کد خبر: ۶۳۹۸۵۸
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۰
مسئولان ماسک‌دار و مردم بی‌ماسک!

مسئولان: کمبود ماسک نداریم| داروخانه به داروخانه، ماسک نداریم!

می‌گویند برای پیشگیری از کرونا نیازی به ماسک نیست اما همه مسئولان در جلساتی که لازم است چند نفر حضور داشته باشند، ماسک می‌زنند...
آفتاب‌‌نیوز :

می‌گویند برای پیشگیری از کرونا نیازی به ماسک نیست اما همه مسئولان در جلساتی که لازم است چند نفر حضور داشته باشند، ماسک می‌زنند، نمایندگان سازمان جهانی بهداشت که به ایران می‌آیند ماسک می‌زنند و بین نمایندگان مجلس نیز ماسک توزیع می‌شود؛ این همه موجب شده تا مردم نیز هرچه پزشکان بگویند که واقعا ماسک نمی‌تواند از کرونا پیشگیری کند، اما بدنبال ماسک باشند.

البته از سوی دیگر نیز گفته می شود افرادی که علائمی مانند عطسه و سرفه دارند، ماسک بزنند و کم نیستند افرادی که این علائم را دارند؛ کارمندانی که در فضاهای اداری در فاصله کمتر از یک متر کنار هم می نشینند، کارمندانی مانند کارمندان بانک که در طول روز با ارباب رجوع سر و کار دارند، کارکنان آزمایشگاه های خصوصی که این روزها ممکن است بیمار مبتلا به کرونا داشته باشند، رانندگان تاکسی که در طول روز دهها بار پول آلوده را دست به دست می کنند و همنشین همه نوع مسافر می شوند از جمله کسانی هستند که بیشتر از هر قشر دیگری خود را نیازمند اقلام بهداشتی مانند ماسک و دستکش می دانند.

مسئولان؛ کمبود ماسک نیست| داروخانه به داروخانه، ماسک نداریم!

این درحالی است که این روزها پشت شیشه اغلب داروخانه ها نوشته شده است: «ماسک، دستکش، ژل ضدعفونی کننده نداریم.» اگر هم مردم با سماجت وارد داروخانه شوند، هنوز کلمه ماسک از دهانشان خارج نشده که پرسنل داروخانه همه با هم می گویند: «محصولات کرونایی نداریم!»

حس شوخ طبعی برخی از داروخانه‌داران نیز جالب توجه است، یکی از آنان به فردی که وارد داروخانه شد و گفت: «ان ۹۵ (نوعی ماسک) دارید؟» پاسخ داد: «چند سال پیش شرکت نوکیا ان ۹۵ می زد اما حالا دیگه نه».

نکته جالب اینجاست که دستکش‌های یک بار مصرف موسوم به لاتکس که در داروخانه ها یافت نمی شود و اگر هم یافت شود به این صورت است که جعبه ای را باز کرده اند و چند عدد محدود در اختیار مردم قرار می دهند، در مترو فروخته می‌شود؛ ماسک فیلتردار هم در مترو هست.

ماسک های فیلتردار معمولی که در گذشته‌ای نه چندان دور پنج هزار تومان، سه هفته پیش هشت هزار و ۵۰۰ تومان، دو هفته پیش ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان و چند روز پیش ۲۰ هزار تومان فروخته می شد، اکنون بین ۲۵ تا ۵۰ هزار تومان از سوی برخی فروشگاه ها - به جز داروخانه - خرید و فروش می شود.(ماسک‌های ساده نیز که دولت می‌گوید قیمت آن 410 تومان است اولا پیدا نمی‌شود و اگر هم داروخانه‌ای داشته باشد، به قیمت 4000 تومان می‌فروشد!)

در این بین برخی فروشگاه ها و دستفروشان نیز اقدام به فروش ماسک هایی موسوم به «ماسک نمدی» به مردم می کنند که طبق ادعای آنان قابل شست وشو هم هست.

برخی فروشگاه های تجهیزات طبی نیز ماسک هایی را به قیمت ۹۰ هزار تومان به فروش می رسانند که ادعا می کنند از ماسک های ان ۹۵ نیز بهتر است و فقط پزشکان بر بالین بیماران عفونی آنها را به کار می گیرند.

دستکش های یک بار مصرف نیز این روزها کمیاب شده اند و به صورت محدود جفتی هزار تومان فروخته می شوند، البته برخی فروشگاه های لوازم بهداشتی این دستکش ها را از داروخانه ها خریده و آن را به دو برابر یعنی هر جفت دو هزار تومان می فروشند.

دستکش یک بار مصرف، ماسک و ژل ضدعفونی کننده این روزها حکم ستاره سهیل را برای مردم دارد و کمیاب شده است؛ به محض اینکه داروخانه ای آن را می آورد گویی محموله ای از گنج به آن رسیده و صف مردم تشکیل می شود؛ برخی داروخانه ها در ساعات محدود شروع به توزیع رایگان ماسک به تعداد معدود بین مردم می کنند اما جالب است در همان حال داروخانه کنار آن، ماسک را به مردم می فروشد.

در این بین افرادی مانند کارمندان، پرستاران و رانندگان که ناچارند هر روز رفت و آمد داشته باشند و در معرض خطر قرار گیرند با دو چالش مواجه شده اند؛ نخست آنکه اقلام بهداشتی کمیاب شده است و دوم آنکه هزینه زیادی بابت آنها باید بپردازند. بسیاری از افراد ماسک های یک بار مصرف را چند بار مصرف می کنند و بسیاری دیگر نگران روزهای آینده هستند که همین چند عدد دستکش و ماسک که هم دارند به پایان برسد.

از سوی دیگر در بازار آزاد ماسک هایی یافت می شود که در بسته بندی مطمئنی قرار ندارند، در پلاستیکی گذاشته شده اند و این شائبه ایجاد می شود که این ماسک ها در چه شرایطی تولید شده اند و آیا استانداردهای معمولی را دارند و عده ای در این شرایط پیشنهاد استفاده از کش و دستمال کاغذی به جای ماسک می دهند.

عده ای در پی کمبود مواد ضدعفونی کننده به خرید بی رویه وایتکس رو آورده اند اما استفاده از این مواد در درازمدت چه آسیب هایی برای پوست می تواند داشته باشد.

طی روزهای گذاشته سازمان های یونیسف و بهداشت جهانی کمک های خود شامل ماسک، لباس محافظتی و برخی اقلام بهداشتی مورد نیاز جهت مقابله با ویروس کرونا جدید را تحویل وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران داد و از سوی دیگر مجازات های سنگینی برای احتکار کنندگان اقلام بهداشتی وضع شده است؛ این اخبار کورسوی امیدی را در دل مردم ایجاد کرده است.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز وعده هایی در این زمینه داده و با بیان اینکه در حال حاضر روزانه ۲۰۰ هزار عدد ماسک نانویی در کشور تولید می‌شود، گفت: با سرمایه گذاری انجام شده امیدواریم تولید این ماسک‌ها تا پایان هفته به ۳۰۰ هزار عدد در روز برسد.

سورنا ستاری در نشست خبری مقابله با ویروس کرونا در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: از ابتدای شیوع این بیماری در حوزه معاونت علمی ریاست جمهوری، با همکاری سازمان غذا و دارو و هیات امنای ارزی و همچنین شرکت‌های دانش بنیان اقداماتی جدی در این زمینه اجرایی شده وحمایت‌هایی از شرکت‌های فعال در زمینه مقابله با ویروس کرونا صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه بخشی از فعالیت‌های شرکت‌های دانش بنیان در این زمینه به تولید انبوه رسیده، گفت: برای نمونه می‌توان به تولید ماسک‌های مورد نیاز کشور اشاره کرد، با افزایش خطوط تولید شرکت‌ها در حال حاضر ظرفیت تولید ماسک‌های ان ۹۵ و ان ۹۹ به روزی ۲۰۰ هزار عدد رسیده است.

معاون علمی رییس جمهور ادامه داد: این ماسک‌ها دارای کاربردهای بیمارستانی هستند، با سرمایه گذاری‌هایی که اخیرا ستاد اجرای فرمان امام با توجه به شرایط کشور انجام داده است، امیدواریم تا پایان هفته میزان تولید روزانه ماسک‌ها به ۳۰۰ هزار عدد برسد.

وی گفت: ایران جزو محدود کشورهایی است که دستگاه‌های تولید ساخت کاغذ نانو فیلترهای ماسک را دارد، این ماسک‌ها قادر هستند تا ذرات کمتر از سه دهم نانومتر را تصفیه کنند و از آن جمله می‌تواند جلوی عبور ویروس‌ها از ماسک را نیز بگیرد.

کمک های بین المللی

مدیرکل همکاری‌های بین‌الملل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از اعلام آمادگی سازمان‌های مردم نهاد خارجی و بین‌المللی برای کمک به کنترل کووید ۱۹ یا ویروس کرونا در ایران خبر داد.

محسن اسدی لاری با بیان این خبر افزود: با توجه به اعلام وزارت امور خارجه مبنی بر وصول تماس های متعدد از سوی سازمان های مردم نهاد خارجی و سازمان های بین المللی با سفارت خانه های جمهوری اسلامی ایران در بسیاری از کشورها جهت ارسال کمک و اهدا اقلام مورد نیاز به منظور کنترل بیماری کرونا ویروس و با توجه به موافقت وزیر بهداشت، وزارت بهداشت نیز نسبت به دریافت کمک های یاد شده، اعلام آمادگی کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۵
ممد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
0
9
هیچ وقت کمبودی نداشتیم و نداریم و نخواهیم داشت.همه چی آرومه
شهروند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
0
5
دولت قیمت ارز هم 4200تومان اعلان کرد ولی قیمت خرید وفروش ارز شده15.500تومان
وقتی دولت قیمت ارز نمیتونه مدیریت کنه انتظاری نیست که کمبود ماسک ودستکش وقیمت آن مدیریت کنه.........
پاسخ ها
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
الان فقط جای محمود خالیه که دنیارو تواین بحران مدیریت کنه
As
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
0
1
باید فکری اساسی برای توزیع کالا در کشور کرد. جهت توزیع کالاهای مورد نیاز مردم از جمله مواد ضدعفونی کننده دست و ماسک از توانمندی فروشگاه های زنجیره ای و شرکت پست استفاده گردد.
As
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
0
1
فروشگاه های اینترنتی هم مناسب است.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین