کد خبر: ۶۳۴۸۴۹
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۶

بهانه‌های تازه آمریکا علیه شرکت‌های چینی که با ایران تجارت می‌کنند

گسترش دامنه منازعه میان ایران و امریکا و تشدید تحریم‌های امریکا علیه تهران سبب شده تا دولت امریکا بیش از گذشته درباره همکاری شرکت‌های انرژی چینی با ایران بهانه‌جویی کرده و آنان را متهم به کمک به ایران برای دور زدن تحریم‌ها و تجارت نفت با ایران کند.
آفتاب‌‌نیوز :

سرویس اقتصادی- اکنون آمریکا بهانه‌های بیشتر و جدی‌تری در مقایسه با گذشته برای وضع مجازات‌های تحریمی علیه شرکت‌های چینی که با ایران تجارت می‌کنند را مطرح می‌سازد.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ سایت "دیپلمات" که به تحلیل مسائل ِآسیا می‌پردازد در گزارشی با اشاره به دشواری‌های تحریم امریکا علیه ایران برای شرکت‌های چینی می‌نویسد: "اگر شما صاحب یک شرکت چینی در حوزه انرژی باشید، سرمایه‌گذاری‌تان در ایران همراه با ریسک خواهد بود. از سویی رشد اقتصاد چین آن کشور را به طور فراینده‌ای نیازمند به انرژی ساخته است و بیش از نیمی از نفت مورد نیاز چین از خاورمیانه وارد می‌شود.

بهانه‌های تازه آمریکا علیه شرکت‌های چینی که با ایران تجارت می‌کنند

نفت ایران به طور خاص برای چین اهمیت دارد چرا که قیمتی معقول و کیفیتی بالا دارد و مشمول اعتبارات تجاری بلندمدت می‌شود. در سال ۲۰۱۸ میلادی، ایران ۲۹ میلیون تن نفت به چین صادر کرد. بدین ترتیب ایران به سومین منبع بزرگ نفت خام تامین‌کننده برای چین تبدیل شد. در مقابل، شرکت‌های چینی می‌توانند خدماتی در حوزه کشف، استخراج و پالایش نقت را به ایران ارائه دهند.

همکاری‌های نفتی و گازی ایران با چین برای پکن تامین انرژی مورد نیازش را امکان‌پذیر می‌سازد. در مقابل، ایران می‌تواند از فناوری و دانش چین برای استخراج از منابع طبیعی و فروش تولیدات پتروشیمی استفاده کند و نفت را در بازار‌های بیشتری ارائه دهد؛ آن هم در شرایطی که رقبای قدرتمندی در عرصه صادرات نفت در مقابل خود می‌بیند. با این روند ایران می‌توانست درآمد بیشتری کسب کرده و کسری بودجه خود را جبران کرده و درآمد خود را به بخش توسعه اختصاص دهد.

با این حال، گسترش دامنه منازعه میان ایران و امریکا و تشدید تحریم‌های امریکا علیه تهران سبب شده تا دولت امریکا بیش از گذشته درباره همکاری شرکت‌های انرژی چینی با ایران بهانه‌جویی کرده و آنان را متهم به کمک به ایران برای دور زدن تحریم‌ها و تجارت نفت با ایران کند.

به گفته اندیشکده "امریکن اینترپرایز"، سرمایه‌گذاری چین در ایران به ارزش ۵.۵ میلیارد دلار به علاوه ۷ میلیارد دلار در بخش پیمانکاری و ساخت و ساز است. خطر تحریم آن است که نه تنها تمایل شرکت‌های چینی برای همکاری با ایران و سرمایه‌گذاری در آن کشور را کاهش می‌دهد بلکه می‌تواند روند اجرای قرارداد‌های تاکنون امضا شده را نیز کاهش دهد. این موضوع تهدیدی برای تکمیل پروژه‌های در حال اجرا توسط چینی‌ها در ایران است. برای شرکت‌های نفتی چینی، همچون سینوپک و CNOOC که دارایی‌هایی در امریکا دارند، سرمایه‌گذاری آنان در ایران می‌تواند خطر بلوکه شدن سرمایه‌های‌شان در امریکا به اتهام نقض تحریم‌های وضع‌شده علیه ایران را به دنبال داشته باشد. این تحریم فراتر از بخش نفتی است و برای مثال، شرکتی که در بخش خدمات عمومی ایران سرمایه‌گذاری کرده نیز با ریسک مواجه می‌شود و دچار ابهام می‌شود که آیا فعالیت‌اش معاف از تحریم‌ها است یا خیر".

این سایت در ادامه می‌افزاید:"همکاری میان ایران و چین فراتر از بخش انرژی است. دسترسی به بازار‌های اقتصادی سرتاسر جهان برای چین از طریق تونل‌ها، بزرگراه و پل‌هایی که قرار است در ایران بسازد فراهم می‌شود. این پروژه‌ها به همراه قرارداد‌های توسعه بخش حمل و نقل امکان جابجایی محصولات فولاد را فراهم کرده و به ایران نیز اجازه فروش فولاد و نفت بیشتر در بازار بین‌المللی را می‌دهد و باعث حفظ ارتباط ایران با دیگر کشور‌ها می‌شود. این برای ایران مهم است تا از منزوی شدن بیش‌تر جلوگیری کند و باعث شود تا وضعیت اقتصادی شهروندان‌اش بدتر نشود.

با این حال، در طول سالیان اخیر چندین شرکت چینی فعال در زمینه حمل و نقل به دلیل کمک‌رسانی به ایران مورد تحریم امریکا قرار گرفتند از جمله شرکت کشتیرانی COSCO، سرویس هوایی Gomei و شرکت دریایی Hongyuan به دلیل مشارکت در پروژه‌های حمل و نقل مرتبط با ایران. وزارت خزانه داری امریکا شاید این گونه اقدام‌اش را توجیه کند که شرکت‌های چینی مذکور باعث تضعیف تاثیر تحریم‌های امریکا علیه ایران شده‌اند.

شرکت‌های ارائه دهنده فناوری‌های پیشرفته چینی نیز هدف تحریم‌ها بوده‌اند از جمله شرکت‌های چینی که در زمینه ارائه خدمات اینترنت ۵ جی و فناوری‌های با کاربرد دوگانه از جمله پهپاد‌ها با ایران همکاری کرده اند. نمونه بارز آن محاکمه مدیرعامل شرکت هواوی است که یک سال پیش در کانادا به اتهام نقض تحریم‌های وضع‌شده علیه ایران بازداشت شد.

این در حالیست که فناوری اینترنت ۵ جی چین می‌تواند به ایران برای حفظ امنیت در حوزه سایبری کمک کند. همچنین فناوری پهپادی چین می‌تواند در بخش‌های مختلف صنعتی به ایران کمک کند. این فناوری‌ها برای مدرنیزه کردن اقتصاد ایران مورد نیاز هستند. آخرین دسته از شرکت‌های در معرض تهدید شرکت‌های ارائه دهنده خدمات مالی هستند. این شرکت‌ها که در زمینه ارائه اعتبارات برای تجارت نفت و یا کمک به بانک مرکزی ایران فعال بوده‌اند متهم به نقض تحریم‌های امریکا شده‌اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین