آفتابنیوز : آفتاب: مهسا امرآبادی: رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در خصوص اخباری مبنی بر «جذب 5400 مدرس جدید دانشگاه» که چندی پیش از سوی روزنامه دولتی ایران منتشر شده بود، گفت: اگر سیاست آموزش عالی این باشد که با بازنشستگی اساتید زبده، راه را برای استخدام 5400 مدرس جدید باز کند روش اشتباهی است و ما نمیتوانیم این موضوع را قبول کنیم که استادان زبده به دلیل حضور مدرسان جدید بازنشسته شوند.
علی عباسپور در گفتوگو با خبرنگار سیاسی آفتاب افزود: البته من فکر نمیکنم که وزارت علوم چنین سیاستی را پیگیری کند و این یک سیاست اشتباه است و باید از آن پرهیز شود.
وی با بیان این که باید در بازنشستگی اساتید با تجربه تجدیدنظر شود گفت: وضعیت کنونی بازنشستگی اساتید به هیچوجه قابل قبول نیست و ما در جلسهای که با وزارت علوم داشتیم، باها این موضوع را تذکر دادهایم و آنان گفتند که قصد بازنشسته کردن استادان زبده را ندارند، اما متاسفانه در نامهای که به کمیسیون ارسال شده بود خلاف گفته وزارت علوم اثبات شد.
عباسپور اساتید باتجربه را مایه برکت نظام آموزش عالی کشور دانست و گفت: وجود استادانی که برای مثال 65 سال سن دارند، برای ارتقای کیفیت نظام آموزش کشور بسیار مفید و برای ما بسیار ارزنده هستند و سن آنان به گونهای است که هنوز میتوانند خدمات شایستهای را به دانشگاهها ارائه دهند.
نماینده تهران با اشاره به آییننامه بازنشستگی که از سوی وزارت علوم تدوین شده است، گفت: در این آییننامه ذکر شده که استادیاران با سی سال سابقه کار بازنشسته میشوند اما دانشیارانی که سی سال سابقه دارند، اگر در پنج سال آخر خدمت، 50 درصد امتیاز خود را ارتقا دهند تا سن 65 سالگی میتوانند به تدریس ادامه دهند، افرادی که استاد تمام هستند نیز تا سن 65 سالگی میتوانند خدمت کنند و در آخر اساتید نمونه تا سن 70 سالگی میتوانند تدریس خود را در دانشگاههای دولتی ادامه دهند.
وی گفت: بازنشستگی اساتید نمونه و کسانی که استاد تمام هستند، به شالکه اعضای هیات علمی ضربه میزند و از نظر ما سن 65 سالگی سنی نیست که افراد را از خدمت خارج کنیم و از دست دادن این افراد آموزش عالی کشور را از تخصص، تجربه و کیفیت بالای تدریس محروم میکند.
عباسپور با اشاره به گسترش مراکز آموزش عالی غیرانتفاعی در کشور گفت: اخیرا مطلع شدهایم که برخی از اساتید بازنشسته، یک موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی تشکیل دادهاند، این موضوع توان یک استاد را نشان میدهد که حاکی از آن است که وزارت علوم پتانسیل اساتید را هرز داده، در صورتی که آنان میتوانستند نقش مثتبی را در آموزش عالی کشور ایفا کنند.
عباسپور سیاست آموزش عالی را گسترش تحصیلات تکمیلی در کشور دانست و گفت: اساتید نمونه میتوانند در تربیت دانشجویان دوره دکتری نقش موثری ایفا کنند.
عباسپور در بخش دیگری از سخنانش و در خصوص ردیف بودجه برای استخدام 5400 مدرس دانشگاه گفت: ردیف بودجهای برای این امر تصویب نشده است و اعتبار دانشگاهها نیز نسبت به سال گذشته تنها یک درصد افزایش پیدا کرده و با توجه به افزایش پذیرش دانشجو، دانشگاههای ما اکنون هم با کمبود اعتبار روبرو است.
وی با بیان این که دولت باید فکری برای تامین اعتبارات آموزش عالی کند، افزود: استخدام جدید میتواند گامی مثبت برای ارتقای کیفی آموزش عالی کشور باشد اما اعتبارات آن نیز باید تامین شود، جذب 5400 مدرس دانشگاه قابل تصور نیست چرا که اعتبار کنونی پاسخگوی شرایط فعلی هم نیست.
وی گفت: دولت دو راه دارد، یا باید شهریهها را افزایش دهد و یا این که فکری برای افزایش اعتبارات کند و با توجه به اینکه سیاست دولت برعدم افزایش شهریه است بنابراین، باید فکری به حال اعتبارات لازم کند.
عباسپور با تاکید بر این که دولت باید برنامه خود را برای استخدام مدرسان جدید دانشگاه اعلام نماید، گفت: ما در برنامه پنج ساله چهارم یک سقفی را تعیین کردهایم که در کل سیستم به تعداد نصف کسانی که بازنشسته میشوند، دولت اجازه استخدام دارد که طبعا اگر سهم استخدامی وزارت علوم افزایش پیدا کند، باید دقت شود که در دستگاههای دیگر کاهش پیدا نکند برای مثال ما نیاز به استخدام پرسنل مانند مراقبین بهداشت و معلمهای پرورشی نیز داریم.
وی افزود: دولت باید مشخص کند که این استخدام در چه مقطع زمانی انجام میگیرد. از سوی دیگر کادر اساتید و هیات علمی را باید افراد زبده تشکیل دهند و داشتن مدرک، ملاک عضویت در هیات علمی نیست و وزارت علوم باید برای استخدام، شرایط لازم را مدنظر قرار دهد تا کسانی که به سیستم آموزش عالی میپیوندند، نقش سازندهای را بازی نمایند تا در آینده تبدیل به معضلی از نظر سطح علمی نشوند.