کد خبر: ۶۵۴۲۷۴
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۳:۴۲

توصیه‌های برای پیشگیری از آتش‌سوزی‌های جنگلی

یک متخصص تغییر اقلیم ضمن اشاره به وقوع آتش‌سوزی‌های گسترده در جنگل‌های زاگرس معتقد است: پدیده آتش‌سوزی مراتع و جنگل‌ها در ایران، پدیده جدیدی نیست اما انتظار داریم که در آینده آتش‌سوزی‌های جنگلی شدیدتر شوند چرا که گرمایش جهانی و تغییرات آب‌ و هوایی (اقلیم) شرایط جدیدی برای کل دنیا رقم زده است. در این شرایط لازم است هم مردم و هم مسئولان با اتخاذ تمهیداتی احتمالا حریق جنگلی را کاهش‌ دهند.
آفتاب‌‌نیوز :

محمودرضا مومنی - متخصص تغییر اقلیم - در مطلبی که در کانال تلگرامی تغییر اقلیم و آلودگی هوا منتشر کرده، به نکات زیر اشاره کرده است:

*یکی از پیامدهای تغییرات آب‌ و هوایی (اقلیم)، گسترش و افزایش شدت آتش‌سوزی‌ها در مراتع و جنگل‌ها است. این تغییرات باعث افزایش تعداد، مدت‌زمان و شدت آتش‌سوزی‌ها شده است.

توصیه‌های برای پیشگیری از آتش‌سوزی‌های جنگلی

*شرایط آب‌ و هوایی ایران عوض ‌شده‌ و گرمایش جهانی و تغییرات آب‌ و هوایی شرایط آتش‌سوزی مراتع و جنگل‌ها را بیش از پیش فراهم کرده است. از این‌رو کشور ما بیش از هر زمان دیگر برای آتش‌سوزی‌های گسترده‌تر، شدیدتر و خطرناک‌تر مستعد شده‌ است بنابراین با در نظر گرفتن این مسئله، کوچک‌ترین خطای ما می‌تواند منجر به فجایع بزرگ و جبران‌ناپذیر آتش‌سوزی در مراتع، جنگل‌ها، و مناطق حفاظت‌شده شود.

*برای جلوگیری از وقوع آتش در جنگل‌ها و مراتع در درجه اول باید از پرتاب ته‌سیگار و پرتاب بطری‌های شیشه‌ای ‌و پلاستیکی در طبیعت و روشن‌کردن آتش در مراتع و جنگل‌ها خودداری کنیم. اگر مجبور به روشن‌کردن آتش شدیم از خاموش‌شدن کامل آن مطمئن شویم.

* سازمان‌های مردم نهاد (NGO) می‌توانند نقش بزرگی با وجود خلا دستگاه‌های اجرایی ایفا کنند. برای مثال تهیه نقشه‌های مناطق مستعد و تدوین راه حل عملی برای مقابله با آتش‌سوزی در منطقه خود از جمله این موارد است.

*نیاز است که سازمان‌های مردم نهاد شروع به آموزش و آگاهی‌دادن به گردشگران و به‌ویژه روستاییان و عشایر منطقه خود کنند و کشاورزان و دامداران را از تبعات آتش‌زدن زمین‌های خود و چرای دام بدون‌ ضابطه در منطقه آگاه کنند و در مقابل آن راه‌حل‌های نوین و جایگزین علمی ارائه دهند.

*این سازمان‌های مردم نهاد همچنین می‌توانند برای مناطق مستعد آتش‌سوزی قوانین جدید و سختگیرانه‌ای تدوین کنند و در آموزش و اجرای این قوانین کوشا باشند.

* از دیگر اقداماتی که می‌توان برای مقابله با وقوع آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع مدنظر قرار داد به رسمیت شناختن گرمایش جهانی و تغییر اقلیم در برنامه‌ریزی‌های مدیریتی و کلان کشور است. در این صورت نیاز است که هر چه سریعتر اقدامات کاهش، سازگاری و تاب‌آوری برای تغییر اقلیم برنامه‌ریزی شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین