کد خبر: ۶۵۵۶۹
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۸۶ - ۱۵:۰۶
تحلیل دکتر مطهرنیا از طرح تقسیم عراق

زمینه‌ساز یک اقدام طراحی شده در آينده

آفتاب‌‌نیوز :  آفتاب: مصوبه اخیر مجلس سنای آمریکا مبنی بر تقسیم عراق به سه منطقه کردنشین در شمال، سنی‌نشین در مرکز و شیعه نشین در جنوب طی یکی دو روز ا خیر واکنش صاحبنظران و کارشناسان مسایل بین‌المللی را برانگیخته است. این طرح با 75 رای مثبت و 23 رای منفی در سنای آمریکا به تصویب رسید، طرحی که آمریکایی‌ها مدعی هستند با اجرای آن بحران عراق به صورت سیاسی حل و فصل خواهد شد.

دکتر «مهدی مطهرنیا» کارشناس مسایل بین‌المللی در ارزیابی طرح تقسیم عراق می‌گوید: یکی از راهکارهای اساسی مدیریت بحران‌های بین‌المللی در سطح منطقه‌ای از سوی قدرت‌های بزرگ و به ویژه ایالات متحده آمریکا، براساس فرمول‌های موجود برروی جمله «کوچک زیباست» استقرار پیدا می‌کند.

این استاد دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی آفتاب، گفت: محیط‌های تعریف شده کوچک شده با مرزهای مشخص و مسئولیت‌های معین در مناطق جغرافیایی بحران خیز از سوی کشورهای فرامنطقه‌ای- فرادستی خواهان نفوذ در این کشورها به عقیده گروهی از متخصصان راحت‌تر مدیریت می‌شود.

مطهرنیا معتقد است: تصویب طرح غیر الزام‌آور در سنای آمریکا در ارتباط با تقسیم عراق به سه بخش فدراتیو،‌ انعکاسی از چنین نگرشی است که به نظر می‌رسد با تعداد آرای مثبتی که به دست آورده است نگرش غالب در سنای آمریکا در ارتباط با عراق باشد.

وی افزود: به هر تقدیر عراق امروز یک مخاطره (ریسک) بین‌المللی برای ایالات متحده آمریکاست و از این جهت آمریکایی‌ها تلاش دارند به نحوی آبرومندانه از این دست‌انداز بین‌المللی خارج شوند.

این کارشناس مسایل بین‌المللی تصریح کرد: با توجه به فضای انتخاباتی پیش روی دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان از یک سو و از سوی دیگر وحدت زیرپوستی دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات در ارتباط با هدفمند کردن حضور نیروهای آمریکایی در عراق، به نظر می‌رسد طرح موجود زمینه‌ساز تحرک‌های آینده در این جهت باشد.

مطهرنیا در پاسخ به این که «با توجه به مخالفت‌های گسترده مقامات عالی‌رتبه عراق و همچنین اتحادیه عرب و شورای همکاری خلیج‌فارس، آیا این طرح از سوی آمریکایی‌ها پیگیری خواهد شد؟»، گفت: بخش قابل توجهی از نخبگان سیاسی- امنیتی آمریکا به این طرح توجه جدی دارند اما نمی‌توان گفت در وضعیت کنونی طرح نهایی جهت انجام عمل است اما می‌توان گفت زمینه‌ساز یک عمل طراحی شده در آینده تلقی می‌شود.

وی در ادامه در خصوص تاثیر اجرای این طرح بر اوضاع منطقه اظهار داشت: پیامدهای تقسیم عراق تعریف دولت و اقتدار دول مرکزی را در منطقه تا حدودی تحت تاثیر قرار می‌دهد اما میزان این تاثیر بستگی به شاخص‌هایی چون اقتدار دولت مرکزی در کشورهای همسایه و اتحاد ملی و همبستگی دولت – ملت در این کشورها و همچنین کارآمدی دولت‌های مرکزی در سطح ملی در پاسخگویی به نیازهای آنها دارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین