کد خبر: ۶۵۲۳۶۹
تعداد نظرات: ۱۴ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۷
ترکان به روحانی توصیه کرده "جذب نمایندگان مجلس در دولت را پایان دهید"

جنجال استخدام نمایندگان مجلس در وزارت نفت؛ کدام نماینده‌ها و چرا استخدام شدند؟

علاوه بر نام ۲۰ نفر نماینده ادوار پیشین که گفته شده از ورود به مجلس دهم بازمانده و اغلب در دوره زنگنه به استخدام وزارت نفت درآمده‌اند، لیستی هشت نفره هم از برخی نمایندگان دهم که وارد مجلس یازدهم نشده‌اند، منتشر شده است.بهروز نعمتی، الیاس حضرتی، محسن بیگلری، جلیل مختار، عامر کعبی، غلام‌محمد زارعی، حسن بهرام‌نیا و علی ساری کسانی هستند که شماره پرسنلی آنها در وزارت نفت منتشر شده است.
آفتاب‌‌نیوز :

مدیر کل روابط عمومی وزارت نفت در رابطه با موضوع جنجالی استخدام نمایندگان مجلس در وزارت نفت گفت: نمایندگانی که از آنها نام برده می‌شود، از سال‌ها قبل به استخدام وزارت نفت در آمده بودند یا از دستگاه‌های دیگر به این وزارت‌خانه منتقل شده‌اند.

برخی رسانه‌ها از استخدام چند نماینده دوره دهم مجلس در وزارت نفت خبر داده‌اند. این رسانه‌ها علاوه بر نام ۲۰ نفر نماینده ادوار پیشین که گفته شده از ورود به مجلس دهم بازمانده و اغلب در دوره زنگنه به استخدام وزارت نفت درآمده‌اند، لیستی هشت نفره هم از برخی نمایندگان دهم که وارد مجلس یازدهم نشده‌اند، منتشر کرده‌اند. بهروز نعمتی، الیاس حضرتی، محسن بیگلری، جلیل مختار، عامر کعبی، غلام‌محمد زارعی، حسن بهرام‌نیا و علی ساری کسانی هستند که شماره پرسنلی آنها در وزارت نفت منتشر شده است.

جنجال استخدام نمایندگان مجلس در وزارت نفت؛ کدام نماینده‌ها و چرا استخدام شدند؟

در این زمینه کسری نوری، مدیر روابط عمومی وزارت نفت به ایرناپلاس گفت: نمایندگانی که از آنها نام برده می‌شود از سال‌ها قبل به استخدام وزارت نفت درآمده بودند یا از دستگاه‌های دیگر به این وزارت‌خانه منتقل شدند. بنابراین بحث اینکه استخدام شده باشند، مطرح نبوده است.

وی با اشاره به رسم مألوف انتقال کارمندان بین دستگاه‌ها، توضیح داد: افراد مذکور بدواً استخدام نشده‌اند و همین‌طور باید تأکید کرد از سال ۱۳۹۵ نیز انتقالی صورت نگرفته است. مثلاً آقای الیاس حضرتی از دهه ۷۰ کارمند وزارت نفت بوده است و این مسئله در رابطه با ایشان بازگو می‎شود، به نظر می‌رسد تسویه حساب سیاسی پشت آن باشد. آن طور که می‌گویند این موضوع یک کشف تازه نبوده است یا این‌گونه نبوده که به یک اطلاعات مخفی و پنهان دسترسی پیدا کرده باشند.

وزیر نفت قبلاً گفته بود «سربسته می‌گویم اگر نماینده نگران شغل و کار آینده‌اش باشد، هزاران مفسده دیگر از آن درست می‌شود... به این موضوع [استخدام نمایندگان] افتخار می‌کنم و هیچ‌ چیز مخفیانه‌ای در خصوص این موضوع ندارم». مدیر روابط عمومی وزارت نفت درباره این صحبت‌های بیژن زنگنه توضیح داد: مسئله بیکار نبودن نیست، آن توضیحات آقای زنگنه مربوط به ماجرای رأی اعتماد بوده است. همچنین مگر نماینده‌های مجلس طی چهل سال گذشته جذب سازمان‌های دولتی نشده‌اند یا اینکه بین دستگاه‌های مختلف منتقل نشده‌اند؟

نوری افزود: اغلب اینها یا مأمور به مجلس هستند که اکنون مأموریت آنها به پایان رسیده یا اینکه منتقل شده‌اند که من تعداد دقیق آنها را هم نمی‌دانم، ولی آقای زنگنه کسی را استخدام نکرده است. همه این موارد هم مربوط به قبل از سال ۱۳۹۵ بوده است.

