کد خبر: ۶۴۲۰۶۹
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۱
شکستن در حرم و بی‌توجهی به هشدار دلسوزان گناه است

عده‌ای خشکه مقدس اصرار می‌کنند که به حرم بروند

عضو جامعه روحانیت مبارز با تأکید براینکه شکستن در حرم حضرت معصومه(ع) در اعتراض به تعطیلی آن به دلیل شیوع کرونا، متحجرانه یا مغرضانه بوده‌است، تأکید می‌کند: شکستن در حرم و بی‌توجهی به سخنان و تصمیمات مسئولان دلسوز و مقام معظم رهبری، گناه است. اینها از یک سو، مرتکب گناه می‌شوند و از سوی دیگر مدعی زیارت ائمه هستند.
آفتاب‌‌نیوز :

عصر دیروز در پی اعلام تعطیلی حرم حضرت معصومه(س) برای پیشگیری از شیوع بیماری کرونا، عده‌ای با تجمع اعتراضی درمقابل این حرم، اقدام به شکستن بخشی از در این مکان زیارتی کردند که برخورد نیروی انتظامی با این عده را در پی داشت. پیش از این نیز، عده‌ای دراعتراض به ضدعفونی کردن این مکان زیارتی، اقدام به رفتارهای ناهنجار در بقاع متبرکه و پخش ویدئو از آن کردند که به دستور دادستان بازداشت شدند.

حجت‌الاسلام حسین ابراهیمی، عضو جامعه روحانیت مبارز درباره تجمع عده‌ای مقابل حرم حضرت معصومه و شکستن درهای حرم در اعتراض به تعطیلی این مکان زیارتی به منظور پیشگیری از شیوع کرونا به ایرناپلاس می‌گوید: به این اتفاق می‌توان از چند منظر نگاه کرد. برخی آنقدر متحجرانه به مسائل نگاه می‌کنند که تصور می‌کنند اگر به زیارت نروند و وارد حرم نشوند، دعاهایشان مستجاب نمی‌شود.

خشکه مقدس‌ها خلاف مصلحت عمومی/ ظاهرالصلاح‌های مغرض در قم عوام‌فریبی می‌کنند

توسل به ائمه نیازی به زیارت ندارد

وی ادامه می‌دهد: درحالی‌که هر کس به شهر قم وارد شود، از دورترین نقطه هم به حضرت معصومه سلام کند، چنانچه بنابر پذیرش دعا و توسل او باشد، مقبول واقع می‌شود؛ ضرورتی ندارد فردی وارد حرم شود و ضریح را ببوسد. این رفتارها ناشی از تحجر است و در پس آن ساده‌اندیشی است. انسان از هر نقطه‌ای به ائمه متوسل شود، مورد عنایت آنها قرار می‌گیرد؛ ضرورتی به حضور در حرم وجود ندارد.

این عضو جامعه روحانیت با اشاره به اینکه تعطیلی امکان زیارتی و مذهبی یک تصمیم ملی است، تأکید می‌کند: وظیفه همه است که عادات مختلف، حتی زیارتی و دینی نیز کنار گذاشته شود؛ مصالح عموم بر همه چیز می‌چربد. متأسفانه چنین مسئله‌ای وارد کشور شده است و افرادی که تخصص دارند، ابتلا و شیوع آن را می‌فهمند، تذکر می‌دهند، انسان عاقل به هشدارهای آنها توجه می‌کند و آن را می‌پذیرد. به‌علاوه، مقام معظم رهبری فرمودند هر آنچه ستاد مقابله با کرونا و وزارت بهداشت تصمیم گرفتند، مردم باید بپذیرند و به آن عمل کنند. در این موارد همه باید تسلیم باشند.

خشکه مقدس‌ها خلاف مصلحت عمومی

ابراهیمی می‌افزاید: وقتی اقتضای مصالح عمومی در خانه ماندن است، همه باید در خانه بمانند؛ برای حفظ سلامت خود و پیشگیری از گرفتار کردن دیگران باید در خانه بمانند. این تصمیم دولت است و امیدواریم به واسطه این تصمیم مبارک بیماری ریشه‌کن شود. در این شرایط عده‌ای خشکه مقدس اصرار می‌کنند که به حرم بروند.

وی با تأکید بر اینکه شکستن در حرم، حرام است، می‌گوید: فردی که سخنان و تصمیمات مسئولان دلسوز و مقام معظم رهبری را نپذیرد، مرتکب گناه شده است. این عده از یک‌سو، مرتکب گناه می‌شوند و از سوی دیگر خود را معتقد می‌دانند و مدعی هستند زیارت ائمه برای آنها مهم است. توسل از خانه هم ممکن است، لزومی ندارد مردم را به گرفتاری و هلاکت انداخت.

ظاهرالصلاح‌های مغرض در قم عوام‌فریبی می‌کنند

این روحانی با بیان این که معتقدم حتی عده‌ای مغرضانه دست به این قبیل رفتارها می زنند، توضیح می‌دهد: عده‌ای بنا دارند حکومت و حاکمیت را بشکنند. لذا چنین شرهایی ایجاد می‌کنند؛ عوام را هم با خود همراه می‌کنند. به نظر من این عده از سر ساده‌اندیشی چنین رفتارهایی انجام نمی‌دهند؛ به‌ویژه آنکه در شهر قم جریانی وجود دارد که وابسته به انگلیس است. اینها افراد ظاهرالصلاحی هستند، در میانشان روحانیون هم حضور دارند اما متأسفانه علیه نظام فعالیت می‌کنند و از رسانه نیز برخوردارند. این عده علیه نظام دست به چنین رفتارهایی می‌زنند و افراد متدین باید جلوی آنها بایستند؛ چراکه عمل آنها عوام‌فریبی محض است.

وی ادامه می‌دهد: عمل آنها زشت و در راستای خواست استکبار جهانی است. کار آنها خلاف است و باید جلوی آنها را بگیرند و تنبیه‌شان کنند.

هتک حرمت اماکن مقدسه به نوعی مخالفت با ولی فقیه است

یک وکیل دادگستری گفت: هتک حرمت حرم‌های حضرت معصومه(س) و امام رضا(ع) توسط افراد تندرو خودسر هم از لحاظ فقهی و هم از لحاظ حقوقی ناشایست است.

حجت الاسلام و المسلمین مرتضی چیت‌سازیان وکیل دادگستری و استاد فقه در گفتگو با ایسنا در محکومیت هتک حرمت حرم‌های حضرت معصومه(س) و امام رضا(ع) توسط افراد تندرو خودسر گفت: بحثی که اخیرا پیش آمده و افرادی به اماکن مقدسه حمله‌ور شدند تا درب اماکن و بقاع متبرکه باز شود و بتوانند وارد حرم اولیا الله شوند، هم از لحاظ فقهی و هم از لحاظ حقوقی ناشایست است.

وی افزود: از لحاظ فقهی وقتی که ولی فقیه این امور را محول به کمیته‌ای کرده که بر این امور نظارت دارد و در شورایی چنین تصمیمی را گرفتند، نوعی مخالفت با ولی فقیه است و باید به آن احترام بگذارند و رعایت کنند.


این وکیل دادگستری تصریح کرد: از لحاظ حقوقی هم اقدام این افراد خلاف مقررات است. مقررات حقوقی شامل همه چیز است و فقط مربوط به مقررات رانندگی و سربازی و حقوق مدنی نیست بلکه مقررات پزشکی را هم شامل می شود. اگر کسی به این مسائل اهتمام نداشت و اصرار داشت وارد حرم شود با مقررات و قوانینی که برای این امور وضع کردند مخالفت کرده و به نوعی کمک به شیوع بیماری است زیرا ممکن است کسی ناقل باشد و با اصرار بگوید می خواهد وارد حرم شود که باید احساس خطر برای مسلمانان کرد.

وی یادآورشد: شما ببینید در مجامع اروپایی کلیساها، تجمعات، مسابقات و... را تعطیل کردند و کل دنیا به این مسائل احترام می‌گذارد؛ لذا باید مسائل قانونی را تمکین کرد و حوصله داشت. چه کسی گفته جلوی ضریح باید بروی و حتما دستت برسد، زیارت از راه دور هم هست و شما هر جا می توانید با امام و امامزاده و اولیا الله ارتباط برقرار کنید و لزومی ندارد حتما دستت به ضریح برسد. کار این افراد کار خوبی نبوده و هر زمان که کشور از لحاظ بهداشتی به حدی رسید که دیگر مشکلی نباشد، طبیعی است که آنها می توانند وارد حرم شوند.

چیت سازیان درباره مجازات خاطیان هم گفت: آنها نظم عمومی را بر هم زده‌اند و اقدامشان مخل قوانین نظم عمومی است و باید پاسخگو باشند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین