کد خبر: ۶۵۵۳۶۳
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۵

۴.۴۸ درصد مرگ و میر قطعی کرونا در اصفهان/ افزایش بیماران سرپایی و بی‌علامت

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: در داخل استان آمار مرگ و میر کرونا حدود ۹.۵ درصد بوده ولی اگر به شیوه کشورهای غربی که تنها بیماران قطعی را اعلام می‌کنند آمار دهیم، این میزان ۴.۴۸ درصد است که از میانگین کشور به وضوح پایین‌تر است.
آفتاب‌‌نیوز :

بهروز کلیدری صبح امروز در نشست خبری با خبرنگاران اظهار داشت: از ابتدای اسفندماه که به طور رسمی گرفتار بیماری کرونا شدیم، سه ماه بسیار پر تلاطم را سپری کردیم، تمامی فعالیت‌های استان در حوزه‌های مختلف در طی این سه ماه متأثر از این بیماری شد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: در حوزه درمان نیز تمام فعالیت‌ها متأثر از کرونا شد‌ که به تدریج سیستم درمان خود را با شرایط جدید هماهنگ کرد، علت این بود که از قبل آمادگی لازم را به سیستم اطلاع داده بودیم.

۴.۴۸ درصد مرگ و میر قطعی کرونا در اصفهان/ افزایش بیماران سرپایی و بی‌علامت

وی تصریح کرد: از نیمه دی‌ماه که صحبت‌هایی در خصوص کرونا در کشور بیان شده بود و نگرانی ورود بیماری به کشور وجود داشت، جلسات مختلفی در خصوص چگونگی برخورد با بیماران کرونایی برگزار شد.

کلیدری با بیان این‌که در ده تا پانزده روز اولیه برنامه‌های عملیاتی خاصی را اجرا کردیم، افزود: به تدریج تعداد بیماران افزایش پیدا کرد، اوج ابتلا را از ۱۵ اسفند تا ۱۵ فروردین تجربه کردیم که در ادامه منجر به مراجعه تعداد زیادی از از افراد به مراکز درمانی کرونا شد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: در همین زمان تلاش شد مراکزی را معرفی کنیم تا فشار بر روی بیمارستان‌ها کمتر شود، روزهای اول فشار بسیار زیاد بود و حتی گاهی در ۲۴ ساعت بیش از ۴۰۰ بیمار به این مراکز مراجعه می‌کردند که حتی مشکوک به بیماری هم نبودند ولی به دلیل استرس و اضطراب علائمی احساس می‌کردند و‌ به دنبال آن به بیمارستان مراجعه داشتند.

وی بیان داشت: تصمیم بر این شد که سطح های مختلفی در استان تعبیه شود، خط ویژه برای اعلام مشاوره و راهنمایی در خصوص بیماری کرونا به شماره ۳۱۱۳ در اصفهان راه‌اندازی شد که این مرکز نیز به تدریج بالغ‌تر شد، در ادامه توانستیم درمانگاه های تخصصی و عمومی را معرفی کنیم‌.

آماده کردن ۱۷ کلینیک تخصصی و ۱۰۰ درمانگاه عمومی برای خدمت‌رسانی

کلیدری افزود: ۱۷ کلینیک تخصصی و ۱۰۰ درمانگاه عمومی در استان برای ارائه خدمات آماده شد تا افراد‌ درصورت لزوم به مراکز درمانی مراجعه کنند، به تدریج مراجعان کاهش یافت و بیشتر، بیمارانی که نیاز داشتند به بیمارستان مراجعه کردند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه روزهای نخست قدرت تشخیص پایین بود، گفت: از پایان اسفندماه امکان بررسی بیماران کرونا مهیا شد و ۹۰ تست در ۲۴ ساعت انجام می‌گرفت که به تدریج افزایش یافت، در حال حاضر در دانشگاه دو آزمایشگاه داریم که روزانه بیش از ۱۰۰۰ تست انجام می‌دهند و به جز این آزمایشگاه‌ها، تعداد ۷ آزمایشگاه خصوصی را نیز تایید کردیم.

وی عنوان کرد: روز‌گذشته در استان بیش از ۱۳۰۰ تست گرفته شد و تا به امروز تعداد بیماران بستری در استان بیش‌‌ از ۱۵ هزار نفر بود که از این تعداد، ۱۳ هزار و ۵۰۰ نفر ترخیص شدند و هنوز حدود ۴۲۶ بیمار بستری در استان وجود دارد، تعداد فوتی‌ها هزار و ۴۸۴ نفر بوده که تنها تست کرونا ۴۸۴ نفر از این افراد مثبت بوده است.

کلیدری خاطرنشان کرد: ما در تشخیص بیماری کرونا، سه عنوان مشکوک، محتمل و قطعی داریم که هرکدام جداگانه تشخیص داده شده و درمان‌ها متفاوت است بنابراین بیماران قطعی فوت شده بر اثر کرونا در استان،۴۸۴ مورد و ۱۰۰۰ نفر نیز مشکوک و محتمل به بیماری کرونا بوده‌اند.

احتساب بیماران مشکوک و احتمالی‌در آمار مبتلایان به کرونا

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: برای مثال بیماری که بیماری تنفسی زمینه‌ای داشته، به بیمارستان مراجعه کرده و بررسی شده که از لحاظ آزمایشگاهی به کووید ۱۹ مبتلا نبوده ولی ظن بالینی و پزشک بر کووید ۱۹ بوده بنابراین ما این‌گونه بیمارها را در آمار بیماران کرونایی قرار داده و در کفن و دفن ملاحظات لازم را انجام دادیم تا هر چه بیشتر از انتشار بیماری جلوگیری کنیم.

وی با اشاره به این‌که در استان تا دیروز بیشتر از ۴۲ هزار تست که بیش از ۱۰ هزار مورد آن بیمار مثبت قطعی بوده‌اند، انجام گرفته، افزود: از بیش از یک ماه گذشته، ظرفیت‌ها را تغییر دادیم، تعداد تست‌ها را افزایش داده و سیاست‌ها در زمینه بیماریابی را نیز تغییر دادیم.

کلیدری ادامه داد: از یک ماه پیش شروع به بیماریابی فعال کردیم یعنی بیمارانی که هیچ‌گونه علائمی نداشته و یا علائم‌ خفیفی داشتند، در تماس با بیماران کرونایی بودند، جزو گروه پرخطر بودند و ... را تحت کنترل قرار دادیم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان این‌که حدود ۲۰ درصد از بیمارانی که تست می‌دهند مبتلا هستند، اظهار داشت: تعداد بیماران بستری بسیار کاهش یافته است، از ۳۰۰ بیمار تشخیصی دیروز، حدود ۲۰ نفر بستری شدند و بقیه بدون علامت یا کم علامت بودند، ما این‌گونه افراد را پیدا می‌کنیم و سعی می‌کنیم که از انتشار بیماری جلوگیری شود.

وی افزود: در فاصله نیمه اسفند تا نیمه فروردین روزانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر را بستری می‌کردیم که این عدد امروز به ۵۰ تا ۷۰رسیده است که البته مشکوک به مبتلا هستند و بستری می‌شوند و تست حدود ۲۰ درصد از این افراد مثبت می‌شود.

آمار بیماران شهرستان‌های اصفهان صفر و یکی‌ شده است

کلیدری تصریح کرد: خوشبختانه تعداد بیماران در شهرستان‌ها به حداقل ممکن رسیده است، روزهای سختی را در شهرستان نطنز و اردستان با توجه به نزدیکی به قم و کاشان تجربه می‌کردیم ولی در همین مناطق در طی حدود یک ماه گذشته یا هیچ یا یک بیمار بستری داشته‌ایم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: از لحاظ تعداد بیماران بستری امروز ۴۲۶ بیمار داشتیم، در یک ماه گذشته تعداد بیمار بستری بین ۴۰۰ تا ۳۰۰بوده که در روزهای اوج حتی به ۱۳۰۰ بیمار در لحظه در بیمارستان خدمت رسانی می‌شد.

افزایش بیماران کرونایی در روزهای اخیر

وی عنوان کرد: وارد کانال ۲۰۰ بیمار نشدیم و حتی در روزهای اخیر تعداد بیماران افزایش یافته و از ۴۰۰ بیشتر شده و این نگرانی ایجاد شده که شهروندان دغدغه کنترلی خود را کاهش داده‌اند.

کلیدری درخصوص تعداد تخت‌های بستری گفت: بیش از ۲ هزار تخت بستری را به این بخش اختصاص دادیم و وقتی سیر نزولی پیدا کرد به تدریج مراکز اختصاصی کرونایی را کاهش دادیم به این دلیل که مراکز درمانی باید خدمات عادی خود را نیز ارائه کنند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: بیماران مزمن، سرطانی و ... وجود دارند که به خدمات نیاز دارند و این خدمت‌رسانی عملاً متوقف شده بود، خدمت‌رسانی به آن‌ها از یک ماه پیش آغاز شد و حدود دو هفته است که به انجام عمل جراحی در داخل استان مجوز دادیم و اعمال جراحی اورژانسی با ملاحظات لازم انجام می‌شود.

وی بیان داشت: تصور ما این است که این شرایط با ثبات را تا اخر تابستان خواهیم داشت ولی پیش‌بینی شده که با شروع فصل سرما و شروع اپیدمی آنفولانزا که هرساله با آن درگیر بودیم، اپیدمی کرونا هم آغاز شود.

کلیدری با تقدیر از مجموعه افراد خدمت‌رسان، اظهار کرد: در داخل استان آمار مرگ و میر حدود ۹.۵ درصد بوده ولی اگر به شیوه کشورهای غربی که تنها بیماران قطعی را اعلام می‌کنند آمار دهیم، این میزان ۴.۴۸ درصد است که از میانگین کشور به وضوح پایین‌تر است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: روزهایی بود که نگرانی اصلی ما تامین وسایل حفاظتی بود، ساختارهای مختلف کنار هم قرار گرفتند تا در نیمه دوم اسفند دیگر برای کادر درمان کمبودی نداشته باشیم.

در زمینه تخت‌های آی سی یو کمبودی نداشته و نداریم

وی در پاسخ به سؤالی درخصوص تعداد تخت‌های آی سی یو بیان داشت: شرایط بدی در این زمینه در استان نداشتیم، حدود ۷ هزار تخت آی سی داشتیم که مقدار لازم حدود ۷۰۰ تخت است، در ابتدا کمبود امکانات داشتیم که تأمین شد، در اوج بیماری کرونا میزان تخت‌های اشغال، به بیش از ۳۰۰ تخت نرسید لذا هیچ بیماری در صف انتظار آی سی یو نداشتیم.

کلیدری ادامه داد: شاید میزان پایین مرگ و میر در استان نیز به همین دلیل باشد، بیمارستان امین را نشان‌دار کردیم و‌ در اسفند تخت‌ها را از ۲۰ به ۵۵ رساندیم، بیمارستان خورشید از ۲۰ به ۴۰ و در بیمارستان الزهرا از ۸۰ تخت ۵۰ تخت را به این بیماران اختصاص دادیم و به همین دلایل کمبودی در زمینه تخت‌های آی سی یو در استان نداشته و نداریم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درخصوص درگیری پرسنل و کادر درمان با بیماری کرونا گفت: تعداد زیادی از پرسنل درگیر شدند که میزان آن به بیش از ۲۵۰ نفر رسید، از این بین تنها یک پزشک که دکتر حقیقی بود و یک راننده در نطنز فوت کردند.

وی افزود: پرسنل درمانی روزهای سختی را تجربه کردند، دیده می‌شد که افراد دچار پدیده خستگی مفرط شده و با ابتلا به بیماری فوت می‌کردند، به تدریج بیمارستان‌ها آزاد شده و به پرسنل تنفس داده شد، بیمارستان عیسی بن مریم که از بیمارستان‌های پیشگام بود را آزاد کردیم تا پرسنل تنفسی داشته باشند.

کلیدری با بیان اینکه آمار شهرستان‌ها به صفر و یک رسید، تصریح کرد: امکان ایجاد شرایط بدتر وجود دارد و‌ باید آمادگی ‌مواجهه با آن را داشته باشیم؛ درخصوص بازگشت محدودیت‌ها در ستاد کرونا که در حال حاضر دو هفته یکبار برگزار می‌شود، تصمیم‌گیری خواهد شد مسلما اگر آمار بیشتر شود، محدودیت‌ها نیز بیشتر خواهد شد، در حال حاضر که تعداد بیماران بستری روزانه ۵۰ تا ۷۰ نفر و بیماران سرپایی نیز حدود ۲۰۰ نفر با علائم کم یا صفر است.

کرونا یا بیماری حاد تنفسی؟

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: در حوزه علم پزشکی، در بیمارانی که راه‌های هوایی درگیر شود، واژه بیماری حاد تنفسی را به کار می‌بریم، عامل این اتفاق، بیماری‌های مختلفی از جمله کرونا می‌تواند باشد، بیمارانی وجود دارند که بیماری عفونی نداشته اما بیماری زمینه‌ای مانند آسم یا برونشیت دارند، همه این افراد در قالب بیمار‌ حاد تنفسی در بیمارستان بستری می‌شوند و‌ زمان بستری به دلیل شک بر کرونا‌ از آن‌ها‌ تست گرفته می‌شود.

وی افزود: همه بیماران فارغ از مثبت شدن تست کرونا، نیاز به حمایت دارند، ۱۰۰۰ بیمار فوت شده که تست مثبت کرونا نداشتند و امکان کالبدشکافی وجود نداشت هم جزو فوتی‌های کرونا حساب کردیم تا در مراحل کفن و دفن ملاحظات لازم اجرا شود.

کلیدری بیان داشت: هدف کنونی ما ایزوله کردن بیماران کم یا بدون علامت است، پرسنل با افراد مبتلا تماس می‌گیرند و آن‌ها را به رعایت دوره ایزوله ۱۴ روزه توصیه می‌کنند و در ادامه نیز پیگیری‌های لازم صورت می‌گیرد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اظهار داشت: این ویروس قابلیت سرایت بسیار بالایی دارد، تابلوهای علامتی این ویروس متفاوت است و می‌تواند تنفسی، گوارشی، سکته و ... باشد، این بحث وجود دارد‌ که تعداد زیادی از افراد به این بیماری مبتلا می‌شوند تا در نهایت ایمنی نسبی در جامعه ایجاد شود و یا تا زمانی که واکسن آن تولید شود که حداقل تا یک سال این امکان وجود ندارد.

ابتلای ۱۰ تا ۲۰ درصد از ایرانیان به کرونا

وی افزود: به احتمال زیاد ۱۰ تا ۲۰ درصد هم‌وطنان گرفتار بیماری شده‌اند، در این جا مبحث ایمنی ذاتی مطرح می‌شود که دیدیم در اسپانیا و ایتالیا به دلیل پایین بودن ایمنی ذاتی آمار بسیار بالا بود و در مناطق مختلف کشور ما نیز این ایمنی و به دنبال آن، آمار متفاوت است، نگرانی استان اصفهان به دلیل محل تردد بودن آن است.

کلیدری در خصوص برگزاری امتحانات دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بیان داشت: تا به امروز ترجیح بر امتحان غیرحضوری بوده مگر آن که شرایط بسیار خوب شود که در این صورت امتحانات حضوری برگزار خواهد شد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گفت: معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی سیاست‌گذار درمان استان است و منافع کل بیماران استان را در نظر می‌گیرد، باید درمان را به صورت جامع دید، بعد از اینکه شرایط با ثبات شد سیاست‌های انقباضی ما هم بیشتر شد، باید توجه کنیم‌ که هیچ بیماری بدون خدمت نباشد.

همه بیمارستان‌ها باید اتاق ایزوله و بخش مخصوص داشته باشند

وی ادامه داد :‌نقشه راهی ابلاغ خواهد شد که هر بیمارستان باید چه تعداد تخت را اختصاص دهد، بیمارستان‌های نشان‌دار مانند غرضی، امین، الزهرا و خورشید باید بخش مجزا و اتاق ایزوله داشته باشند؛ قسمت عمده‌ای از بیماران تأمین اجتماعی در ۵۷ بیمارستان دیگر استان در حال دریافت خدمت هستند.

کلیدری افزود: نگاه همکاران علمی و متخصصین عفونی و فوق تخصص‌های آی سی یو این بود که در شرایط با ثبات قرار گرفته‌ایم و بیمارستان‌ها باید در شرایطی خدمت‌رسانی به همه افراد را داشته باشند، هیچ بیمارستانی‌ را نمی‌توان پاک اعلام کرد زیرا برخی از بیماران به دلایل دیگر مانند تصادف بستری شده و در ادامه تشخیص به کووید ۱۹ داده می‌شد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: یک اتفاق بد درحال رخ دادن بود، با شرایطی مواجه شدیم که بیمارستان‌ها می‌گفتند که یک امین و خورشید برای کرونا وجود دارد و از بستری بیماران مشکوک جلوگیری می‌شد و بیمار به دلیل مشکلات راه و غیره از مراجعه به بیمارستان صرف نظر می‌کرد و یا بیماری که بیماری اش قطعی نبود هم با مراجعه به مراکز کرونا دچار کرونا‌ می‌شد.

وی افزود: اگر لازم به خدمت‌رسانی باشد، در صورت لزوم انتقال بیمار صورت می‌گیرد، ما در مقابل همه مردم استان مسؤول هستیم.

کلیدری تصریح کرد: در پزشکان و کادر درمان بلوغ ذهنی ایجاد شد و شرایط به خوبی مدیریت شد، همکارانی که حتی با کووید هم مرتبط نبودند در این خصوص نگرانی داشتند که دو وبینار بزرگ برگزار کردیم که در هرکدام با بیش از ۳۰۰ نفر به صورت زنده ارتباط گرفتیم و استانداردها تبیین شد؛ ویزیت مجازی وجود ندارد، البته رد و بدل کردن اطلاعات وجود دارد.

ماجرای مرگ نوه نوزاد یکی از اعضای شورای شهر

وی در خصوص اعتراض یکی از اعضای شورای شهر به دلیل فوت نوه‌اش مبنی بر اینکه ویزیت‌های لازم صورت نگرفته است، بیان کرد: ورود دانشجویان در بحران کرونا به بیمارستان‌ها ممنوع بود و این نوزاد ۴۵ روزه توسط ۱۵ متخصص ویزیت شد، شاید به دلیل مجرمانه بودن پرونده بیماران صحبت در این خصوص صحیح نباشد اما این نوزاد دارای سه ناهنجاری مادرزادی بود.

کلیدری درخصوص تضعیف ویروس گفت: این چنین اعتقادی وجود ندارد ولی تابلوهای بیماری تفاوت پیدا کرده است، ویروس تغییر آنتی‌ژنی می‌دهد و تابلوهای متفاوت ایجاد می‌کند ولی ویروس ضعیف نشده است، در این لحظه ۲۷ درصد بیماران در آی سی یو هستند، بیش از ۵۰ بیمار بستری دستگاه تنفسی مصنوعی دارند و‌ بیمار بدحال نیز وجود دارد ولی شاید یکی از عللی که مرگ و میر کمتر شده این است که پرسنل بالغ‌تر شده و به قدری تبادل اطلاعات در کشور یا دنیا اتفاق افتاده که تجربه بیشتر شده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اظهار داشت: تعدادی از آزمایشگاه‌ها در پلن غربالگری هستند که از حدود ۱۳۰۰ تست، ۱۰۰۰ تست رایگان گرفتند، بقیه تست‌ها به دو صورت انجام می‌شود، یا برای غربالگری بیماران قبل از انجام اعمال جراحی پرخطر انجام می‌دهیم که با بیمه نیرو‌های مسلح، سلامت و تکمیلی به توافق رسیده‌ایم که بخشی را تقبل کنند ولی با تأمین اجتماعی به توافق نرسیده‌ایم، بنابراین برای قبل از اعمال جراحی از مراکز دولتی به آزمایشگاه‌ها ارجاع می‌شود.

تعرفه آزمایش کرونا

وی افزود: تعدادی نیز مستقیماً از مطب‌ها به دلایل مختلف به آزمایشگاه خصوصی ارسال می‌شوند، سقف قیمت نمونه‌های ارسالی از بیمارستان‌ها برای اعمال جراحی ۱۷۰ هزار تومان، و از بیمارستان‌های خصوصی ۲۵۰ هزار تومان است ولی قیمت واقعی این آزمایش‌ها ۴۸۰هزار تومان است، اگر مجموعه ای تخلف کنند با آن برخورد خواهد شد‌.

کلیدری در پایان خاطرنشان کرد: قطعا بدون نقص نبودیم، ناچارا نسبت به بحران مجبور به تغییر تصمیمات بودیم و به همین دلیل نواقص زیادی وجود دارد اما همدلی که ایجاد شد و‌ همکاری‌های سپاه، بسیج، شهرداری، خیران و ... باعث شد تا ما در بحران‌ها با حداقل آسیب بتوانیم به کار خود ادامه دهیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین