کد خبر: ۶۴۳۳۰
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۸۶ - ۱۷:۱۸

عذرخواهی وزیر خارجه فرانسه از عراق

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: برنار کوشنه، وزیر خارجه فرانسه، به خاطر اظهارات خود در مورد لزوم تشکیل یک دولت وحدت ملی در عراق از نخست وزیر این کشور پوزش خواسته است.
روز دوشنبه، 27 اوت، کوشنه در یک مصاحبه رادیویی با انتشار اظهارات خود در مورد ضرورت تغییرات سیاسی در عراق، گفت که اگر نخست وزیر عراق خواستار عذرخواهی رسمی است، وی رسما از دخالت در امور داخلی این کشور عذرخواهی می کند. 

کوشنه در عین حال افزود که عذرخواهی در این مورد باعث نمی شود واقعیات موجود تغییر کند و افزود او تنها کسی نیست که از دولتی با مشارکت وسیعتر سیاسی در عراق حمایت کرده و شرایط کنونی را مورد انتقاد قرار داده است.

وزیر خارجه فرانسه گفت که در هرحال از اینکه سخنان او به شکلی نامناسب انعکاس یافته متاسف است.

برنار کوشنه، که به تازگی از دیداری از عراق به فرانسه بازگشته، در گفتگویی که قرار است در شماره 3 سپتامبر مجله آمریکایی نیوزویک چاپ شود، گفته است که بهتر است نوری مالکی، نخست وزیر، کناره گیری کند و جای خود را به عادل عبدالمهدی، معاون شیعه رییس جمهور بدهد.

وزیر خارجه فرانسه گفت که کسان بسیاری با این نظر او موافق هستند زیرا دولت کنونی عراق به خوبی عمل نمی کند، هرچند با توجه به "وابستگی" جورج بوش، رئیس جمهور آمریکا به آقای مالکی به نظر نمی رسد چنین تغییری صورت پذیرد. 

کوشنه گفت که به وزیر خارجه آمریکا گفته است که لازم است آقای مالکی کناره گیری کند.

وزیر خارجه فرانسه در مصاحبه دیگری که روز دوشنبه انتشار یافت گفته است که عراق به دولتی با مشارکت گسترده تر گروه های سیاسی نیاز دارد و فرانسه آماده است برای تحقق این منظور به میانجیگری بپردازد.

برنار کوشنه همچنین نقش همسایگان عراق در استقرار ثبات در این کشور را مورد تاکید قرار داد و گفت که بدون همکاری این کشورها، نمی توان انتظار تحول قابل توجهی را داشت و فرانسه آماده است در قانع کردن آنها در این زمینه مشارکت کند.

با افزایش فشار برای کناره گیری نوری مالکی، برخی گزارش ها حکایت از آن داشته است که ایاد علاوی، نخست وزیر پیشین عراق، در صدد است حمایت آمریکا از انتصاب به سمت نخست وزیری عراق را به دست آورد.

نوری مالکی در ماه آوریل سال 2006 از سوی جلال طالبانی، رییس جمهور، مامور تشکیل کابینه شد و در ماه مه کابینه خود را به پارلمان معرفی کرد. 

مالکی در این سمت جانشین ابراهیم جعفری شد که به دلیل گرایش های فرقه‌ای و ناتوانی در جلب همکاری گروه های مختلف سیاسی، قومی و مذهبی عراق با انتقاداتی مواجه شده بود.

در ماههای اخیر، نوری مالکی به دلیل عدم موفقیت در اجرای برنامه اصلی خود در جلب مشارکت گروه های مختلف، تشکیل یک دولت فراگیر و استقرار ثبات و امنیت در عراق با انتقاداتی مواجه بوده است.

روز سه شنبه گذشته، جورج بوش، رییس جمهور آمریکا، هشدار داد که در صورتی که دولت عراق نتواند به خواست مردم برای ایجاد دولتی فراگیر پاسخ مناسب دهد، ممکن است با دشواری مواجه شود.

روز پنجشنبه نیز گزارش هایی منتشر شد حاکی از اینکه برخی سازمان های اطلاعاتی ایالات متحده نسبت به توانایی نخست وزیر عراق در دستیابی به وحدت ملی ابراز تردید کرده اند.

همچنین، هیلاری کلینتون و کارل لوین، نمایندگان مجلس سنای آمریکا از حزب دموکرات - حزب مخالف رییس جمهور - خواستار کناره گیری آقای مالکی شدند.

این اظهارات با واکنش تند نخست وزیر عراق مواجه شد که هشدار داد که این گروه از مقامات آمریکایی بهتر است از چنین برخوردهایی با عراق خودداری ورزند.

همزمان، روز یکشنبه جمعی از رهبران احزاب شيعه، سنی و کرد عراق موافقتنامه آشتی و همکاری جديدی را امضا کردند.

در پی دستیابی به این توافق، نخست وزیر عراق مجددا تعهد خود به پیشبرد سیاست آشتی ملی را مورد تاکید قرار داد.

مذاکرات رهبران شیعه، کرد و سنی عراق در ساعات یکشنبه شب نیز ادامه یافت و گفته می شود در این گفتگوها، در مورد رفع موانع اصلی در راه مشارکت گروه های مختلف در دولت آشتی ملی پیشرفت هایی به دست آمده است.

در واکنش به این گزارش ها، سخنگوی جورج بوش، رییس جمهور آمریکا، تعهد نخست وزیر عراق به پیگیری سیاست آشتی ملی را مورد ستایش قرار داد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین