کد خبر: ۶۴۸۹۱۴
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۵
کاهش ۸۳ درصدی قیمت در ۴ ماه؛

نفت ایران ۱۰ دلار شد

قیمت هر بشکه نفت سنگین ایران (پایه سبد نفتی اوپک) در ۴ ماه نخست سال ۲۰۲۰ با ۸۳.۳ درصد کاهش از حدود ۶۰ دلار به نزدیک ۱۰ دلار رسید.
آفتاب‌‌نیوز :

روند نزولی بهای جهانی نفت که در پی رکود اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا شتاب گرفته، پس از آن که قیمت هر بشکه نفت پایه برنت را به کمتر از ۲۰ دلار رساند، نرخ هر بشکه نفت سنگین ایران را نیز در پایان معاملات روز دوشنبه به ۱۰ دلار و ۳۷ سنت کاهش داد که پایین‌ترین نرخ در ۲۲ سال گذشته محسوب می‌شود.

همزمان در برخی معاملات محدود روز دوشنبه، هر بشکه نفت سنگین ایران برای تحویل در دریای مدیترانه ۷ دلار و ۶۴ سنت قیمت خورد.

نفت ایران ۱۰ دلار شد

این در حالی است که شرکت تحقیقاتی ریستاد انرژی (Rystad Energy) در سال ۲۰۱۶ قیمت تمام شده هر بشکه نفت خام فروخته شده توسط ایران را ۹ دلار و ۸ سنت برآورد کرد. این نرخ شامل سرانه هزینه سرمایه‌گذاری، تولید و حمل و نقل هر بشکه نفت ایران بود.

البته پدرام سلطانی، عضو شورای عمومی فدراسیون جهانی اتاق‌های بازرگانی، اوایل فوریه گذشته با انتشار توییتی هزینه استخراج هر بشکه نفت ایران را ۱۲ دلار برآورد کرده بود. آقای سلطانی همچنین یاد آور شده بود که در حال حاضر نفت ایران به دلیل اعمال تحریم‌های آمریکا زیر قیمت بازار فروخته می‌شود و انتقال درآمد آن نیز ۱۵ تا ۲۰ درصد هزینه دارد.

سقوط قیمت نفت ایران در شرایطی است که صادرات روزانه کشور به دلیل اعمال تحریم توسط آمریکا، طی دو سال گذشته از روزانه ۲.۲ میلیون بشکه به حدود ۳۰۰ هزار بشکه رسیده است. بر پایه نرخ ۱۰ دلاری بازار، درآمد روزانه فروش نفت ایران به کمتر از ۳ میلیون دلار رسیده که با ادامه شرایط حاکم بر بازار نفت و برقراری تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران، درآمد نفتی این کشور در سال ۱۳۹۹ به زحمت به ۱ میلیارد دلار خواهد رسید؛ رقمی که می‌تواند کمتر از هزینه استخراج نفت و دور زدن تحریم‌های آمریکا باشد.

نفت ایران ۱۰ دلار شد

قیمت هر بشکه نفت سنگین ایران طی سال گذشته یعنی در فاصله ۱۸ مارس سال ۲۰۱۹ تا ۱۷ مارس سال۲۰۲۰ با ۶۳ درصد کاهش قیمت مواجه شده بود و از حدود ۶۰ دلار به ۲۲ دلار و ۱۶ سنت رسیده بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
0
4
پس آماده باشیم برای افزایش بیشتر قیمت دلار و پراید و نان و چند برابر شدن مالیاتها و جرایم راهنمایی و رانندگی و ... که برای تامین مخارج آقازاده های محترم لازم است.
حسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
0
2
هزینه استخراج و انتقال نفت بیش از 10 دلار برای هر بشکه است
استعمار یعنی همین .مانند اواخر قاجاریه یا نفت را مفت میخرند و یا انحصار استخراج و فروش را مال خود میکنند . کاشکی نفت نداشتیم .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
0
2
عجب در بودجه 50 دلار پیش بینی کرده بودند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
0
0
1. از خرید وفروشهای ارز و مسکن وخودرو طلا مالیات باید بگیرند
2- از زمینهای خالی مالیات باید گرفت
3- از خانه هابی خالی و آپارتمانهای خالی مالیات باید گرفت
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین