کد خبر: ۶۴۸۸۹۳
تعداد نظرات: ۹ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۳
در مبارزه با کرونا نباید بی‌احتیاطی کرد

روحانی: به هتل‌دار می‌گفتیم ۴ تا اتاق به ما بدهید دانشجویان را آنجا نگه داریم اما هیچ هتلی قبول نمی‌کرد

رییس جمهور گفت: مردم در مبارزه با کرونا به متخصصان احترام گذاشتند و به تخصص اعتماد کردند و علما و بزرگان نیز به کمک آمدند تا همه در کنار هم‌ قدرت و توانمندنی مردم را بالا ببرند.
آفتاب‌‌نیوز :

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی عصر سه شنبه در نشستی با روانشناسان، جامعه شناسان و فعالان حوزه اجتماعی، با تاکید بر ضرورت ارتباط قوی تر مراکز و انجمن های علمی به عنوان مراجع قابل اعتماد مردم در مبارزه با کرونا، اظهارداشت: نباید بی احتیاطی کرد اما دلهره و اضطراب بیش از حد از ویروس کرونا بدتر از خود این ویروس است و می تواند زندگی مردم را در هم بشکند.

رییس جمهوری با اشاره به اینکه جامعه ما در مبارزه با کرونا به تخصص و متخصصان خود اعتماد کرد و علما و بزرگان ما نیز به کمک آمدند، گفت: بخش اقتصادی و علمی ما در مبارزه با کرونا، خوب به صحنه آمدند و موفق عمل کردند و این خیلی مهم است که بعد از چند هفته از آغاز مبارزه با کرونا اعلام می کنیم در بخش فراورده های بهداشتی مورد نیاز در این مبارزه، قدرت صادرات داریم.

روحانی: در مبارزه با کرونا نباید بی‌احتیاطی کرد

رییس جمهوری با بیان اینکه دولت و مردم در مبارزه با کرونا دست در دست یکدیگر، کار بزرگی انجام دادند، تاکید کرد: باید به گونه ای عمل کنیم که در پایان دوران مبارزه با ویروس کرونا، جایگاه ایران اسلامی در تاریخ، جایگاهی بلندتر و کارنامه آن در این مبارزه، درخشانتر باشد و این مهم در سایه تلاش متخصصان و همراهی و همکاری مردم، دست یافتنی است.

وی با تاکید بر ضرورت اعتماد بالای مردم به مسئولان و متخصصان گفت: مردم به دانش و تخصص احترام گذاشتند؛ وقتی وزیر بهداشت و درمان حرف و یا مسئول و متخصص بهداشتی یک بیمارستان حرف زد مردم هم به آن توجه کردند و قبول کردند که از روی دلسوزی و دانش حرف می‌زند و راه حل برای سلامتی انها ارائه می‌کند.

رییس جمهوری ادامه داد: کرونا زندگی، جان و سلامت مردم را تحت تاثیر قرار داده است. بخشی از جامعه ما شاید زمان جنگ را به یاد نداشته باشند به دلیل جوانی، اکثریت جامعه به خوبی به یاد دارند. آژیر خطر اول در روح و روان مردم اثر می گذاشت تا موشک و بمب بیاید، تا خسارت آن چی باشد، آن آژیر روح روان مردم را در آن مقطع تحت تاثیر قرار می داد. حالا جنگ آوران را هم آن آژیر تحت تاثیر قرار می داد یعنی تمام سیستم پدافندی کشور ما بسیج می شد که آن دشمن را در هوا شکار کند و نگذارد مردم دچار مشکل شوند.

روحانی با بیان اینکه در طول چهل سال گذشته حوادث فراوانی بود که کل جامعه را تحت تاثیر قرار داد و مخصوص یک شهر و روستا و یک بخش نبوده است، گفت: مساله تحریم جامعه ما را تحت تاثیر قرار داد. تحریم چیز ساده ای نیست. کشوری سالها مخصوصا در این دو سال اخیر که یک تحریم بسیار شدیدی مواجه با آن مواجه بودند.

وی گفت: این که بخواهیم مقایسه کنیم حادثه ویروس کرونا را در ایران با کشورهای دیگر، آغازهر چیزی قدرت و توان کشور برای تاب آوری در برابر آن حادثه، ‌آن هم حادثه ای چند بعدی است.

رییس جمهوری تصریح کرد: مساله کرونا یک مساله درمانی و بهداشتی نبود بلکه یک مساله سیاسی، اقتصادی و اجتماعی هم بود. سبک زندگی ما را به طور کامل تحت تاثیر قرار داد.

در شرایط کرونا و تحریم رو پای خود ایستاده ایم

روحانی گفت: امروز تمام جهان با حادثه شیوع ویروس کرونا مواجه شده است؛ حتی آنهایی هم که مدعی علم و دانش و تجهیزات بیمارستانی و از شرایط مناسب دارو برخوردار هستند و با کشورهای دیگر منسجم و متحد هستند که در شرایط سخت به داد همدیگر می رسند، دچار مشکل و سردرگمی شده اند.

رییس جمهوری افزود: در شرایط کرونا کشوری مانند ما وجود دارد که با تحریم هم مواجه است و دست تنها است و روی پای خود ایستاده است و متحدی هم ندارد که به کمک او بیاید و متحد آن فقط ملت خودش است و چاره‌ساز آن تاب آوری جامعه است.

روحانی با تاکید بر این که همه باید به صحنه بیایند و دست به دست هم بدهند. تا از بحران کرونا عبور کنیم، گفت: همه تلاش کردند که در این شرایط به مردم در زمینه های بهداشت آموزش هایی بدهند و قدرت و توانمندنی مردم را بالا ببرند.

رییس جمهوری با اشاره به شرایط سخت کرونا در جهان گفت: در برخی از کشورها هراس و اضطرابی شکل گرفت که هنوز وجود دارد و منجر شد مردم در آنجا به فروشگاه هجوم بیاورند، یقه همدیگر را بگیرند؛ در ایران این مسائل را کمتر دیدیدم یا اصلا ندیدیم.

وی افزود: حتی در برخی کشورهای پیشرفته صنعتی که ادعا هم دارند مردم وقتی به فروشگاه می روند برخی مواد غذایی و وسایل بهداشتی موجود نیست و تا بعد از ظهر وسایل ضد عفونی هم تمام می شده است؛ اطلاعات من برای ۱۰ روز پیش نیست، برای شب گذشته است.

رییس جمهوری تصریح کرد: ما در کشور خود چنین هراسی ندیدیم مردم به فروشگاه ها هجوم نبردند تا کالا غارت کنند بلکه در آرامش به حرف مسئولان خود گوش کردند و از آن طرف نیز همه بخش‌های مختلف جامعه به صحنه آمدند.

وی اظهار داشت: اگر در یک زمان کوتاهی مواد ضدعفونی کننده که روزهای اول برای تامین آن با مشکل مواجه بودیم، اما در سه چهار روز یا هفته بعد شرایط عادی شد تمام بنگاه‌ها و واحدهای تولید که می توانستند مواد ضد عفونی را تولید کنند یا توسعه بدهند یا خط تولید را تغییر کنند، فعالیت در این زمینه را آغاز کردند.

رییس جمهوری خاطر نشان کرد: شرایط بیمارستانی و تجهیزات درمانی و بهداشتی ما هم روز به روز بهتر شد، اگرچه بیمارستان ها ممکن بود در برخی از شهرها در ساعات و در روزهای اولیه با یک اضطراب و نگرانی از این که شاید تجهیزات و تخت و یا پزشک و پرستار نداشته باشند رو به رو بودند، اما بعد از یک مدت کوتاهی همه آرامش گرفتند.

روحانی تصریح کرد: در حالی که در کشورهای بزرگ صنعتی پیشرفته این زمان خیلی طولانی‌تر به دست آمد حتی هفته اول و دوم با کمبود تخت مواجه بودند هنوز هم برخی جاها با کمبود تخت با کمبود تجهیزات مواجه هستند حتی با کمبود پرستار و پزشک مواجه هستند.

وی با بیان این که اکنون اگر فردی دچار بیماری کرونا شود تخت بیمارستان پزشک و پرستار و تجهیزات مراقبت وجود دارد، یادآورشد: ما در مدت زمان کمتری توانستیم کمبودها را جبران کنیم و به شرایط معمولی و آرام‌تر قدم بگذاریم، چرا که همه به صحنه آمدند و کمک کردند.

رییس جمهوری گفت: البته در این میان برخی افراد که تعداد آنها هم محدود بود دغل کاری کردند و کالا و تجهیزات بهداشتی را احتکار کردند.

رییس جمهور ادامه داد: در بحث کرونا اکثر مردم به صحنه آمدند. این حضور شرایط جدیدی را برای جامعه بوجود آورده است. از کرونا دیر یا زود می گذریم البته ممکن است یک ماه یا ۵ ماه یا حتی بیشتر با آن مواجه باشیم. اما نمی توانیم به دقت بگوییم که چه روزی این دوره تمام می شود و کشورهای دیگر هم نمی توانند آن را پیش بینی کنند.

وی یادآور شد: بعضی از شرکتهای معروف صنعت هوایی که قدرتمند هستند اظهار نظر کردند که تا چند سال طول می کشد که شرایط پرواز هوایی به قبل از کرونا برگردد. البته ممکن است در این کلمه اغراق باشد اما مشخص است که قابل پیش بینی نیست یعنی هیچ کس نمی گوید که این مشکل ۱۰ یا ۴۰ روز دیگر تمام می شود. یکی از مشکلاتی است که ما با آن مواجه هستیم.

روحانی گفت: مردم در این مشکل برای ساخت امکانات و تجهیزات و نیازمندی‌ها بخش اقتصادی و علمی جامعه خوب به صحنه آمدند. بعضی از تجهیزات را به اندازه نیازمان توانستیم بسازیم یا به زودی می توانیم خودکفا شویم.

وی با اشاره به نشست خود با شرکت های دانش بنیان افزود: از مقدار ونتیلاتوری که در ۲۴ ساعت می توانستند تولید کنند یا از سی تی اسکن هایی که در هفته چند دستگاه می توانند تولید کنند که بخش های مختلف بودند یا ماسک ها و گان و سایر امکانات کادردرمانی نیاز دارد همه آنها با قاطعیت می گفتند که تضمین می کنیم و در هفته های آینده شرایط ما بهتر خواهد بود.

رییس جمهوری ادامه داد: این برای مردم ما خیلی مهم است که بعد از چند هفته اعلام کنیم که در مواد ضدعفونی و بهداشتی به نقطه ای رسیدیم که قدرت صادرات داریم. در بعضی از کیت‌ها یکی از شرکتهای دانش بنیان مدعی بود که توان صادرات دارند. این که می توانیم صادر کنیم دلگرمی بزرگی برای مردم است.

وی با بیان این که وقتی پرستاری می گوید در بیمارستان مانده‌ام با این که می توانسته به خانه برود گفت: زمانی که پرستاری احساس خستگی نکرده و با همان دلاوری و روحیه بلند، پرستاری و کمک می کند که این کارها مردم را توانمند و تقویت می کند.

روحانی در ادامه یادآور شد: در کرونا بعضی از رسته های شغلی مانند حمل و نقل و گردشگری دچار مشکل شدند. خیلی از مشاغلی که اسم آنها را پرریسک گذاشتیم و هنوز هم باز نشدند. نمی توانیم آنجایی که ریسک آن بالا است ریسک کنیم بنابراین در مشاغلی که ریسک آنها بالا بوده هنوز اجازه شروع به کار ندادیم.

وی گفت: ماه رمضان برای مردم ما از لحاظ ایمانی و دینی و سنت‌های مذهبی، توام با جلسات قرآن و رفتن به مساجد و اماکن مقدس بسیار با ارزش است که با همراهی مردم امسال تعطیل شده و از مراکز دینی جدا هستند و ما اینها را مراعات کردیم و داریم مراعات می کنیم اما در عین حال مردم مشکلات زیادی از لحاظ زندگی و اقتصادی دارند و خواهند داشت.

رییس جمهوری تاکید کرد: الان زمانی است که همه باید کمک کنیم. اگر بگوییم دولت یعنی عده ای که نمایندگان و خادمان مردم است و چیزی به نام دولت نداریم که نهادی جدا از ملت باشد. بودجه و امکاناتی که هست به مردم تعلق دارد. اما در عین حال به عنوان کسی که شرایط اقتصادی، بودجه و مشکلات تحریم را به خوبی می دانم که البته بسیاری از مردم هم می دانند در حد خودمان دولت کار بزرگی انجام داده است و البته کار بزرگی هم مردم انجام داده اند.

وی گفت: اگر همه دست به دست هم نمی دادیم دولت، نیروهای مسلح، خیرین و مردم، الان در این نقطه نبودیم. این که همه ما آمدیم مشکل را کاهش دادیم و قابل تحمل کردیم این خیلی مهم است. بنابراین توقع ما از دانشگاه، ‌متخصصین و از آنهایی که در علوم انسانی کار کردند این است که امروز این علوم به درد ما بخورد و برای حل مشکلات به مردم ارائه شود که فضای مجازی یک فضای خوبی برای عرضه کردن است.

رییس جمهور افزود: الان در فضای مجازی خیلی ها حرف می زنند و خیلی داده‌هایی است که می آید که مردم نمی دانند این داده ها و مطالب چقدر قابل اعتماد است. بعضی از حرفها در این فضا نادرست می آید و بعضی ها درست بنابراین خیلی مهم است که مراکز و انجمن های علمی قابل اعتماد با مردم حرف بزنند.

روحانی ادامه داد: در بحث پزشکی و درمانی عده ای افراد قابل اعتماد می آیند به صورت رسمی حرف می زنند و عده ای هم در فضای مجازی، رادیو و تلویزیون و جاهای دیگر حرف می‌زنند که این برای مردم خیلی مهم است که کسی بگوید این بیماری چگونه است؟

وی با تاکید بر این که ترس و دلهره و اضطراب بیش از حد از خود ویروس کرونا بدتر است و می تواند زندگی مردم را درهم بشکند و آسایش انسان را بگیرد گفت: البته نباید بی احتیاطی کنیم یعنی هم باید دلهره و اضطراف اضافه نباشد هم باید احتیاط لازم را انجام دهیم.

رییس جمهوری گفت: دولت در این مدت برای اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی و کارهایی که در این زمینه لازم بوده کمتر از قوه قهریه و زور استفاده کرده است. با مردم حرف زده و از آنها خواهش کرده است که این کار را انجام دهید. متخصصین به مردم آموزش دادند. از طرف دیگر تلاش به گونه ای بوده که مردم احساس نکردند که در این روز سخت رها شده‌اند.

وی با بیان این که رها شدگی بدترین درد برای یک جامعه است افزود: امروز دیدند که پرستاران و پزشکان و دلسوزان و خیرانشان همه در صحنه اند و کار می کنند. این که مردم بفهمند تنها نیستند و پشتوانه دارند خیلی مهم است. البته پشتوانه به حق و توکل به خدا و حسن ظن جای خودش است.

روحانی ادامه داد: البته ما آینده را یک مقدار روشن کردیم و آن تاریکی مطلق از بین رفته است که مردم فهمیدند ویروسی آمده که خطرناک است و به گونه ای است که در دیگران اثر بگذارد و دارای اپیدمی است و می تواند جامعه را مبتلا کند در عین حال مراحلی است که می توان آن را تحمل کرد. مردم اول که نمی دانستند که این ویروس چیست؟

روحانی در ادامه به موضوع بازگشت دانشجویان ایرانی در چین اشاره کرد و گفت: عده ای از دانشجویان ایرانی را که در وهان چین بودند که همان اوایل که هنوز آثاری از کرونا هم در ایران نبود می خواستیم به ایران بیاوریم . می خواستیم آنها را در جایی قرنطینه کنیم اما هیچ بیمارستان دولتی و خصوصی قبول نمی کرد و همه می ترسیدند. از کلمه کرونا می ترسیدند. همه فرار می کردند. به هتل دار می گفتیم 4 تا اتاق به ما بدهید این دانشجویان را آنجا نگه داریم اما هیچ هتلی قبول نمی کرد.

روحانی افزود: هیچ کس قبول نکرد تا این که بالاخره جایی تهیه شد تا دانشجویان بروند آنجا تا دوهفته قرنطینه را بگذرانند. چنین وحشتی بود. الان این وحشت دیگر نیست. به کسی می گفتند کرونا گرفتی فکر می کرد که همه چیز تمام است و سه روز دیگر از دنیا می رود. البته الان جامعه دیگر این گونه نیست و با این ویروس تا حدودی آشنا شده است و فهمیده که این بیماری چیست. امروز کسی که تست کرونای او مثبت می شود می گویند که چیکار باید انجام دهد و نهایت دو هفته در قرنطینه می مانند.

روحانی ادامه داد: آشنایی قدم به قدم انجام شد و ما با واقعیت آشنا شدیم. ممکن است اطلاعات ما یک ماه دیگر نسبت به این ویروس بیشتر شود. دنیا هم روز به روز اطلاعاتش بیشتر می شود. ممکن است یک روز به راه درمان واقعی برسیم و راه درمان پیدا کنیم بنابراین ترس و وحشت و دلهره اول ریخته است و این خیلی مثبت است.

وی گفت: این که فکر می کردیم هرکس برود سرکار و درمحل کار تمام است و همه کرونا گرفتند و کارشان تمام است. یک کارخانه و تولیدی بزرگ الان دوماه در حال فعالیت است یک نفر هم کرونا نگرفتند و همه اصول را مراعات کردند. خیلی مهم است که بتوانیم مردم را با این ویروس و واقعیت آشنا کنیم و راه را برای مردم هموار کنیم و مراکزی باشد که آن مراکز مورد اعتماد آنها باشد.

رییس جمهوری افزود: من خواهش می کنم که از لحاظ روانشناسی و جامعه شناسی به خصوص در فضای مجازی مراکزی داشته باشیم که مردم بتوانند به آنها اعتماد کنند. یعنی خود وزارت بهداشت و درمان و با خود ستاد ملی کرونا لیستی بدهد که این صدسامانه و این انجمن ها با این مشخصات مورد اعتماد هستند. این خیلی مهم است که مردم بدانند که به کجا توجه کنند و کجاها اعتنا نکنند.

وی ادامه داد: در مجموع این ویروس و بیماری آزمایش و امتحان بزرگی از لحاظ تاریخی برای همه بشریت است و برای ما هم به عنوان ایران یک شرایط خاصی برای مقایسه با ملت های دیگر است.

رییس جمهوری گفت: مهم است که پایان این ویروس که هر زمانی است امیدواریم زمان آن بلند نباشد، ویروس که تمام شود جایگاه ایران در تاریخ بلندتر باشد. یعنی دنیا بگوید که این کارنامه ایران در مبارزه با این ویروس است.

وی افزود: اگر همه ما دست به دست هم دهیم و همه بخش های علمی در این زمینه به میدان بیایند و توان خود را به کار بگیرند ما هم از کرونا با کمترین تلفات و هزینه عبور خواهیم کرد. حادثه که همیشه هست و هنر ما این است که در آن حادثه بتوانیم کاری کنیم که هزینه کمتر باشد. البته کمتر کردن هزینه هنر دولت و متخصصین و مردم و همه کسانی است که در این زمینه ها فعالیت می کنند.

روحانی گفت: امیدوارم در موضوع کرونا به گونه ای هماهنگ عمل کنیم که با کمترین هزینه و خسارت ها از آن عبور کنیم و در زمانی کمتر هم بتوانیم خسارت های آن را جبران کنیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۹
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
5
36
...مردم پول ندارن یه شیشه الکل بخرن ضدعفونی کنن
اگه پول داشتن فروشگاهها رو خالی میکردن
ناشناس
|
Canada
|
۲۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
4
25
وقتي عهده اي قابل اعتماد پزشكي در خصوص پنهانكاري چيني ها گفتند چرا به وي حمله شد؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
1
15
علما دقیقا چه کمکی کردند؟
هامون
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
2
16
به دلیل عدم توانایی مالی برای خرید بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
2
16
اگر وضعشان خوب بود هجوم میبردند
حقیقت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
2
16
من پول نداشتم که بخواهم به فروشگاهها هجوم ببرم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
6
2
دليل اصلي هجوم نبردن مردم نجابت مردم بود
ناشناس
|
France
|
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۱
1
1
آخه هجوم و غارت - كلمات بهتري پيدا نشد
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۱
6
0
شاید شما نداشتید ولی خیلیها داشتند و هجوم نبردند انبار کنند چون اطمینان به وجود کالا بود
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین