آفتابنیوز : آفتاب- سخنگوی شورای شهر تهران تاكید كرد: «شهرداری تهران بدون مصوبه شورای شهر، نباید طرح BRT را اجرا كند و قانون نیز چنین اجازهای را به شهرداری نمیدهد».
به گزارش آفتاب، پس از آنکه هفته گذشته درگیریهای لفظی میان شهردار تهران و راهنمایی و رانندگی بر سر اجرای طرح BRT در خیابان آزادی بالا گرفت، شورای شهر تهران نیز وارد عرصه شده و این اقدام شهرداری نامیده را غیر قانونی اعلام کرد.
قالیباف: همه کارهایم قانونی است شهرداری دیگر حق فعالیت عمرانی در معابر را ندارد«خسرو دانشجو» در عین حال که اعلام کرد «شورای شهر تهران نسبت به اجرای خط ویژه مصوب در خیابان آزادی تایید و تاكید دارد» گفت: «اگر قرار بر ورود سیستم جدید به مجموعه حمل و نقل عمومی است، این سیستم باید در شورای شهر تهران تصویب و پس از طی مراحل و كانال قانونی اجرایی شود».
وی افزود: «زمانی كه شهردار تهران طرح BRT را در شورای شهر تهران مطرح كرد، اعضای شورا با تاكید بر این كه نقش این طرح باید در شبكه حمل و نقل عمومی لحاظ شود، به مسوولان شهرداری توصیه كردند كه طرح جامع حمل و نقل و ترافیك تهران به شورای شهر تهران ارائه شود، تا شورا بررسی كند كه BRT یا سایر سیستمهای حمل و نقل عمومی، همچون تراموا و مونوریل در این طرح چه نقشی دارد».
دانشجو تاكید كرد: «بنابراین قبل از ارائه طرح جامع حمل و نقل و ترافیك، اعلام اجرای BRT در یك خط خاص، مورد نظر اعضای شورای شهر تهران نیست و قانون نیز چنین اجازهای نمیدهد كه شهرداری بدون مصوبه شورا این طرح را اجرا كند».
وی درباره استفاده بهینه از امكانات موجود كه از سوی شهرداری تهران مطرح شده است، گفت: «اگر قرار بر این است كه بر آنچه كه داریم، مدیریت كنیم، نیازمند مصوبه جدیدی نیستم، اما اگر استفاده از سیستم جدید مطرح است، باید برای اجرای آن از كانال شورا مصوبه اخذ و برای تصویب به شورای عالی ترافیك نیز ارائه شود»
سخنگوی شورای شهر تهران با تاكید بر این كه «مسوولان به درستی نوع سیستمها را از هم تشخیص میدهند»، اظهار كرد: «اگر سیستمها را با هم ادغام كرده و در لوای یك طرح دیگر اجرا كنیم، قطعا تشخیص داده میشود و عكس العمل مسوولان را در پی خواهد داشت».
وی تصریح كرد: «اگر طرح BRT شهرداری تهران قابل دفاع است، پس چه واهمهای وجود دارد؟ شهرداری طرح را ارائه كرده و از مسیر قانونی، مصوبه آن را از شورا دریافت كنند و اگر این واهمه را دارند كه با ارائه آن به شورا ممكن است، مصوبه لازم داده نشود، پس سیستمهای نظارتی حق دارند، طرحهایی را كه درست تشخیص نمیدهند، تصویب نكنند».
دانشجو درباره خرید اتوبوسهای جدید دو یا سه كابین و لزوم اخذ مصوبه شورای شهر تهران برای این خرید، با تاكید بر این كه «ورود هر سیستم جدید غیر از اتوبوسهای موجود، قطعا مصوبه شورای شهر تهران را میخواهد»، تصریح كرد: «شهردار تهران نیز در جلسه شورا بر این مساله تاكید كردند و گفتند كه مسوولان شهرداری نباید از لفظ BRT استفاده كنند و طرح فعلی مدیریت بر امكانات موجود است».
وی افزود: «به علاوه این خرید اتوبوسهای دو كابین و سه كابین ویژه طرح BRT نیازمند، همكاری دولت است و نمیتوان حتی یك دستگاه از این اتوبوسها را بدون هماهنگی با مراجع قانونی وارد كشور كرد».
دانشجو گفت: «اگر مسوولان شهرداری ادعا میكنند كه صفر تا 100 طرح BRT را خودشان انجام میدهند، باید به این سوال پاسخ دهند كه آیا میتوانند خارج از سیكل قانونی و بدون هماهنگی اتوبوسهای جدید وارد كشور كنندكه قطعا چنین امكانی وجود ندارد».
دانشجو ادامه داد: «حتی اگر شهرداری تهران از هم اكنون تمام مراحل قانونی را طی و مصوبات را اخذ كند، ظرف یك هفته تا 10 روز نخواهد توانست، طرح BRT را اجرا و اتوبوسها را وارد كشور كند و قطعا تا قبل از مهر ماه اجرایی نمیشود».
وی مجددا تاكید كرد: «اگر شهرداری تهران میخواهد بر آنچه كه دارد، مدیریت كند، این مساله حق هر مدیری است، اما BRT تعریف و تجهیزات خاص دارد كه ورود این تجهیزات به كشور نیازمند طی مسیر قانونی است».
دانشجو گفت: «مسیر قانونی هم تا مصوبه شورای شهر تهران و شورای عالی ترافیك نباشد، مسدود است و نمیشود بدون مصوبات آنها، اتوبوس را وارد كشور كرد و مرتب ادعا شود كه تمام طرح BRT را اجرایی میكنیم. معلوم نیست كه از كجا میخواهند تجهیزات و اتوبوسهای مورد نیاز كه در داخل كشور تولید نمیشود را وارد كنند».
وی افزود: «اجرای طرح BRT علاوه بر نیاز به اتوبوسهای خاص با ظرفیت بالا، این امكان را فراهم میكند تا مسافر در اتوبوس از زمان رسیدن اتوبوس به ایستگاه مطلع باشد كه لازمه این كار تعیین تكلیف تقاطعهای مختلف در معابر است، تا اتوبوس بدون ماندن در پشت چراغ قرمز و تقاطعها سر موقع به ایستگاه برسد و تحقق این مساله نیز نیازمند مطالعات كارشناسی دقیق است، تا از پس ادعایی كه میكنیم، برآییم».
دانشجو ادامه داد : BRT «در بسیاری از كشورها نقش عمدهای در حمل و نقل عمومی و جابجایی مسافران ایفا میكند و شهرداری نیز برای اجرای آن در تهران باید طرح را تعریف كرده و در مراجع قانونی از آن دفاع كند و پس از اخذ مصوبه و طی مراحل قانونی اقدامات لازم را انجام دهد».
وی ایجاد مشكلات بر مسافران خط دپوی شرق انقلاب ـ آزادی از جمله ازدحام در اتوبوسها و نبود ایستگاههای مناسب را تایید كرد و گفت: «با تكمیل خط ویژه آزادی و سرعت بیشتر اتوبوسها تا حدی از این مشكلات كاهش مییابد».