کد خبر: ۶۲۴۸۵
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۸۶ - ۱۷:۴۲
در مراسم بزرگداشت سوم تیرانجام شد

حمله حامیان احمدی‌نژاد به منتقدان دولت

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: گروهی از نزدیک‌ترین مشاوران و حامیان رئیس‌جمهوری روز یکشنبه همزمان با دومین سالگرد انتخابات سوم تیر در تالار فردوسی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران گردهم آمدند تا در نشست «بازشناسی پدیده سوم تیر» به بررسی چگونگی و تبعات بر سرکار آمدن محمود احمدی‌نژاد بپردازند. این در حالی بود که پیش از این برخی شنیده‌ها از تدارک گسترده‌ای حامیان دولت برای سالگرد سوم تیر در قالب جشن‌ها و افتتاح پروژه‌های دولتی حکایت داشت. [اینجا] اخباری که در خبرگزاری‌های رسمی بازتاب یافته بود حکایت از این داشت که دولت در نظر دارد به مناسبت سالروز به قدرت رسیدن رئیس جمهور بیش از 100 پروژه عمرانی را در چندین استان کشور افتتاح کند. با این همه به نظر می‌رسد مخالفت‌های آشکار و پنهان شخصیت‌های سیاسی از جمله برخی از چهره‌های شاخص اصولگرا باعث شد که حامیان دولت به برگزاری چند سخنرانی دردانشگاه تهران اکتفا کنند.

پیش از این اعلام شده بود نشست «بازشناسی پدیده سوم تیر» با حضور جمعی از اساتید دانشگاه، نخبگان و شخصیت‌‏های سیاسی و اجتماعی برگزار خواهد شد. روز یکشنبه اما تالار فردوسی تنها میزبان چهره‌ها و تصمیم‌سازان پیدا و پنهان کابینه نهم از جمله علی‌‏اكبر جوانفكر، علی زارعی نجفدری، زهرا طیب‌‏زاده نوری و محمدعلی رامین و تعدادی از نمایندگان حامی دولت از جمله مهدی كوچك‌‏زاده، ستار هدایت‌‏خواه، فاطمه آلیا و عشرت شایق بود که هریک از منظر خود به سخن گفتن درمورد دولت احمدی‌نژاد پرداختند. 

نکته جالب توجه اینکه در مراسم دومین سالگرد انتخابات سوم تیر بسیاری از سرسخت‌ترین چهره‌های حامی محمود احمدی‌نژاد در سال 84 از جمله عماد افروغ، محمد خوش‌چهره و.... غایب بودند به گونه‌ای که به نظر می‌رسید در این زمان نه چندان دراز حلقه نزدیکان رئیس‌جمهور تنگ‌تر شده است. این در حالی بود که  هیچ‌‏یك از تشكل‌‏های دانشجویی و دانشگاهی عهده‌‏دار اجرای این برنامه نبودند و  اجرای برنامه نیز به عهده یكی از مجریان صدا و سیما بود.

گزارش خبرنگار ایلنا از مراسم روزیکشنبه حاکی است علی زارعی نجفدری مشاور رئیس‌جمهور در پاسخ به این پرسش که چرا چنین نشستی توسط دانشجویان برگزار نشد و سخنرانان فقط از مشاوران رییس‌‏جمهور یا حامیان دولت بودند، گفت: سخنرانان ما از اساتید دانشگاه بودند كه همه قبلا دانشجو بوده‌‏اند! یكی از همراهان وی هم در تكمیل سخنان نجفدری گفت: ما می‌‏توانستیم از اساتید دانشگاه و شخصیت‌‏های علمی استفاده كنیم اما اینها از این پدیده-سوم تیر- خیلی اطلاع ندارند! 

حامیان دولت در نشست «بازشناسی پدیده سوم تیر» هریک از دیدگاه خود در این مورد سخن گفتند اما فصل مشترک تمامی این سخنان تعریض و تعرض به منتقدان کابینه نهم بود تا جاییکه مهدی كلهر نماینده احمدی‌نژاد در شورای نظارت بر صدا و سیما و مردی که در گرماگرم مبارزات انتخاباتی روزهای منتهی به سوم مهمترین چهره فرهنگی و نماد تساهل موعود در کابینه نهم به شمار می‌رفت از  فعال شدن «كودتای خزنده»‌‏ در مطبوعات علیه دولت سخن گفت!

او گفت: مدتی است در برخی رسانه‌‏های داخلی و خارجی یك «كودتای خزنده» علیه دولت فعال شده است و اخیرا دیگر فعالیت خود را آشكار كرده است. كلهر افزود: بسیاری از اخباری كه امروز در رسانه‌‏ها گفته می‌‏شود حتی گزینشی هم نیست بلكه دروغ‌‏سازی است. 

مشاور احمدی‌نژاد ادامه داد: مطمئن باشید هم احمدی‌‏نژاد تنهاتر از آن روز (روزهای انتخابات) است و هم نسبت به وضعیتی كه امروز دارد، نیازمند همراه است و حیف است طنین این حركتی كه در همه گوشه دنیا شنیده می‌‏شود، در داخل زیر سم اسب‌‏های یزیدیان شنیده نشود. 

نماینده رییس‌‏جمهور در شورای نظارت بر صدا و سیما با اشاره به اینكه رسانه خود پیام است، گفت: دكتر احمدی‌‏نژاد بسیاری از ارزش‌‏های انقلاب را در خودش محقق كرده و با خود دارد. كلهر همچنین با اشاره به تبلیغات انتخاباتی احمدی‌‏نژاد، گفت: تبلیغات دكتر احمدی‌‏نژاد مردمی بود و همه در این مورد احساس تكلیف شرعی می‌‏كردند، بسیاری از اعضای ستاد روزه بودند و با بیسكویت و چایی افطار می‌‏كردند. 

وی افزود: صدا و سیما هم آن موقع اگر نگوییم به دكتر احمدی‌‏نژاد بی‌‏مهری كرد، می‌‏توانیم بگوییم كم‌‏لطفی‌‏هایی داشت. متاسفانه بعد از روی كارآمدن دولت، بحث اطلاع‌‏رسانی فراموش شد یا كارهای اجرایی باعث شد چندان به آن پرداخته نشود و اكنون بسیاری از رسانه‌‏ها علیه دولت خبرسازی می‌‏كنند. 

عباسعلی اختری، رئیس كمیسیون فرهنگی مجلس هفتم دیگر سخنران این مراسم بود كه در سخنان خود اظهار عقیده کرد حل مشکلات اقتصادی از جمله معضل بیکاری برای مردم ایران جاذبه ندارد. او که از به چالش کشیده شدن «دموكراسی كور غرب» توسط جریان سوم تیر و کابینه نهم سخن می‌گفت اظهار عقیده کرد: انتخابات سوم تیر 84 نشان داد كه تنزل یك یا دو درجه نرخ بیكاری برای مردم جاذبه ندارد. ترس غرب از اقتصاد ما نیست، ترس آنها از دین است و اینكه چطور شد در این چند سال شعارهای انقلاب دوباره زنده شد.

وی افزود: به تعبیر روزنامه اشپیگل، بعد از پیروزی جریان سوم تیر مردم ایران چیز جدیدی به عجایب هفتگانه افزودند زیرا مردم پس از تحمل 27 سال، به فردی رای دادند كه از او عطر خمینی می‌‏آمد. 

دیگر سخنران این مراسم زهرا طیب‌‏زاده نوری دیگر مشاور احمدی‌‏نژاد و رییس مركز امور خانواده و زنان نهاد ریاست‌‏جمهوری بود که دوران سازندگی را سال‌‏های توجه به توسعه اقتصادی و صنایع زیربنایی و غفلت از امور فرهنگی دانست و اظهار داشت: در این دوران ترفند دشمن از نظامی به فرهنگی تغییر كرد اما مسوولان دولت با این بهانه كه نباید بیشتر از این به ساختار ضعیف اقتصادی كشور ضربه وارد شود، از این مساله غفلت كردند. 

طیب‌‏زاده نوری افزود: در دوران اصلاحات نیز این روند شتاب بیشتری به خود گرفت و همراه با تدابیر دولت در عرصه اقتصاد، شایبه‌‏هایی از جمله برابری مرد و زن از سوی عاملان غرب مطرح شد كه در جهت تخریب هویت زن كار می‌‏كردند. 

این مشاور احمد‌ی‌نژاد طرح آزادی برای زنان را در دوره اصلاحات تمهیدی برای جذب آرای زنان برشمرد و تصریح كرد: شیفتگی و خودكم‌‏بینی نسبت به برنامه‌‏ریزی برای زنان در غرب موجب انفعال در این دوره شد و به‌‏كارگیری كارشناسان ناآگاه به ارزش‌‏های انقلاب، باعث شد بسیاری از نقش‌‏ها و ارزش‌‏های زنان همچون مادری و همسری مورد انتقاد قرار گیرد و به حذف تدریجی این ارزش‌‏ها مبادرت شود. 

رییس مركز امور خانواده و بانوان نهاد ریاست‌‏جمهوری گفت: آموزش حقوق در یك جامعه بدون گسترش آگاهی نسبت به وظایف متقابل زنان و مردان، توازن خانواده را برهم زد و نتیجه آن بود كه شرع باید در برابر عرف بین‌‏الملل عقب می‌‏نشست. 

طیب‌‏زاده نوری حتی تاسیس رشته دانشگاهی «مطالعات و بررسی وضعیت زنان» در دوره اصلاحات را به دلیل آنچه «اخذ سرفصل‌‏ها از غرب، ترویج دیدگاه‌‏های فمینیستی و حضور اساتید خارجی» می‌نامید دارای اهداف غیرخیرخواهانه ارزیابی کرد.

مهدی چمران، رییس شورای شهر تهران و حامی آبادگرانی دولت نهم نیز از سوم تیر به عنوان رنسانسی برای انقلاب اسلامی یاد کرد. وی با ارائه تحلیلی تاریخی از وضعیت ارزش‌‏ها در دوران پس از انقلاب، گفت: انقلاب ما به دنبال دست یازیدن به مسائل مادی نبود بلكه ارزش‌‏های الهی درون‌‏مایه انقلاب بودند. 

چمران افزود: احمدی‌‏نژاد آمد و بر دغدغه‌‏های مردم انگشت گذاشت. او به عنوان نیرویی تازه‌‏نفس در بین قطب‌‏های سنتی قدرت كه مردم در میان آنها به دنبال رییس‌‏جمهور بودند، خواست مردم را مطرح كرد و رای آورد. 

چمران ابراز عقیده کرد: مردم از حركت‌‏های قبلی نتیجه چندانی عایدشان نشده بود. اصل انقلاب ما عدالت‌‏محوری است و می‌‏بایست ارزش‌‏های اسلامی مثل عدالت‌‏محوری مبنای حركت‌‏های ما باشد.

بیانیه پایانی نشست بازشناسی پدیده سوم تیر نیز که توسط علی‌‏اكبر جوانفكر، مشاور احمدی‌نژاد خوانده شد در تندی و تیزی کم  از گفته‌های سخنرانان نداشت. 

به کار گیری عباراتی همچون «عناصر بد دل، بداندیش و بدخواه كه رو در نقاب شعارهای اغواگرانه اصلاحات پنهان كرده بودند، بساط بی‌كفایتی و خیانتكاری خویش را در برابر توان فكری و مدیریتی جوانه‌های تازه انقلاب برچیده دیدند اما با تكیه بر پشتوانه‌های عظیم مالی و تبلیغاتی، همچنان با انقلاب، مردم و دولت برآمده از آرا آنان دست به گریبانند تا بلكه آب رفته را به جوی خشكیده خویش بازگردانند» ، «در سایه تصمیمات كارشناسانه و اقدامات شجاعانه دولت نهم و با وجود كارشكنی‌ها و ترفندهای كینه‌ورزانه بیگانه‌‏پرستان و دل‌سپردگان به اغیار...» ، «به‌‏رغم كتمان حقایق و نادیده انگاشتن واقعیت‌ها از سوی برخی جریان‌های سیاسی طالب قدرت و رسانه‌های وابسته به احزاب و گروه‌های مخالف دولت» ،«سوم تیر سرآغاز اضمحلال و سرخوردگی دین‌‏ستیزان و پایان میدان‌داری عناصر بی‌‏هویت و سكولار و...» ، «سوم تیر به منزله برچیده شدن بساط رقابت میان بانك‌ها و بنگاه‌های مالی و پولی ....»  بیش از همه حکایت از این داشت که حامیان کابینه نهم هنوز در فضای پر شور و غوغای مبارزات انتخاباتی سیر می‌کنند، هرچند شعارهای امروزشان نسبت چندانی با وعده‌های داغ روزهای پایانی بهار و آغاز تابستان 84 ندارد!
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین