کد خبر: ۶۵۷۱۴۱
تعداد نظرات: ۳۴ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۸
چه کسانی مخالف دسترسی آزادانه ایرانیان به اینترنت هستند؟

خط و نشان‌ نمایندگان برای "اینستاگرام" و پیشنهاد "مدیریت خودرویی" برای کنترل فضای مجازی!

«سندرم مسدودسازی» شاید توصیفی کوتاه و البته دقیق باشد از نوع نگاه نمایندگان یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی به فضای مجازی و دسترسی آزادانه ایرانیان به شبکه‌های اجتماعی؛ نگاهی که نخستین بار در جریان حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به نوعی به آن اشاره شد ولی نقطه اوج آن ساعتی پیش از اظهارات وزیر و زمانی رقم خورد که رییس سازمان تبلیغات اسلامی در صحن مجلس از بی‌توجهی‌ها به فرهنگ و فرهنگ‌سازی در فضای مجازی انتقاد کرد.
آفتاب‌‌نیوز :

حالا، اما آن گلایه‌ها و انتقاد‌ها رنگ و بوی جدی‌تری به خود گرفته؛ چنانکه اولین برخورد رسمی اصولگرایان پارلمان یازدهم با جوان‌ترین وزیر دولت دوازدهم به میدان جدال لفظی او به عنوان یکی از مخالفان مسدودسازی فضای مجازی با موافقان پروپاقرص این مهم تبدیل شد، جدالی که گویا سال‌هاست در سطوح بالای سیاست ایران نیز در جریان است.

تاریخ کنش و واکنش‌های رخ داده در جمهوری اسلامی از اعتراضات به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری ۸۸ و فیلتر توییتر و یوتیوب و ایجاد اخلال در ارسال پیامک گرفته تا اعتراضات دی ماه و فیلتر تلگرام و اعتراضات آبان ماه ۹۸ و قطعی اینترنت در سراسر ایران به خوبی خبر از رابطه غیردوستانه بخشی از حاکمیت با شبکه‌های اجتماعی دارد. رابطه‌ای که حسن روحانی چه سال ۹۲ و چه ۹۶ با استفاده از آن و با شعار آزادی فعالیت این شبکه‌ها توانست بخشی از جامعه را با خود همراه کند و بر رقبایش پیروز شود ولی حالا و با توجه به حضور ۲ رقیب اصلی‌اش در انتخابات‌های ریاست‌جمهوری گذشته راس قوای قضاییه و مقننه از یک سو و عمر یک‌ساله دولتش از دیگر سو از قرار معلوم توان پایبندی تمام و کمال به آن را ندارد و همین مساله احتمال فیلترینگ اینستاگرام را که این روز‌ها دومین شبکه اجتماعی محبوب ایرانیان است، افزایش می‌دهد؛ فیلترینگی که حالا شاید مسوولان اجرایی همچنان مخالفش باشند، اما دست‌کم حامیانی پروپاقرص در قوای مقننه و قضاییه دارد.

خط و نشان‌های نمایندگان برای اینستاگرام؛ مسدود می‌کنم پس هستم

در مسیر توسعه خودی‌ها

«قمار آنلاین در شبکه‌های اجتماعی»، «سهام‌داران خارجی در اسنپ و دیجی‌کالا»، «عدم ارایه مطلوب آنتن تلفن همراه در روستاها» و «عدم توسعه اینترنت ملی» از مهم‌ترین واژگانی بود که نمایندگان مجلس روز گذشته و در جریان حضور محمدجواد آذری‌جهرمی در پارلمان برای بررسی مسائل و مشکلات حوزه ارتباطات به زبان آوردند ولی در این میان آنچه بیش از هر چیز توجه ناظران و شبکه‌های اجتماعی را به خود جلب کرد، انتقادات صریح تازه‌نمایندشدگان از اینستاگرام بود. موسی غضنفرآبادی که روزگاری به عنوان رییس دادگاه انقلاب مشغول فعالیت بود و حالا یکی از اصلی‌ترین گزینه‌های ریاست کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس به شمار می‌رود در همین راستا فضای مجازی را «اتوبانی» برای «حمله به عمق جمهوری اسلامی» توصیف کرد و با اشاره به وظایف وزارت ارتباطات در حالی مدعی عدم حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی مقابل پیام‌رسان‌های خارجی شد که دست‌کم پس از اعتراضات دی ماه ۹۶ از نهاد‌های اجرایی گرفته تا آموزشی و فرهنگی یک به یک به پیام‌رسان‌های داخلی نظیر سروش و... به امید جلب نظر مردم کوچ کردند ولی به رغم ارایه بودجه‌های حمایتی به این پیام‌رسان‌ها نه تن‌ها عموم جامعه روی خوشی به این پیام‌رسان‌ها و کوچ غریبانه مسوولان نشان نداد بلکه میزان دانلود فیلترشکن در ایران چندین برابر شد و بازاری پول‌ساز را برای فعالان این عرصه ایجاد کرد.

نمایندگان مجلس دیروز، اما به جای پرداختن به آسیب‌های فیلترینگ کوشیدند اکثر نقاط ضعف موجود در زمینه اینترنت و فضای مجازی و حتی برنامه فضایی ایران را به وزیر ارتباطات نسبت دهند تا جایی که علیرضا دهنوی، نماینده تهران و عضو هیات رییسه مجلس که به واسطه اقداماتش در تحرکات دانشجویی سال‌های نه‌چندان دور، رابطه‌ای نه چندان حسنه نیز با دانشجویان امروز و دیروز دارد، در اظهارات خود در نشست روز گذشته مجلس مدعی شد که دولت روحانی با «برجام صنعت هسته‌ای کشور را تعطیل کرد» و «صنعت فضایی» را نیز «به دست آذری‌جهرمی تعطیل کرد.» اظهاراتی که البته با گفته‌های وزیر ارتباطات ۱۸۰ درجه متفاوت بود؛ چراکه او تاکید کرد که «در برنامه فضایی تعداد ماهواره‌های جمهوری اسلامی ساخت داخل در حرکتی بسیار عظیم تا سال ۹۲، سه مورد، تا سال ۹۶، هفت مورد و تا پایان سال ۹۸، پانزده مورد بود که این میزان تا پایان سال ۹۹ به ۱۸ ماهواره تولید داخل می‌رسد.»

مدیریت خودرویی

با این حال و به رغم تمام این اظهارات، جالب‌ترین بخش جدال لفظی صورت گرفته میان موافقان و مخالفان فیلترینگ در صحن مجلس به گفته‌های محمدباقر قالیباف در قامت قدرتمندترین فرد پارلمان اختصاص دارد. جایی که او «امنیت ملی، عمومی، اجتماعی و اخلاقی» جمهوری اسلامی را «در گروی» راه‌اندازی «شبکه ملی اطلاعات» که منتقدان پروپاقرصی دارد، دانست و مدعی شد که میان ترافیک اهدایی به شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های خارجی و داخلی «تناسب وجود ندارد». او همچنین در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به «نقطه ضعف جدی» پیام‌رسان‌های خارجی گفت که «در ارسال یک پیام ساده بین دو شهروند ابتدا این پیام به خارج از کشور می‌رود و بعد به داخل بازمی‌گردد.»

رییس مجلس البته برای مدیریت فضای مجازی راهکار نیز ارایه داد و درحالی گفت که در این حوزه نیز همچون «حوزه خودرو سیاست‌گذاری، تعرفه‌گذاری و حمایت از صنعت داخل» لازمه «رشد» است که نه تنها اعتدال‌گرایان و اصلاح‌طلبان بلکه اصولگرایان و نیرو‌های به اصطلاح انقلابی نیز صنعت خودرو در ایران را شکست‌خورده تلقی کرده و هر کدام به شیوه خود خواستار اصلاح سیاست‌گذاری‌ها و اقدامات در این حوزه می‌شوند.

امان از سیاست‌گذاری‌ها

گفته‌های قالیباف و سایر نمایندگان دلواپس درباره شبکه‌های اجتماعی، اما از سوی آذری‌جهرمی که از قرار معلوم و مطابق پیش‌بینی‌ها کار ساده‌ای برای تعامل با مجلس یازدهم حتی حفظ کرسی وزارتش در یک سال پایانی دولت دوازدهم در پیش ندارد، بی‌پاسخ باقی نماند. او که تلاش کرد با ارایه آمار به انتقادات درباره شبکه ملی اطلاعات، حمایت از دانش‌آموزان، آنتن‌دهی تلفن همراه و حتی برنامه فضایی ایران پاسخ دهد در زمینه فضای مجازی و پیام‌رسان‌های خارجی قدری صریح‌تر سخن گفت و با اعلام مخالفت تلویحی خود با فیلترینگ این شبکه‌ها، دلیل گسترش مخاطبان اینستاگرام را برخلاف قالیباف و یارانش ارایه ترافیک بیشتر ندانست بلکه تاکید کرد: «دغدغه‌های فرهنگی، دینی و تغییر سبک زندگی بجاست ولی با دست روی دست گذاشتن و بستن کار درست نمی‌شود؛ باید در این زمینه کار کرد. اینستاگرام با سیاست‌های ما به قطب تبدیل شده؛ زیرا پلتفرم‌های دیگر بسته است. اگر اینستاگرام صفحه سردار دل‌های ما را می‌بندد، طبیعی است آن‌ها دولت تروریستی هستند و تروریست‌هایی در کت و شلوارند؛ در این موضوع شکی نداریم، اما مگر زمانی که سردار ما را در بغداد به شهادت رساندند، ما بغداد را خالی کردیم؟ عرصه رسانه بین‌المللی است؛ پس آیا ما نباید حضور جریان‌ساز مورد تاکید رهبری را ببینیم؟ کسی موافق بی‌دینی نیست، اما شما به عنوان نماینده با مخاطب‌تان چطور ارتباط برقرار می‌کنید؟»

با این حال و به رغم مخالفت‌های صورت گرفته در شبکه‌های اجتماعی همچنین رسانه‌های ارتباط جمعی و ناظران و فعالان سیاسی و فرهنگی با مقوله فیلترینگ به نظر می‌رسد اینستاگرام و واتس‌آپ و چند پیام‌رسان فیلتر نشده و مورد استفاده ایرانیان در روز‌های فعالیت پارلمان یازدهم روزگار سختی را پشت سر بگذارند؛ روزگاری که احتمالا با تغییر دولت و خداحافظی روحانی و اعتدال‌گرایان از «پاستور» دشوارتر هم خواهد شد و چندان دور از ذهن نیست، بلایی که بر سر تلگرام و مخاطبانش آمد بر سر اینستاگرام نیز بیاید، اما باید منتظر ماند و دید باز هم بازپرسی در یکی از شعب دادسرای فرهنگ و رسانه برای ۸۰ میلیون ایرانی تصمیم می‌گیرد یا اینکه این بار خواهانان این مهم ترجیح می‌دهند با استفاده از نمایندگان‌شان در نهادی که دست‌کم از دید قانون اساسی تنها مرجع قانون‌گذاری در جمهوری اسلامی به شمار می‌رود، کار را پیش ببرند و به جای فرهنگ‌سازی، مسدودسازی را پیش گیرند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳۴
ناشناس
|
United States of America
|
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
2
45
نمایندگان گرامی مثل اینکه وظایف شما هم مجازی شده؟ برادران فضای مجازی را ول کنید به فکر فضای واقعی باشید که هر روز قیمت ها فضایی می شود تخم مرغ 1000 تومان دلا 20000 تومان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
مانع الجمع نیست رسیدگی به فرهنگ و اقتصاد با هم.
ضمن اینکه متاسفانه بعضی ها با مشغول کردن ذهن مردم از طریق همین پیامرسان های خارجی سبب غفلت مردم از مقصرین اصلی مشکلات می شوند.
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
هستند که میگویند ما اعتقادی و جهادی کار میکنیم و نه اقتصادی و مادی
ناشناس
| France |
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
اینکارها از اینها بر نمیاد که اگر هم بیاد برای زمین زدن دولت هم که شده بعید است کاری بکنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
4
50
متاسفم . اگه شایسته سالاری وجود داشت هیچکدام آنجا نبودند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
گل گفتی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
1
22
مدیریت خورویی؟؟!!
خیلی جالب و مسخره است ، آخه این سفره چرب و چیلی و رانتی و فسادزا و پر از پرونده های اختلاسی که کسی هم پیگیر محاکمه و بازخواست از مسببین آن نیست جای افتخار و حرف دارد؟؟؟؟؟
اکثر مدیران فاسد خودروسازها الان کجا هستند ؟؟ دارائی انها چرا ضبط و مصادره نمیشود...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
0
31
یادتان است نوار کاست زندانی داشت، ویدئو زندانی داشت، برخوردتان با ماهواره یادتان است الا همه ماهواره دارن، حالا با بستن اینترنت، فناوری محدود به این افکار پوسیده و عقب افتاده نمیشه و خیلی زود چیزاهایی میاد ک دیگه فیلتر و محدودیت هم نمیتونه جلوش بگیر، پس نمایندگان غیر مردمی مجلس تلاش نکنید
کریم کورانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
0
29
نمایندگان عزیز بفرمایند که شما قیمت دلار و مسکن و وضعیت معیشت مردم را کنترل کنید نه اینکه هم و غمتان فضای مجازی باشد.
مردم بافرهنگ ایران خودشان فضای مجازی را کنترل میکنند.
اصل وظیفتون را فراموش نکنید و چاپلوسی برای یک عده خاصی هم نکنید. و خدا آگاه و ناظر بر اعمال شما هست.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
از اون کارها بلد نیستند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
ان شاءالله به زودی مشکلات کشور توسط نمایندگان مجلس برطرف خواهد شد.
ناشناس
|
France
|
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
1
22
کار دیگه ای که ندارند بام تا شام توی اینستاگرام ،،،،،دور دور میکنند اونوقت یه حرفی میفرمایند
اولا چنین اختیاری را ندارند که فیلتر بکنند
ثانیا احیانا اگر اختیارکی هم داشته باشند
عمرا فیلتر بکنند چون خودشان دوباره
با شرمندگی از فیلتر شکن باید استفاده کنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
1
19
من تازه فهمیدم که همه بدبختیهای ایرانیان زیر سره آمریکا نیست بلکه اینستاگرام و فضای مجازی مقصرند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
2
12
سیاسی بازی بس است وقت پاسخگویی و شفاف سازی فرا رسیده ...
ناشناس
|
United States of America
|
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
1
10
چرا عاقل کند کاری که باز آرد پشیمانی
حالا فیلتر کنید بسیار از مشاغل مردم را در این اوضاع بیکاری و بیماری تعطیل می کنید بعد هم مردم از فیلتر شکن استفاده می کنند مگر تلگرام چه شد
حالا مردم حرف شمارا گوش نمی دهند اشکال از خود شما است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
2
22
مجلس کوچک .کوچکترفکرمی کند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
2
21
ببخشید دیکتاتوری یعنی چه ؟
ال طا ها
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
1
8
مملکت را با نگاه خیالی به ا فلاک مدیریت کردن وغافل از واقعبت های زمینی...... .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
0
4
دیگه باید به مدیریت های خودرویی عادت کنیم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
0
7
بابا ترا خدا بجای این حرفها مردم را در منابع و ثروتهای انچنانی که خودتون در آن غرق هستید سهیم کنید .مردم فقط سهم میخواند سهم شان را از منابع و ثروتهای این کشور می خواهند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
24
1
مغالطه نکنین کسی نخواست فضای مجازی بسته بشه، حرف سر سالم شدنشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۸
حرف سر تحمیل افکار اقلیت بر اکثریته
ارش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
0
12
یک پیشنهاد: پیشنهاد می شود کلیه نهاد و سازمان هاییکه بعد از ۱۲۵۰ هجری شمسی بوجود امده اند منحل شوند ، مانند مدارس ، وزارت خانه ها بیمارستان ها ، فروشگاه ها و البته سینما و تتاترها و امثالهم ..
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
0
5
خودشون از روز اول مجلس توی اینستاگرام بودن حالا اومدن طرح فیلترش میدن؟؟؟؟ اگر واقعا فکر مردمید جلوی گرانی و بیکاری و تورم و .... رو بگیرید ، نه جلوی سرگرمی و کسب کار مردم خیلیا الان از همین اینستا دارن کسب روزی میکنن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
0
5
مقامات کشور توییتر و فیسبوک و اینستاگرام و دیگر شبکه های اجتماعی را برای مردم در داخل کشور فیلتر میکنند و خودشون از طریق همین شبکه ها برای مردم دنیا توییت میکنند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۲
0
5
اگر صداقت دارید تصویب کنید وفیلتر کنید اینستاگرام را وهر چیز دیگر را که دوست دارید
ولی
موبایلهایتان را هرروز بدهید جایی چک کنند که فیلتر شکن ندارید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
1
9
آش جنتی و دارو دستش بهتر از این نمیشه!!!!!!!!! اینا هیچکدام نماینده ملت نیستن!!!! نماینده 10درصدی که نشد ملتی!!!!!!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
11
1
به مرور زمان ، مجلس هم مثل قوه قضائیه توانایی های خودش را نشان خواهد داد و اثبات خواهد شد که نیروی انقلابی درمان مشکلات کشور می باشد.
ان شاءالله در انتخابات بعدی دولت انقلابی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۸
خواب سنگین که میگن همینه
دکتر سید محمد حسن حسینی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
0
1
در مجلس به حل معضلات جامعه و مشکلات خلق الله بپردازند.
علیرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۳
1
2
مجلس ... یک تهمت است .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
0
1
خدا به داد مردم برسه عجب نماینده های مردمی داریم عچب خسته نشید این همه برا رفاه مردم زحمت میکشید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
0
2
نماینده کورید حقیقت زندگی مردم رو نمی بینید ریاکارهای دورو حال چسبیدید به فضای مجازی
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۵
0
4
یکی بره لیاخوفو بیدار کنه، خوای بریم توپ بازی
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین