کد خبر: ۶۵۴۹۴۰
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۴

راه‌های کنترل نگرانی در روزهای کرونایی

مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: آرام‌سازی، دعا کردن، ورزش، بازی‌های ذهنی و شمارش معکوس اعداد می‌توانند نگرانی شدید و پریشانی را کنترل کنند.
راه‌های کنترل نگرانی در روزهای کرونایی
آفتاب‌‌نیوز :

رضا دواساز ایرانی با اشاره به وضعیت شیوع ویروس کرونا اظهار کرد: برخی از افراد جامعه بیماری‌ را جدی نمی‌گیرند و این مساله به نگرانی یا عدم نگرانی‌شان برمی‌گردد؛ به عنوان مثال اگر یک دانش‌آموز یا دانشجو برای امتحان اضطراب نداشته باشد، سربلند از جلسه امتحان بلند نمی‌شود و اگر اضطراب زیادی نیز داشته باشد باز هم مشکلاتی برای وی ایجاد می‌شود بنابراین مقداری اضطراب و در حد معتدل نیاز است.

وی افزود: اگر نگران نباشیم، پروتکل‌های بهداشتی رعایت نمی‌شود و این مساله باعث انتشار بیماری می‌شود اما نباید نگرانی مفرط داشته باشیم یا بی‌تفاوت باشیم. نگرانی معقول خوب است؛ مثلا باید از ماسک نزدن در فضای خارج از خانه یا در جمع نگران باشیم.

مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: گاهی مشاهده می‌کنیم که مردم، بدون رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی جلوی درب بانک‌ها و ادارات کنار هم ایستاده‌اند؛ چه اتفاقی افتاده که این گونه نزدیک به هم می‌ایستند؟ آیا واکسن بیماری کرونا یا داروی آن کشف شده یا شدت بیماری کم شده است؟

وی که یکشنبه شب در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، افزود: در پژوهشی که وزارت بهداشت انجام داده است، ۹۵ درصد مردم نسبت به انتقال بیماری و خود بیماری کرونا آگاهی داشتند اما درک خطرپذیری آنها پایین بود. این در حالی است که آگاهی باید منجر به تغییر رفتار شود و آگاهی صرف اهمیتی ندارد.

دواساز ایرانی بیان کرد: بعضا برخی نگرانی‌ها بی‌مورد هستند مثلا برخی مردم همیشه فکر می‌کنند بیمار می‌شوند؛ این افراد برای کاهش اضطراب خود می‌توانند زمانی برای نگرانی در نظر بگیرند یعنی در طول شبانه‌روز یک ساعت را در نظر بگیرند و در مورد این نگرانی فکر کنند یا بنویسند و درگیر آن شوند و پس از آن هم زندگی عادی خود را داشته باشند.

وی افزود: ذهن انسان نمی‌تواند بر دو موضوع تمرکز کند بنابراین در زمان نگرانی می‌توانیم موضوع را تغییر دهیم و به موضوع دیگری فکر کنیم و جایی برای نگرانی نگذاریم. در این شرایط می‌توانیم با دوستان‌مان تلفنی صحبت کنیم. روش دیگر، آرام سازی است؛ دعا کردن، ورزش کردن، بازی‌های ذهنی و شمارش معکوس اعداد می‌توانند نگرانی شدید و پریشانی را کنترل کنند.

مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با تاکید بر لزوم آموزش مهارت فرزندپروری به والدین در دوران کرونا گفت: برای آموزش نکات بهداشتی به کودکان پیش‌دبستانی و دبستانی می‌توانیم با بازی‌های شاد همراه با موسیقی و شعر این کار را انجام دهیم. والدین الگوی کودکان نیز هستند و باید هنگام خروج از منزل از ماسک و دستکش استفاده و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند.

وی با اشاره به برنامه‌های واحد سلامت روان در دوران شیوع کرونا، بیان کرد: برای افرادی که عزیزی را به دلیل کرونا از دست داده‌اند برنامه‌های مشاوره انجام می‌شود که این مشاوره‌، حضوری یا تلفنی خواهد بود. از این هفته نیز برنامه‌ای برای ارائه خدمات روان‌شناسی به بیماران مبتلا به کرونا که در قرنطینه به سر می‌برند، اجرا می‌شود.

دواساز ایرانی افزود: در این برنامه هفته‌ای یک بار با این بیماران تماس گرفته می‌شود و خدمات ارائه می‌شود. بیماران نیز می‌توانند با ما تماس بگیرند و خدمات را دریافت کنند.

وی تصریح کرد: مردم باید سبک زندگی جدید را یاد بگیرند و چاره‌ای جز این نیست. سبک زندگی باید بر مبنای این وضعیت حاد باشد. اولین بار و یا آخرین باری نیست که با بیماری‌های مسری مواجه می‌شویم و از این دوره نیز گذر خواهیم کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین