کد خبر: ۶۴۹۳۷۸
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۸

کووید-19 و کشف دلیل احتمالی کاهش قدرت بویایی

پژوهشگران فکر می کنند لخته های خون کوچک دلیل از دست دادن ناگهانی حس بویایی در افراد مبتلا به کروناویروس جدید هستند.
کووید-19 و کشف دلیل احتمالی کاهش قدرت بویایی
آفتاب‌‌نیوز :

برای افراد بسیاری نخستین نشانه ابتلا به بیماری کووید-19 سرفه، تب یا خستگی نبوده و موردی عجیب یعنی از دست دادن حس بویایی را به عنوان نخستین نشانه بیماری تجربه کرده اند.

به گزارش "ایزی هلث اپشنز"، این افراد حتی روایحی قوی مانند بوی دارچین یا سیر را هنگام غذا خوردن احساس نمی کردند. این نشانه غیرمعمول بیشتر و بیشتر توسط افراد مبتلا به کووید-19 گزارش شده است. در برخی موارد، از دست دادن قدرت بویایی تنها نشانه ای بوده است که افراد داشته اند که ممکن است این پرسش را مطرح کند که چرا یک ویروس موجب بروز این شرایط می شود.

ما همچنان از دلیل دقیق بروز چنین شرایطی مطمئن نیستیم، اما پژوهش های جدید ممکن است دلیل احتمالی آن را کشف کرده باشند. و این همان دلیلی است که تنفس را در برخی افراد مبتلا به کووید-19 دشوار می سازد و همان دلیلی است که موجب می شود فردی با حال عمومی خوب به طور ناگهانی با وخیم شدن شرایط خود مواجه شود. پژوهشگران متوجه شده اند که کووید-19 موجب تشکیل لخته های خون بسیار کوچک در بدن می شود.

اثر خطرناک لخته های خون در کووید-19
پزشکان و پژوهشگران در سراسر جهان متوجه مساله ای نگران کننده درباره کووید-19 شده اند که آن تشکیل لخته های خون کوچک در بدن افراد مبتلا به این بیماری است.

به نظر می رسد ویروس موجب تشکیل لخته های خون در سراسر بدن می شود و به گفته پژوهشگران، این ممکن است دلیل از دست دادن حس بویایی و موردی باشد که ویروس SARS-CoV-2 را به شدت خطرناک می سازد.

در بیماران مبتلا به عفونت شدید کووید-19، پزشکان تشکیل لخته های خون در ریه ها و اندام های دیگر را مشاهده کرده اند. تشکیل لخته های خون می تواند حداقل تا حدی دلیل دشواری در تنفس افراد مبتلا به کووید-19 را توضیح دهد.

همچنین، کووید-19 موجب تشکیل لخته های خون در کلیه ها و پاها می شود. حتی این بیماری موجب لخته های خون مرتبط با سکته های مغزی و حملات قلبی شده است. پژوهشگران فکر می کنند این لخته های خون کوچک دلیل از دست دادن ناگهانی حس بویایی در افراد مبتلا به کروناویروس جدید نیز هستند.

خوشبختانه خبرهای خوبی نیز وجود دارند. اگر لخته های خون در برخی عوارض جانبی شدیدتر کووید-19 نقش داشته باشند، داروهای رقیق کننده خون می توانند به کسب نتایج بهتر در درمان افراد مبتلا به این بیماری کمک کنند.

دکتر هومن پور متخصص ریه و مراقبت ویژه در نیویورک، اخیرا موفق به درمان پنج بیمار مبتلا به کووید-19 با داروهای رقیق کننده خون شده است. این بیماران به نارسایی ریوی مبتلا بودند و وی متوجه شواهدی شد که لخته های خون می توانند دلیل این شرایط باشد. به طور خاص، وی نشانگرهای پروتئینی مرتبط با لخته خون و سطوح پایین اکسیژن خون را در بیماران مشاهده کرد که می تواند به معنای این باشد که لخته های خون موجود در ریه ها، این بیماران را از دریافت اکسیژن کافی باز می داشت.

نخستین فردی که توسط وی با داروهای رقیق کننده خون تحت درمان قرار گرفت پاسخی فوری نشان داد که موجب شد دکتر پور به این باور برسد که وجود لخته های خون احتمالا منجر به علائم ریوی شدید در وی شده است. بیماران دیگر که تحت درمان قرار گرفتند نیز در نهایت افزایش سطوح اکسیژن خون را تجربه کردند که به معنای از بین رفتن لخته های خون که تاثیر منفی بر تنفس داشتند، بوده است.

داروهای رقیق کننده خون ممکن است آینده درمان کویید-19 باشند؟
متاسفانه، خیلی زود است درباره این که آیا داروهای رقیق کننده خون ابزاری ایمن و موثر برای درمان کووید-19 هستند یا خیر اظهارنظر کنیم. این داروها با برخی عوارض جانبی قابل توجه مانند خطر یک خونریزی فاجعه‌بار نیز همراه هستند. از این رو، بعید است که شاهد استفاده گسترده از آنها تا زمان انجام پژوهش های بیشتر باشیم.

با این وجود، این مطالعه بینش مهمی درباره این که چه اتفاقی در بدن افراد مبتلا به کووید-19 رخ می دهد و این که چرا کروناویروس جدید بسیار خطرناک است، ارائه می کند. امیدواریم که در آینده نزدیک گزینه های درمان قطعی و کارآمد بیشتری در اختیار داشته باشیم اما در حال حاضر، برای حفظ سلامت خود تا حد امکان در خانه بمانید، فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنید و مسائل بهداشتی مانند شستشوی مداوم دست ها با آب و صابون و ضد عفونی کردن سطوح پر استفاده را فراموش نکنید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین