انتشار برخی اخبار مبنی بر احتمال نخست وزیری یک زن است.
آفتاب‌‌نیوز :

در پی مسدود کردن راههای ارتباطی بامداد صبح دوشنبه یک خودرودر مسیر جنوب به بیروت با موانع سنگی که در جاده گذاشته شده بود برخورد کرده و و پس از برخورد به تیر برق دچار حریق شده و دو سرنشین آن جان باختند.

در این میان فرماندهان امنیتی لبنان بعداز ظهر دیروز (سه شنبه) با حضور "ژزف عون "فرمانده ارتش نشست فوق العاده برگزار کردند.

در لبنان چه می‌گذرد؟

در این نشست سرلشگر عباس ابراهیم مدیر کل امنیت عمومی لبنان و سرلشگر عماد عثمان مدیر کل نیروهای امنیت داخلی و انتظامی نیز حضور داشتند.

حاضران در این نشست فوق العاده با صدور بیانیه ای بر لزوم احترام به آزادی تظاهرات در میادین عمومی و اطراف راههای ارتباطی و نیز تامین امنیت تظاهرکنندگان تاکید کردند و در خصوص تعرض به اموال عمومی و خصوصی هشدار دادند.

در این بیانیه همه لبنانی ها به پایبندی به وحدت ملی و همکاری با ارتش لبنان و سایر نهادهای امنیتی به عنوان ضامن امنیت و ثبات کشور فراخوانده شده اند.

روزنامه الجمهوریه در این باره نوشت: فرماندهان نیروهای امنیتی با توجه به برخوردهایی که با تظاهرکنندگان در مرکز بیروت و مناطق دیگر به وجود آمد، روند تحولات کنونی کشور را منفی ارزیابی کردند.

این در حالی است که شامگاه یکشنبه گذشته پل کولا در مسیر جنوب به مرکز بیروت صحنه ناآرامی هایی بود که به تیراندازی ختم شد اما تلفاتی نداشت. این حادثه در اعتراض به مسدود بودن این مسیر ارتباطی از سوی تظاهرکنندگان و سر دادن شعار علیه برخی مسئولان و چهره های محبوب و سرشناس لبنان رخ داد.

از سوی دیگر در صحنه سیاسی لبنان نیز برخی اخبار مبنی بر احتمال نخست وزیری یک زن مطرح شده است و پس از آنکه نگاهها متوجه بهیه حریری نماینده مجلس بود نام "ریا الحسن" وزیر کشور به عنوان احتمال قویتر مطرح شد.

شب گذشته اخباری مبنی بر احتمال نخست وزیری ریا الحسن به نقل از خبرگزاری رویترز اعلام شد اما این منبع صحت خبر مزبور را تکذیب کرد.

در این میان "نبیه بری" رئیس پارلمان لبنان احتمال تشکیل دولت فن سالار (تکنوکرات) را مردود دانست و گفت: در انتظار تعیین زمان آغاز رایزنی های لازم پارلمان در خصوص تشکیل دولت جدید است.

وی تاکید کرد: دولت آینده باید تکنو سیاسی باشد و تفاوتی ندارد که در آن تعداد چهره های سیاسی بیشتر یا کمتر از افراد متخصص باشد مهم تشکیل دولت و آغاز نجات کشور است.

این در حالی است که سعد حریری نخست وزیر دولت پیشبرد امور که در هفتم آبان (۲۹ اکتبر) همزمان با دومین هفته اعتراضات مردمی استعفا کرد، روز گذشته با صدور بیانیه ای اعلام کرد تمایلی به نخست وزیری ندارد. وی پیش از این بازگشت به نخست وزیری را به تشکیل دولت فن سالار مشروط کرده بود.

در پی استعفای او، دو هفته پیش نام "محمد الصفدی" از وزیران سابق لبنان برای تشکیل کابینه معرفی شد اما وی دو روز بعد از معرفی انصراف داد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین