کد خبر: ۶۵۱۶۷۵
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۹

ورزشکاران پیش از شروع تمرینات و مسابقات، آمادگی ذهنی خود را ارتقا دهند

یک روانشناس مرکز مشاوره آکادمی ملی المپیک و پارالمپیک گفت: لازم است ورزشکاران حرفه‌ای پیش از شروع رسمی تمرینات و مسابقات، آمادگی ذهنی خود را با روش‌های مختلف ارتقا دهند.
ورزشکاران پیش از شروع تمرینات و مسابقات، آمادگی ذهنی خود را ارتقا دهند
آفتاب‌‌نیوز :

احمد قاضی عسگر روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: سطح تمرینات ورزشکاران در چند ماه اخیر به‌دلیل شیوع ویروس کرونا و توقف فعالیت اماکن ورزشی و باشگاه‌ها کاهش یافته و از آنجا که اصلی‌ترین پایه‌ حفظ و افزایش اعتماد به نفس، انجام تمرینات و مسابقات است و فعالیت نکردن درازمدت ورزشکار بر این شاخصه اصلی و مورد نیاز تاثیر می‌گذارد لذا باید با راهکارهایی این اعتماد کاهش یافته را احیا کرد.

وی خاطرنشان کرد: وقتی ورزشکار بخواهد اوج عملکرد خود را داشته باشد باید سه شاخصه آمادگی ذهنی، آمادگی جسمی و آمادگی فنی را بصورت همزمان پیش ببرد و چنانچه یکی از این موارد کمرنگ باشد بر ۲ عنصر دیگر هم تاثیر جدی خواهد گذاشت.

این روانشناس ورزشی اضافه کرد: در روزهای سپری شده، بطور قطع ورزشکاران دچار اُفت روحی و روانی شده‌اند و برای ارتقای سطح فنی و جسمی باید بر میزان آمادگی ذهنی و روحی خود بیفزایند.

مسوول کمیته روانشناسی هیات پزشکی ورزشی اصفهان با بیان اینکه انجام تکنیک‌های ارتقای ذهنی و روحی به فضا، دستگاه یا تجهیزات خاص ورزشی نیاز ندارد و در منزل یا هر مکان دیگری هم قابل انجام است، تصریح کرد: رشد و توسعه مهارت‌های ذهنی در ورزشکار از جمله مباحث جدید در عرصه جهانی به شمار می‌رود که در کشور ما کمتر به آن توجه شده است.

قاضی عسگر، تصویرسازی ذهنی را به‌عنوان بهترین و کاربردی‌ترین تکنیک مهارت‌های ارتقای ذهنی و روانی معرفی کرد و افزود: در قالب این شیوه، ورزشکار یک تمرین، مسابقه یا یک رویداد رسمی و مشخص ورزشی که در آن حضور داشته است را بصورت شفاف، دقیق و واضح در ذهن خود تصور می‌کند و حتی می‌تواند تمایلات و علائقش در یک رقابت ورزشی مانند برتری و شکست حریف را در ذهن، نقش‌بندی و تصور کند.

وی افزود: اگر این تکنیک بصورت دقیق و کامل انجام شود، ذهن و فکر متوجه غیرعملی بودن آن نمی‌شود، اما در عین حال میزان آمادگی روحی، روانی، ذهنی، فیزیکی و فنی ورزشکار بهبود می‌یابد.

روانشناس مرکز مشاوره آکادمی ملی المپیک و پارالمپیک اادامه داد: تکنیک تصویرسازی همچنین ورزشکار را قادر می‌سازد تا با تشکیل مسیرهای عصبی جدید در ذهن، ضمن ارتقای اعتماد به نفس، به مهارت‌ها و راهکارهای جدید برای پیشرفت در ورزش دست یابد.

قاضی عسگر با تاکید براینکه این روزها و پیش از شروع تمرینات و مسابقات، ورزشکاران باید مدیریت زمان را به‌عنوان دومین تکنیک مهارت‌های ارتقای ذهنی و روانی بطور جدی مد نظر قرار دهند، اضافه کرد: بدلیل تعطیلی تمرینات و رقابت‌ها، ورزشکاران، امور مختلف مانند فضای مجازی و تلفن همراه را خیلی بیشتر از گذشته مورد استفاده قرار می‌دهند و همین امر سبب کاهش تمرکز در ورزش و مسابقه خواهد شد.

مسئول کمیته روانشناسی هیات پزشکی ورزشی اصفهان ادامه داد: بنابراین ایجاد منبعی دیگر برای مورد توجه قرار دادن مانند مطالعه کتاب، حل مساله و جدول و انجام برخی بازی‌ها سبب آمادگی و ارتقا در نقطه توجه و بازیابی ذهنی در زمان مسابقات می‌شود.

وی به ایجاد نظم و ترتیب در خواب ورزشکاران نیز تاکید کرد و گفت: مغز نیازمند هشت ساعت خواب عمیق در شبانه روز و در طول ساعات شب است بنابراین ورزشکاران باید رفته رفته نظم از دست رفته در خواب را در روزهایی که بیشتر در خانه می‌ماندند، احیا و منظم کنند.

روانشناس مرکز مشاوره آکادمی ملی المپیک و پارالمپیک، نوشتن فهرست کارهای ضروری روزمره(چک لیست) توسط ورزشکاران را مفید و پراهمیت دانست و گفت: این امر به ساماندهی امور ورزشکاران و بازگشت تدریجی به فضای مسابقات و تمرینات کمک می‌کند و برای بازیابی هرچه سریعتر ذهنی و فیزیکی موثر خواهد بود.

در استان اصفهان به‌عنوان قطب‌ ورزش کشور، بیش از ۳۱۱ هزار ورزشکار سازمان یافته و افزون بر یکهزار و ۳۵۰ باشگاه ورزشی فعالیت می‌کنند که از زمان شیوع ویروس کرونا در اسفند سال قبل، فعالیتشان تاکنون بصورت نسبی متوقف شده است.

براساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکنون بیش از ۱۱۴ هزار نفر در کشور به کرونا مبتلا شده و بیش از ۶ هزار و ۸۰۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین