کد خبر: ۶۵۴۱۴۵
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۱
ناآرامی‌های آمریکا وارد هشتمین روز شد

از جورج فلوید تا آدام ترائوره؛ اعتراض به خشونت نژادپرستانه پلیس از آمریکا به فرانسه رسید

با وجود آنکه پلیس فرانسه برگزاری هر نوع تجمع برای روز سه‌شنبه در پایتخت این کشور را ممنوع اعلام کرده بود، هزاران تظاهرکننده در حمایت از خانواده آدام ترائوره به خیابان‌های پاریس آمدند و در اعتراض به خشونت پلیس شعار دادند. مشابه این تظاهرات در شهرهای لیون،‌ لیل و مارسی هم برگزار شد.
آفتاب‌‌نیوز :

آدام ترائوره، جوان سیاهپوست ۲۴ ساله در ۱۹ ژوئیه سال ۲۰۱۶ میلادی هنگامیکه در بازداشت نیروهای ژاندارمری فرانسه به سر می‌برد، جان باخت. مرگ او حدود دو ساعت پس از دستگیری در شهر «بومون‌سور‌اواز» فرانسه و پس از تعقیب و گریزی میان او و نیروهای ژاندارمری روی داد.

دادگاه رسیدگی به این حادثه سرانجام هفته گذشته، ژاندارم‌ها را در قبال حادثه مرگ او تبرئه کرد. این حکم اعتراض بسیاری بویژه فعالان حقوق رنگین پوستان فرانسه را در پی داشت.

از جورج فلوید تا آدام ترائوره؛ اعتراض به خشونت نژادپرستانه پلیس از آمریکا به فرانسه رسید

بر این اساس با فراخوان کمیته حمایت از خانواده آدام ترائوره موسوم به «کمیتۀ حقیقت برای آدام» و با حمایت گسترده کاربران در شبکه‌های اجتماعی، تجمعی برای عصر سه‌شنبه ۲ ژوئن مقابل کاخ دادگستری پاریس برنامه‌ریزی شد.

اگرچه فرماندار پاریس دربارۀ ممنوعیت برگزاری هر نوع تجمعی با این موضوع در روز سه‌شنبه هشدار داده و حتی بر حاکم بودن وضعیت اضطراری در فرانسه در پی شیوع کرونا تاکید کرده بود، اما هزاران معترض طبق برنامه مقابل ساختمان دادگاه شهر تجمع کردند و از حادثه مرگ آدام ترائوره به عنوان نماد خشونت پلیس فرانسه یاد کردند.

این راهپیمایی همزمان با اعتراضات گسترده‌ای برگزار شد که از هفته گذشته در بسیاری از شهرهای ایالات متحده آمریکا در پی مرگ جورج فلوید آغاز شده است.

در جریان تجمع و راهپیمایی پاریس، آسا ترائوره، خواهر فرد قربانی و سخنگوی خانواده او حکم دادگاه را محکوم کرده و «انکار عدالت» خواند.

او همچنین با اشاره به وقایع اعتراضی اخیر ایالات متحده گفت: «آنچه در آمریکا روی می‌دهد، تکرار حوادثی است که در فرانسه شاهد آن هستیم.»

راهپیمایی در لیل؛ گرامیداشت یاد همۀ قربانیان خشونت‌های پلیس

علاوه بر پاریس، عصر سه‌شنبه در شهر لیل واقع در شمال فرانسه نیز راهپیمایی بزرگی با شعار «زندگی سیاهپوستان مهم است» برگزار شد.

این تجمع در واقع فراخوانی برای حضور در میدان اصلی شهر، با هدف گرامیداشت یاد جورج فلوید، سیاهپوست آمریکایی بود که هفته گذشته زیر پای یک افسر پلیس در مینیاپولیس جان باخت. اما تجمع کنندگان به این موضوع و توقف در میدان شهر بسنده نکرده و راهپیمایی در خیابان‌های شهر را آغاز کردند.

بیش از ۱۵۰۰ نفر پیر و جوان که در این تجمع حضور داشتند، علاوه بر سر دادن شعارهایی در یابود جورج فلوید، به حمایت از آدام ترائوره نیز پرداختند.

به این ترتیب به تدریج راهپیمایی شهر لیل به تجمعی در گرامیداشت یاد همه قربانیان خشونت‌های پلیس تبدیل شد.

حضور جلیقه زردها در تجمع لیل و پاریس

در جریان راهپیمایی‌های بزرگ شامگاه سه‌شنبه، گروههای معترض مشهور به «جلیقه زرد» نیز حضور داشتند که در حمایت از آدام ترائوره به خیابان آمده بودند.

حنبش جلیقه زردهای فرانسه که نوامبر سال ۲۰۱۸ میلادی در اعتراض به افزایش قیمت سوخت و مالیات‌ها شروع شد، بسرعت به سراسر این کشور گسترش یافت و به اعتراضی فراگیر به مشکلات اقتصادی و معیشتی طبقات پایین جامعه تبدیل شد.

اعتراضات «جلیقه زردها» که برای مدتی بیش از یک سال هر شنبه برگزار می‌شد، در نهایت با شیوع کرونا متوقف گردید.

ناآرامی‌های آمریکا وارد هشتمین روز شد؛ حمله جو بایدن به ترامپ

همچنین جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری پیش‌روی ایالات متحده آمریکا روز سه‌شنبه بازدید دونالد ترامپ از کلیسای سنت جان واشنگتن آنهم پس از دستور به پلیس برای پاک کردن آن منطقه از اعتراضات مسالمت‌آمیز را تنها در سه کلمه توصیف کرد: قصور در انجام وظیفه.

او در جریان سخنرانی خود در این روز از کنگره آمریکا خواست تا پلیس این کشور را موظف به انجام اصلاحات کند و دونالد ترامپ را نیز محکوم کرد که در وضعیت بحرانی کنونی، به قدرت خود بیش از رهبری کشور می‌اندیشد.

جو بایدن گفت: «وقتی معترضانی که دست به اعتراضی مسالمت‌آمیز زده‌اند، پراکنده می‌شوند تا رئیس جمهوری از در کاخ سفید که در واقع خانه مردم است خارج شود، و از گاز اشک‌آور و نارنجک‌‌های نورزا علیه مردم استفاده می‌کنند تا او در یکی از تاریخی‌ترین کلیساهای واشنگتن و کشور عکسی بگیرد، بیراه نخواهد بود اگر به این نتیجه برسیم که رئیس جمهوری به قدرت بیش از اصول اهمیت می‌دهد.»

دونالد ترامپ اولین رئیس جمهور آمریکا محسوب نمی‌شود که ارتش را برای فرونشاندن اعتراضات داخلی فراخوانده است. حدود ۳۰ سال پیش از این نیز جرج اچ. دبلیو بوش، رئیس جمهور وقت برای مقابله شورشی مشابه، ارتش را به لس آنجلس فرستاد.

سخنان جو بایدن در حالی ایراد شد که روز سه‌شنبه نیز پس از پشت سر گذاشتن شبی ناآرام، ادامه غارت‌ها و درگیری با نیروهای پلیس، بار دیگر تظاهرات ضدنژاد پرستی در شهرهای مختلف این کشور از سر گرفته شد.

هشت روز پس از کشته شدن جورج فلوید، سیاهپوستی که هفته گذشته زیر پای یک افسر پلیس در مینیاپولیس جان باخت، حتی با تهدید ترامپ مبنی بر استفاده از ارتش نیز نشانی از بازگشت آرامش دیده نمی‌شود.

در این روز از جمله هزاران تظاهرکنندۀ سفید و رنگین‌پوست، در منطقه منهتن نیویورک برای برگزاری یک اعتراض مسالمت‌آمیز تجمع کردند و شعار «زندگی سیاهان مهم است» را سر دادند.

این اعتراضات تا کنون دست‌کم ۱۴۰ شهر آمریکا را تحت تاثیر قرار داده و منجر به دستگیری صدها نفر شده است.

علاوه بر سیاستمداران دموکرات، بسیاری از شهرداران ایالات متحده از جمله شهردار واشنگتن به تهدید ترامپ مبنی بر فرستادن ارتش برای برقراری نظم در شهرها اعتراض کرده‌اند.

جو بایدن همچنین دونالد ترامپ را متهم کرد که «کشور را به میدان جنگ تبدیل و به کینه‌های قدیمی و ترس‌های جدید گرفتار کرده است.» او در جریان سفرش به فیلادلفیا قول داد که «زخم‌های نژادپرستی را که مدتهاست کشور گرفتار آن است» را درمان کند.

درگیری‌های داخلی در حالی در ایالات متحده ادامه دارد که این کشور هنوز از بحران مرگبار کرونا رهایی نیافته است. تنها در ۲۴ ساعت گذشته ۱۵ هزار و ۵۶۱ نفر دیگر در این کشور به ویروس کرونا مبتلا شده و ۹۲۸ نفر نیز از این بیماری جان باخته‌اند.

با احتساب این آمار، شمار کل مبتلایان به کرونا در ایالات متحده به بیش از ۱ میلیون و ۸۷۴ هزار نفر و شمار قربانیان نیز به بیش از ۱۰۷ هزار و ۸۵۰ نفر رسیده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۰
دوست
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۴
3
8
هر کشوری قانون داره . جرم یک نفر به گردن همه نیست و همون پلیس باید مجازات بشه . یادتون باشه همین اوبامای سیاه پوست سخت ترین تحریم ها رو به ما تحمیل کرد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۴
ونیز همین اوباما سیاهپوست بود که شد رییس جمهور حتی شاید کمی مسلمان پدر ومادرش که مسلمان هستند
خوب دلیل بهتر از این،،،!! که تبعیض نژادی در قوانین آمریکا اگر بوده هم دیگه نیست!؟ حالا در همه جا اشخاص نژاد پرست هست
آمریکا هم هست در کشور ما هم هست
البته این بمعنای نبود تبعیض های دیگه در آمریکا ونبود ظلم در آنجا نیست ویا دفاع از غلط کاریهای دیگر در آمریکا نیست
ولی هر حرف وسخن باید بجا مطرح شود !؟
roham
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
پس من بعد اگر خدای ناکرده در کشور خودمون این اتفاقا بیوفته شما معتقدی باید پای فقط پلیس نوشت مجازات رو درسته ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۴
1
10
برعکس کشور ما ریال سقوط میکنه در نا آرامیها
اما در آمریکا دلار سقوط نکرده که هیچ در کشور ما هم دلالهای حرفه ای دلار رادارند گرانتر هم دارند میفروشند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۴
معلومه این کاره نیستی... چون دلار ۳ ۴ روزه که ثابت مونده بخاطر این اعتراض ها... :)
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۴
شما که اینکاره هستی خبرهای بهتر هم اگه از سقوط دلار داشتی اعلام کن
تا اقلا یک روز هم شده خوشحال بشویم که پول ما هم ارزش داره پیدا میکند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۴
0
11
آفرین به اینهمه شجاعت و اتحادی که دارید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۴
قرار نشد نیمه منتشر کنی ، بابا خیلی معنی اش فرق فوکوله
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۴
1
7
ای کاش اعتراضات مردم خودمان راکه انقلاب کرده اندازبرای ازادی اینجورپوشش میدادیددرضمن دراین چندروزچندنفردرامریکا مرده اند
حکمت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۷
0
0
نقل به مضنون :
سلحشوری درمجلس اذر 97
گردن زنان زیر بار چادر اسیب دیده و می بیند. گردن من ناچار با جراحی بهتر شد
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین