کد خبر: ۶۵۰۰۱۵
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۹

توسعه آزمایش کرونا تنها با ۶ دلار

پژوهشگران دانشگاه "ام.آی.تی" (MIT) در مطالعه اخیرشان با کمک فناوری کریسپر موفق به توسعه آزمایش ۶ دلاری کروناویروس شده‌اند.
توسعه آزمایش کرونا تنها با ۶ دلار
آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش نیویورک تایمز ، محققان ام.آی.تی آزمایش ویروس کرونای جدیدی را که از "فناوری هک ژن" (gene-hacking) استفاده می‌کند ، انجام داده‌اند که طی این آزمایش مشخص می‌شود که آیا فرد مبتلا به بیماری کووید-۱۹ است یا خیر. هزینه انجام آزمایش مذکور تنها ۶ دلار است.

محققان ام.آی.تی پس از آنکه تصمیم به طراحی و توسعه آزمایش ویروس کرونا گرفتند موفق به توسعه یک آزمایش با کمترین هزینه ممکن شدند. به این ترتیب که آنها موفق به توسعه یک آزمایش دو مرحله‌ای شدند که از فناوری کریسپر استفاده می‌کند تا بزاق دهان بیماران را اسکن کند و یا از روش‌های جایگزین نمونه برداری بینی استفاده کند تا با بررسی علائم کد ژنتیکی این ویروس، وجود آن در بدن شخص را تشخیص دهد.

"فنگ ژانگ" (Feng Zhang) یکی از پژوهشگران این مطالعه از دانشگاه ام.آی.تی گفت: ما هیجان زده هستیم چراکه این آزمایش می‌تواند راه حل مناسب و مقرون به صرفه‌ای باشد و دیگر نیازی نیست افراد برای انجام آزمایش به یک آزمایشگاه پیشرفته که هزینه آزمایش آن گران است، بروند.

این نکته حائز اهمیت است که طبق اعلام وب سایت ام.آی.تی، این آزمایش هنوز برای استفاده بالینی تایید نشده است. به گزارش تایمز، انجام این آزمایش در مراحل اولیه به خوبی پیش رفت، اما دامنه آزمایش آنها محدود بود چراکه محققان، آزمایش را فقط بر روی ۱۲ بیمار مبتلا به کروناویروس و پنج فرد سالم انجام دادند.

به گزارش فیوچریسم، فرایند دو مرحله‌ای آزمایش اینگونه است که بزاق دهان یا سواب بینی (نمونه برداری از بینی) هر بیمار در یک لوله دارای مواد شیمیایی که ویروس‌ها را خارج می‌کند، قرار می‌گیرد. سپس "بازده شیمیایی" (chemical yield) به لوله دیگری که از مولکول‌های کریسپر پر شده و می‌تواند حضور ویروس کرونا را تشخیص دهد، منتقل می‌گردد. برای مشاهده نتیجه آزمایش ، لوله دوم باید به مدت یک ساعت در دمای تقریباً ۶۰ درجه سانتیگراد (۱۴۰ درجه فارنهایت) قرار بگیرد.

به گفته تایمز ، از بسیاری جهات این آزمایش مشابه آزمایش‌های بارداری در خانه است. یک نوار کاغذ درون مایع فرو رفته و در صورت ایجاد دو خط ، نشانه ابتلای فرد به ویروس کرونا و مثبت بودن آزمایش آن است.

محققانی که این آزمایش را تهیه کرده‌اند در گفتگو با تایمز اظهار کردند که در حال مذاکره با تولیدکنندگان برای تولید انبوه یک نسخه ویال هستند که در صورت موفقیت می‌تواند به مهار بحران آزمایش ویروس کرونا در ایالات متحده کمک کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین