کد خبر: ۶۳۹۷۱۱
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۹

ما و امروز و فردای بحران کرونا

من مطمئنم تا پایان ماجرای تلخ کرونا، به زیست جدیدی از حرکت جمعی، در سایه‌سار هم قرار گرفتن و پشت و پناه یکدیگر بودن می‌رسیم. اطمینان دارم بازگشت به ارزش‌های همیاری که از سنت‌های ارزشمند قدیم ایرانی بوده، باز با قدرت بیشتری متبلور خواهد شد.
ما و امروز و فردای بحران کرونا
آفتاب‌‌نیوز :

در یادداشت علی ربیعی، دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهوری و سخنگوی دولت، می‌خوانیم: «معمولا در نخستین جلسه درس مدیریت بحران اجتماعی، مفهوم بحران را تشریح می‌کردم. در زبان چینی، مفهوم بحران معنای فرصت و تهدید دارد. در این روزها که بحران کرونا کشور ما را تحت تاثیر قرار داده است در میان تلخی‌های آن، رفتارهایی که کام جانمان را نیز شیرین می‌کند زیاد می‌بینم. از فداکاری پرستاران گرفته تا گروهی از خیریه‌ها که به نگهداری مبتلایان بی‌کس و ناتوان می‌پردازند. از آنها که به کودکان‌ کار دستکش و ماسک هدیه می‌دهند تا آنان که به‌صورت خود جوش دستگاه های عابربانک را ضد عفونی می‌کنند. در این میان، تعدادی از اعلامیه‌های مراسم ختم برایم جالب توجه بود. در یک مورد ۵۰میلیون تومان هزینه مراسم چهلم یک پدر برای مقابله با کرونا به بیمارستانی اهدا شده بود. برخی از سمن‌ها به افراد مبتلا به این بیماری که حامی ندارند کمک‌رسانی می‌کنند. برخی نیز با تهیه و توزیع ماسک تحت نظارت وزارت بهداشت به یاری هموطنان خود شتافته‌اند. شاهد بودم با توجه به مشکلات کادر خدماتی بیمارستان‌ها تعدادی از سمن‌ها در تهران اقدام به آماده کردن فضای استراحت و پخت غذای تازه و بهداشتی برای کادرهای در صف مقدم درمان نموده‌اند.

معتقدم در دوران پسابحران کرونا، حداقل چند دستاورد روشن حاصل می‌شود: نخست این که ایرانیان، سبک زندگی سلامت جدیدی را تجربه می‌کنند که می‌تواند نهادینه شود و ادامه یابد. در واقع ما با رفتارهای بهداشتی و سلامت‌محور، زیست نوینی را تجربه خواهیم کرد. دیگری، ابعاد جدیدی از خیر جمعی است که در جامعه تسری پیدا کرده است و امید ادامه آن می‌رود. سمن‌ها بُعد جدیدی از اقدامات را برای مردم روشن کرده‌اند و خود تجربه جدیدی آموخته‌اند. پیش از این هم سمن‌ها تجربه‌های خوبی در زلزله، سیل و بلایای طبیعی به دست آورده بودند و اکنون در خصوص مسائل مربوط به بیماری‌های فراگیر نیز تجارب ارزشمندی کسب می‌کنند. ما در پسابحران، سمن‌های توانمندتر و با دانش بیشتر و همیارتر خواهیم داشت. سوم و از همه مهم‌تر برخی شواهد علمی از شیوع فردگرایی منفی در جامعه ایران، به‌ویژه در شهرهای بزرگ مثل تهران خبر می‌داد. من مطمئنم تا پایان ماجرای تلخ کرونا، به زیست جدیدی از حرکت جمعی، در سایه‌سار هم قرار گرفتن و پشت و پناه یکدیگر بودن می‌رسیم. اطمینان دارم بازگشت به ارزش‌های همیاری که از سنت‌های ارزشمند قدیم ایرانی بوده، باز با قدرت بیشتری متبلور خواهد شد.

بحران‌ها فراز و فرود دارند این بحران نیز از این قاعده مستثنی نیست قطعا با روح جمعی که در جامعه ایجاد شده و با خروج از شوک اولیه مواجهه با کرونا همه به خود آمده‌ایم در کنار هم قرار گرفته‌ایم، زیست‌های نوینی را تجربه می‌کنیم. ما به امید خدا از تلخی‌ها عبور خواهیم کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین