آفتابنیوز : آفتاب: مسوولان مخابرات در یك سال گذشته از ارایهی سرویس پیام كوتاه در تلفن ثابت و آماده بودن زیرساختهای آن و طرحهایی دربارهی تعرفهی این سرویس خبر دادند اما به گفتهی مدیر عامل شركت مخابرات استان تهران قابل اجرا بودن این طرح در تهران تا پایان آذرماه سال جاری مشخص و اعلام خواهد شد.
به گزارش بخش خبر شبكه فن آوری اطلاعات ایران، از ایسنا، محمد روحاللهی ، دربارهی ارسال پیام كوتاه از طریق تلفن ثابت اظهار كرد: این سرویس در دنیا مورد استقبال قرار نگرفته است و به عنوان یك سرویس فعال استفاده نمیشود اما ظاهرا در استان فارس یك پروژه به طور آزمایشی انجام شده است و ما نیز در تهران در حال بررسی هستیم تا مشخص شود كه این سرویس چه میزان قابلیت اجرا دارد.
او افزود: چند شركت اعلام آمادگی كردهاند كه میتوانند این سرویس را ارایه دهند و سرمایهگذاری آن را نیز انجام میدهند. اما برای انجام این كار باید مشخصات فنی و تعرفهی ارائه این سرویس تعیین تكلیف شود تا مشخص باشد كه بر چه پایهای این طرح اجرا شود.
او خاطر نشان كرد: اما این كه آیا طرح پیام كوتاه از طریق تلفن ثابت در تهران قابل اجرا خواهد بود را میتوانیم تا پایان آذرماه سال جاری اعلام كنیم.
روح اللهی با اشاره به این كه علت اصلی مورد استقبال نبودن سرویس پیام كوتاه از طریق تلفن ثابت به گرانی گوشیهای مخصوص این سرویس برمیگردد، گفت: اغلب گوشیهای تلفن ثابت كه در بازار وجود دارند این ویژگی را ندارند و از سوی دیگر مردم ترجیح میدهند از طریق تلفن همراه كه در جاهای مختلف در دسترس است برای ارسال پیام كوتاه استفاده كنند تا این كه در مدت زمانی كه در منزل یا محل كار به سر میبرند، بخواهند از این طریق پیام كوتاه ارسال كنند.
به گزارش ایسنا رییس هیات مدیرهی شركت مخابرات ایران در سال گذشته با تاكید بر این كه با فعال شدن سرویس پیام كوتاه تلفن ثابت، سیستم شبكه تغییر زیادی نخواهد كرد، گفته بود: از لحاظ فنی و پس از تست نهایی این سرویس ظرف دو ماه آینده برای ارایه به مشتركان آمادهی راهاندازی خواهد بود كه در صورت تقاضای مشتركان و با تغییر گوشیهای تلفن ثابت قابل استفاده است.
به گفتهی او برای ارایهی سرویس ارسال پیامك از طریق تلفن ثابت در گام اول، باید گوشیهای تلفن ثابت با قابلیت این امر در میان مشتركان فراگیر شود كه عمومی شدن آن مستلزم صرف هزینه از سوی مشتركان است كه بهنظر میرسد تحقق آن به یكباره امكانپذیر نیست.
به گزارش ایسنا، كارشناسان بر این عقیدهاند كه بیشتر تلفنهای ثابت موجود در بازار برای چند دههی گذشته است، اما شبكهی تلفن همراه شبكهی جدیدی است و گوشیهای آن نیز قابلیت ویژهی ارسال پیامك را دارند؛ از این رو، عملی شدن این امر برای مشتركان تلفن ثابت، مستلزم تهیهی گوشیهای خاصی است كه قابلیت ارسال پیام كوتاه داشته باشند، همچنین طرف مقابل نیز كه این پیام برای وی ارسال میشود، باید از این گوشیها برخوردار باشد تا پیام مورد نظر را بتواند دریافت و ذخیره كند.
بنابراین استفاده از این سرویس مستلزم صرف هزینه است و مشتركان باید گوشیهای تلفن خود را تغییر دهند، از این رو اشكالات اجرایی دارد؛ چراكه بیش از 99 درصد گوشیهای تلفن ثابت موجود این قابلیت را ندارند.
با توجه به این مسایل، فراگیری سرویس ارسال پیام كوتاه از طریق تلفن ثابت در كشور، لزوم سرمایهگذاری برروی سرویسی كه به گفتهی كارشناسان احتمالا مورد استقبال واقع نمیشود و درنهایت زمان و میزان تعرفه و هزینهها ابهاماتی است كه باید از سوی مسوولان امر روشن شوند.