ترکان: جذب نمایندگان مجلس در دولت را پایان دهید

اکبر ترکان، مشاور رئیس‌جمهور نیز درباره استخدام نمایندگان در دولت، طی یادداشتی در روزنامه شرق نوشت: در مقطعی قرار گرفته‌ایم که نمایندگان دوره قبل مجلس تشریف برده‌اند و ظرف چند روز آینده نمایندگان جدید وارد مجلس جدید خواهند شد.نکته مهمی که باید مورد توجه قرار گیرد این است که آیا نمایندگانی که مورد اعتماد و امین مردم یک منطقه‌ای بودند و سال‌ها آن منطقه را در مجلس شورای اسلامی نمایندگی کرده‌اند، حالا که رأی نیاورده یا تأیید صلاحیت نشده‌اند، باید جلای وطن کنند؟ آیا بهتر نیست که به مردمشان وفادار بمانند و به شهرشان بازگردند و همان‌جا به مردم خدمت کنند؟

به نظر من شایسته این است که وفادارانه به مردم و حوزه‌شان خدمت کنند و نشان بدهند ‌باوجود اینکه رأی نیاورده‌اند، اما در کنار مردمشان هستند و قدرشناسی خود را اثبات کنند.شایسته نیست که جلای وطن کنند و ولایتشان و حوزه‌شان را فراموش کنند. نمایندگان نباید اجازه بدهند که به‌اصطلاح هرکس یک قلپ آب تهران را می‌خورد دیگر به ولایتش برنمی‌گردد! برخی از این نمایندگان به دنبال پست و مقام در تهران و ورود به وزارتخانه‌ها و عمدتا بنگاه‌های اقتصادی هستند.

چطور ممکن است یک وزارتخانه‌ یا ارگان دولتی نماینده‌ای را که به هر دلیلی صلاحیتش رد شده، تأیید و به پست‌های مهم منصوب کند. من از این نمایندگان می‌خواهم برای اثبات وفاداری خود به مردم و دلگرمی آنان ولو اینکه رأی نیاورده‌اند، به حوزه خود بازگردند و در آنجا مشغول خدمت شوند یا به شغل قبل از نمایندگی خود برگردند. در این صورت می‌توانند اثرگذار باشند و به واسطه اینکه در دوره نمایندگی خود با وزرا و مسئولان ارشد کشور ارتباطات خوبی برقرار کرده‌اند و دستگاه‌ها را شناخته‌اند، به پیشرفت و توسعه ولایتشان کمک و پشتیبانی کنند. در غیر این صورت به مردمشان وفادار نبوده و جایگاه خود را در منطقه از دست خواهند داد.

‌البته دستگاه‌های اجرائی و عمدتا اقتصادی هم باید این موضوع را جدی بگیرند و نماینده‌های ادوار قبل را جذب نکنند، چراکه نماینده جدیدی که به مجلس راه یافته است، نسبت به وزارتخانه‌ای که رقیب شکست‌خورده یا رد صلاحیت‌شده او را جذب می‌کند، بدبین شده و احساس منفی پیدا می‌کند.

به هر حال اینها در یک دوره‌ای با هم رقابت کرده‌اند حالا یکی رأی آورده و یکی نیاورده، در اینجا وقتی نماینده جدید می‌بیند نماینده قبلی که رأی نیاورده به‌راحتی در وزارتخانه‌ای جذب می‌شود و در مصادر امور دستگاه قوه مجریه قرار می‌گیرد، انگیزه خدمت را از دست می‌دهد. درواقع این یک‌جور دهن‌کجی به نماینده جدید محسوب شده و تردید و بدبینی‌ای در نماینده جدید ایجاد می‌شود که دستگاه اجرائی که رقیبش را در مصدر کاری گذاشته، نسبت به وی موضع منفی دارد. این تردیدها و تشکیک‌ها هیچ به صلاح کشور نیست.

پیشنهاد می‌کنم دستگاه‌ها این رویه و رفتار غیرحرفه‌ای در جذب این نمایندگان را پایان دهند؛ چرا که درِ باغ سبز دستگاه‌ها موجب می‌شود این نمایندگان جلای وطن کنند، مردم و حوزه خود را رها کرده و تعصب و وفاداری را زیر پا گذاشته و مرکزنشین شوند و دیگر برنمی‌گردند. این موضوع بسیار مهمی است و باید روی آن تعمق بیشتری شود. به‌طور خلاصه اگر نماینده‌ای به فرض چهار سال رئیس کمیسیون پزشکی بوده، آیا ایشان بعد از رد صلاحیت یا اتمام دوره نمایندگی‌اش می‌تواند جراحی قلب انجام دهد و ادعا کند من در چهار سالی که در کمیسیون پزشکی بوده‌ام اکنون در امور پزشکی تخصص دارم؟! این‌طور نیست.

بعضی از نمایندگان محترمی که در چهار سال گذشته در یکی از کمیسیون‌های مجلس بوده‌اند، بعد از اتمام دوره‌شان ادعا می‌کنند که ارشد تخصصی آن رشته هستند و تلاش می‌کنند به بنگاه‌های اقتصادی ورود پیدا کنند. اگر مثال پزشکی را زدم به این دلیل است که پزشکی برای مردم بیشتر قابل درک است. وگرنه در بقیه کمیسیون‌ها نیز همین‌طور است.

شخصی در کمیسیون نفت بوده الان می‌خواهد معاون وزیر نفت بشود! مدعی هم هست که متخصص در صنعت نفت است. به همین سادگی نیست. این فرد باید دوره‌ علمی، آموزشی و دانشگاهی نفت یا رشته‌های مرتبط با نفت را گذرانده باشد. عضو کمیسیون‌بودن به معنای ارتقای تخصص نیست.

امیدوارم این موضوع مهم مورد توجه قرار گیرد؛ به‌طوری که هم عزت نمایندگان محترم حفظ شود و در قلب مردم جای خود را باز کنند و وفادارانه به منطقه‌شان بازگردند و هم دستگاه‌ها نیز به جذب رقبای شکست‌خورده انتخاباتی اقدام نکنند که این امر موجب دلخوری نمایندگان جدید شده و آنان را بی‌دلیل نسبت به دولت موضع‌دار می‌کند.

این مهم به نفع دولت هم نیست و در این یک سال باقی‌مانده از دولت آقای روحانی باید کمک کنیم تا در سال آخر پروژه‌های نیمه‌تمام به بهره‌برداری برسد و وعده‌ها و اهداف دولت محقق شود. بنابراین باید فضا را به گونه‌ای مطلوب کرده و کوشش کرد با روابط سالم و صحیح، دولت بتواند پروژه‌هایش را به اتمام برساند. اینکه نماینده‌ای را جذب کنند و موجب ناهنجاری و ایجاد تنش بشوند، به نفع دولت نیست و از جایگاه مردمی نماینده نیز به دور است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۴
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۱
9
4
خب اینها هم مدرک PhD دارند. با افراد عادی فرق دارند!!! این رو نمی دونی؟
حمید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۱
0
3
جذب نمایندگان ادوار در وزارتخانه هاو مراکز عمدتا اقتصادی، یک معامله دو سر باخت برای مردم حوزه انتخاباتی و منصب منسوب شده است به دو دلیل؛ ۱-نمایندگان فاقد تخصص لازم و کافی برای تصدی پست جدید هستندو بنوعی اتلاف منابع اتفاق می افتد، واز طرفی مردم حوزه انتخابیه از نیرویی که به واسطه شناختی که کسب کرده است و میتواند در توسعه حوزه موثر باشد محروم میشوند ، یک حقیقت دیگر اینکه، مردم سکوی پرش کسی شده اند و اکنون خود و اطرافیانش با دهن کجی در مرکز مستقر و با امکاناتی که کسب کرده به مردم فخر میفروشد، باعث بدبینی به همه میشوند. لذا اگر نمایندگان باز مانده، بر برنامه های اعلامی خود پایبند هستند بهتر است به ولایت خود برگردند . ببینیم و قضاوت کنیم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۱
0
5
وزیر با نمایندگان تبانی می کند .......
Nima
|
Canada
|
۱۷:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۱
0
5
جناب ترکان
با توصیه حل نمی شود با توسعه حل می شود.
خود شما کجا زندگی می کنید در سیستان و بلوچستان؟
تخصص شما چه ربطی به نفت دارد؟

مساله کجاست؟
انسان ها به دنبال رفاه و زندگی بهتر هستند، انتخاب عقلانی اکثریت انسان ها همین است، به استثنا گروه اندکی که صوفی، درویش یا خارق دنیا هستند بقیه یعنی 99 درصد انسان ها به دنبال کسب، سود و منفعت هستند، اشکالی هم ندارد، علت این همه تکنولوژی همین تمایل بشری به بیشتر داشتن و بهتر زندگی کردن است.

ایراد جای دیگری است.
اول ریاکاری و دروغ، یعنی دو استاندارد داشتن، اینکه مدام در اریکه قدرت باشی، برای مقام و پول برنامه ریزی کنی بعد بگویی تکلیف الهی بود، خیر انسان متوسط فارغ از مذهب و آیین و هر چیز دیگر دنبال سود و منفعت است به استثنا گروه خیلی کمی.

دوم تبعیض، یعنی متوازن نبودن توسعه، راه حل ایجاد توسعه متوازن در سراسر ایران است، اگر منابع مالی و شغلی به نقاط بد آب و هوا برود انسان ها برای پول به آنجا کوچ می کنند مثل عسلویه.

سوم، شفاف نبودن است، استخدام افراد باید با حق برابر دسترسی به اطلاعات صورت بگیرد نه با طبقه بندی، باند بازی و تصمیم پشت درهای بسته.

چهارم برابری در مقابل قانون چرا بعضی مشاغل بویژه مذهبی ها نباید بازنشسته شوند، تمام مناصب شغل هستند، انسان ها به معلم اخلاق نیاز ندارند به کارکن نیاز دارند.

حسن مجلس همین است که بعد از چهار سال اعضایش از قدرت کنار می روند کسانی هستند چهل است سمت های بالا دارند هیچگاه بازنشسته نمی شوند، ترکان اگر شجاعت داری در مورد آنها مطلب بنویس.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۱
0
5
مثل ا.س نماینده دو دوره قبل شهرستان ما که در مجلس مسوول تحقیق و تفحص از وزارت نفت بود بعد از پایان نمایندگی استخدام وزارت نفت زنگنه شد و اتفاقا باعث امر خیر هم شد برا پسرشون یه وصلتی هم سر گرفت .....
اهواز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۱
0
2
باسلام
در شرکت نفت اهواز کسانی هستند که با سابقه بالا و قرارداد مدت موقت با حقوق کم مشغول بکار هستند ولی تا کنون هیچ اقدامی برایشان نشده صورت نگرفته نه حقوق و مزایای کارمندی به ما میدهند نه مزایای کارگری و معلوم نیست در این چرخ گردون کجای این گوشه ی وزارت نفت قرار داریم . بنده منشی هستم با ۲۵ سال سابقه . حالا خودتان قضاوت کنید .
همشهری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۱
0
3
وزیری که باید بازخواست شود داره باند جمع میکنه چرا در آموزش وپرورش نرفتند نکنه زنگنه درجه ژنرالی را از اونها گرفته وای بحال مردم با این نمایندگان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۱
0
2
اکثر نمابیندگان در پایان دوره نمایندگی پنجاه سال را گذرانده اند با توجه به ابنکه ملاک بازنشستگی در نفت فقط سن است و نه سابقه ،سن بازنشستگی برای آقایان در وزارت نفت هم شصت سال است پس قاعدتٱ حقوق پایه استخدام اینها بر اساس مدرک تحصیلی خیلی بالا نیست به مرور زمان حقوق ها بر اساس ضوابط نفت افزایش می یابدبا ده سال سابقه با یک حقوق معمولی بازنشسته خواهندشد.جذابتریبن قسمت،امکاناتیست که با استخدام بدست می آورند.مثل خانه که یا سازمانی خواهد بود یا SQ(در اجاره کامل شرکت نفت حتی هزبنه تعمیرات و پرداخت آب و برق و ...)،ماشین با راننده در اختیار، مأموریتها که اگر به خارج از کشور باشد به دلار محاسبه می شودو مأموریت خارج از کشور برای نمایندگان معمولٱ پیش می آید.و استفاده از خدمات رفاهی وزارتخانه با خانواده در سراسر ایران با بهترین سرویس دهی.احتساب سوابق کاردر سایر ادارات در بازنشستگی و پرداخت پاداش کلان بازنشستگی.برخورداری از حقوق بالا به هنگام بازنشستگی .و شاید خیلی مزایای دیگر که خدا می داند.
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۱
2
5
آقای زنگنه همون وزیری هست که پزش رو میدادن حالا
یکی از فاسد ترین وزات خونه به ایشون تعلق داره؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۱
0
3
خوب، این نشان میده آن وزارتخانه ووزیر مربوطه ا ش هدایت وزارتخانه و وزارتش را با بد وبستان می گردانده، پس کفایت و لیاقت وظایفش کجاست؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۲
1
1
درود بر ترکان همیشه حرف حق را صریح میزند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۲
0
0
وقتی نماینده مجلس برای اینکه زندگی اش حاشیه امن داشته باشد می خواهد برود وزارت نفت حالا شما بقیه کارمندان دولت با حقوق 2الی 3 چه فکر می کنند این خود فاصله ی حقوق ها را به خوبی نشان می دهد مگر سایر وزارتخانه‌ها چه مشکلی دارند که بقیه افراد مشتری آن نیستند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۳
0
2
این بده بستان از این مملکت جدا نمیشه خدابه دادمان برسد
مهندس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
0
0
سلام
چهل سالمه لیسانسم
ساکن شهرستان
بیکار، مجرد،افسرده
هيچي سرمایه ای هم ندارم
حاضرم 2 م بدن کار کنم. کار نیست
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین