کد خبر: ۶۲۶۴۷۷
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۷

مسیر دلار عوض شد/ بررسی عوامل کاهشی بازار ارز

در آخرین روز هفته، قیمت دلار از کانال ۱۳ هزار تومانی پایین‌تر رفت تا بازدهی هفتگی این ارز نیز منفی شود. روز پنج شنبه، شاخص ارزی، ۴۵۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۱۲ هزار و ۷۵۰ تومان رسید.
آفتاب‌‌نیوز :

دلار روز چهارشنبه نیز ۴۸۰ تومان از ارزش خود را از دست داده بود؛ به این ترتیب، نزدیک به هزار تومان نزول دلار طی دو روز انتهایی هفته موجب شد بازدهی هفتگی این ارز به منفی ۸/ ۲ درصد برسد. این در حالی بود که شاخص ارزی پیش از آن ۶ هفته افزایش متوالی را تجربه کرده بود. البته افت دو روز آخر کاری دلار، توصیف‌کننده کاملی از وضعیت بازار ارز در هفته گذشته نیست.

هفته‌ای که بازار از آن عبور کرد بسیار پرنوسان بود، چرا که بین سقف و کف قیمت در این هفته حدود هزار و ۴۵۰ تومان فاصله وجود داشت. دلار روز سه شنبه تا بالای مرز ۱۴ هزار تومانی بالا رفته بود و پس از برخورد به آن نقطه از همان اواخر روز چهارم هفته به شدت نزولی شد. برخی فعالان، باور داشتند، محدود کردن تراکنش‌های بانکی توسط بانک مرکزی یکی از عوامل مهمی بود که منجر به تغییر مسیر دلار شد.

مسیر دلار عوض شد/ بررسی عوامل کاهشی بازار ارز

از بیستم آذر ماه، تراکنش‌های کلیه سامانه‌های بین بانکی به ازای هر شخص در ۲۴ ساعت از درگاه‌های غیر حضوری به ۱ میلیارد ریال محدود شد؛ برخی بازیگران ارزی باور داشتند این اتفاق موجب شد دلالان به راحتی نتوانند در بازار مداخله کنند. عده‌ای نیز بر افزایش هزینه معامله در بازار به دلیل برخوردهای امنیتی با معامله‌گران اشاره می‌کردند.

با این حال، شماری از فعالان باور داشتند نقش دلالان در نوسان اخیر چندان زیاد نبود و قیمت بیشتر به واسطه ورود تقاضای احتیاطی در مقاطعی از ریل آرامش خارج شد. این گروه اعتقاد دارند، به واسطه شوک بنزینی و اعتراضاتی که پیرامون آن صورت گرفت، برخی افراد نسبت به سرمایه ریالی خود نگران شدند و سعی کردند آن را به دلار، سکه یا سایر دارایی‌های امن تبدیل کنند. از نظر این گروه، با آرام‌تر شدن شرایط، بازار تا حدی از این هیجان عبور کرد و در نتیجه بازار به وضعیت عادی خود بازگشت. گروهی از معامله‌گران، افزایش فعالیت خالی‌فروشان ارزی را در افت قیمت دلار موثر می‌دانستند. از نظر آنها، این گروه که از افزایش هفته‌های اخیر بسیار متضرر شده بودند، در روزهای انتهایی هفته و تغییر مسیر قیمت‌ها، فرصت را مناسب دیدند که با افزایش فعالیت خود بخشی از ضررهای خود را جبران کنند. در این میان، نقش معامله‌گران فنی را نیز نباید نادیده گرفت. این عده در ۲ روز انتهایی هفته بیشتر مخاطبان خود را تشویق به فروش می‌کردند. آنها عنوان می‌کردند که قیمت به سقف ۱۴ هزار و ۲۰۰ تومان برخورد کرده و در حال حاضر به دنبال اصلاح خود است. در این میان، دسته‌ای از بازیگران بازار اعتقاد دارند، مسیر انتظارات در میان معامله‌گران تا حدی تغییر کرده و همین عامل موجب شده است که خریدها در بازار کم شود و احتیاط نیز افزایش پیدا کند. به گفته آنها، این روزها تصوراتی در میان برخی معامله‌گران وجود دارد که ممکن است ایران و آمریکا قدم‌هایی را به سوی مذاکره بردارند. این گروه عنوان می‌کنند، ممکن است در سفر مسوولان ایرانی به ژاپن، پیام‌هایی رد و بدل شود، مخصوصا آنکه ژاپن این روزها از نگاه برخی فعالان به‌عنوان یک میانجی شناخته شده است. گروهی نیز عرضه بازارساز را در افت قیمت موثر می‌دانند. سکه نیز در هفته گذشته ۶/ ۲ درصد افت کرد و با قیمت ۴ میلیون و ۴۶۰ هزار تومان به کار خود پایان داد.

مسیر دلار عوض شد/ بررسی عوامل کاهشی بازار ارز

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین