کد خبر: ۶۵۸۹۳۴
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۰
فاصله قیمت بازار آزاد با صرافی‌های منتخب به ۱۵۰۰ تومان رسید

کمین دلالان برای دلار ارزان/ چرا سکه‌بازان روی رشد دلار حساب می‌کنند؟

عده زیادی در بازار در مورد آینده ریال و دلار نظر خاصی ندارند و ترجیح می‌دهند از دو طریق کسب سود کنند: فروش دلار به افراد عادی با قیمت‌هایی بسیار بالاتر از کف بازار یا خرید ارز ارزان از صرافی‌های منتخب و فروش آن به قیمت بازار به سایر متقاضیان.
آفتاب‌‌نیوز :

در یازدهمین روز تیرماه، سرعت رشد دلار آرام‌تر شد، ولی فاصله قیمتی بازار آزاد با قیمت صرافی‌های منتخب، جذابیت ورود دلالان به معاملات را زیادتر کرد. روز چهارشنبه، شاخص ارزی ۵۰ تومان افزایش را تجربه کرد و به بهای ۲۰ هزار و ۴۵۰ تومان رسید. در مقابل در برابر تابلوی صرافی‌های منتخب، دلار ۴۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و روی عدد ۱۸ هزار و ۹۵۰ تومان قرار گرفت.

به نظر می‌رسد بازارساز حداقل در حال حاضر قصد ندارد حتی کانال ۱۹ هزار تومانی را به رسمیت بشناسد و این مساله موجب شده است که فاصله نرخ صرافی ملی با قیمت دلار آزاد به حدود هزار و ۵۰۰ برسد. چنین فاصله‌ای برای دلالان و نوسان‌گیران خرد بسیار جذاب بود و باعث شد که افراد زیادی تمایل به خرید چنین ارز ارزانی داشته باشند.

کمین دلالان برای دلار ارزان/ چرا سکه‌بازان روی رشد دلار حساب می‌کنند؟

در مقابل برخی فعالان استدلال می‌کنند بازارساز از این موضوع هراس دارد که با بالا بردن قیمت به کانال ۱۹ و ۲۰ هزار تومانی، چنین سیگنالی را به نوسان‌گیران ارسال کند که با نوسان دلار در این کانال‌ها مشکلی ندارد. البته بیشتر کارشناسان اعتقاد دارند، بازارساز با تاکتیکی که در پیش گرفته، تنها موجب ورود تقاضای دلالی بیشتر به بازار می‌شود و منابع خود را هم با قیمت ارزان‌تر از دست می‌دهد. اگر قرار است عرضه‌ای هم صورت بگیرد، بهتر است در قیمت‌هایی نزدیک به نرخ بازار یا بالاتر انجام شود، عاملی که می‌تواند حداقل تقاضای کاذب را از بازار حذف کند.

سکه وارد آخرین کانال ۷ رقمی شد

در حالی که دیروز نوسان دلار تا حدی محدود شده بود، سکه به کانال ۹ میلیون تومانی وارد شد. کانال بعدی پیش روی بازار ۱۰ میلیون تومان است که در صورت ورود به آن، سکه ۸ رقمی می‌شود. با توجه به رشد روز چهارشنبه،‌ سکه ۹۰۰ هزار تومان تا نقطه ۸ رقمی شدن فاصله دارد.

دیروز سکه تمام بهار آزادی ۱۱۰ هزار تومان افزایش را به ثبت رساند و به بهای ۹ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسید. بخشی از رشد قیمتی سکه ناشی از افزایش بهای طلا در بازارهای جهانی بود که به سوی هدف هزار و ۸۰۰ دلاری جهش کرده بود. در روزهای اخیر انتظارات در مورد افزایش بهای طلا شدت گرفته است و بازار داخلی نیز از این انتظارات تاثیر می‌گیرد. با این حال، مهم‌ترین عامل بالاتر رفتن ارزش سکه، افزایش قیمت دلار و احتمال رشد بیشتر آن از نگاه سکه‌بازان است.

چرا سکه‌بازان روی رشد دلار حساب می‌کنند؟

یکی از عواملی که سکه‌بازان را نسبت به رشد دلار خوشبین نگه داشته است، سطح قیمتی حواله درهم است. دیروز در کانال‌های اطلاع‌رسانی معامله‌گران گفته می‌شد که نرخ حواله درهم بالای سطح ۵ هزار و ۷۰۰ تومانی قرار دارد. با این سطح قیمتی، ارزش دلار در بازار داخلی می‌تواند به بالای ۲۰ هزار و ۹۰۰ تومان برسد. سطح قیمتی درهم به گونه‌ای بیانگر آن است که افزایش فعلی قیمت دلار بیشتر از کانال حواله آب می‌خورد تا معاملات نقدی بازار. در چنین شرایطی، بازارساز به نظر می‌رسد به جای تزریق نقدی شدید در بازار تهران نیاز دارد که عرضه در سمت حواله را قوی‌تر و اگر اختلالی در آن زمینه وجود دارد را برطرف کند. یکی از کشاننده‌های مهم ارزی برای بردن قیمت به سوی سطوح بالاتر، رشد نرخ حواله درهم بوده است.

دو نگاه به نوسانات ارزی

در مورد نوسانات دلار دو نگاه دیگر نیز در بازار وجود دارد. گروهی که باور دارند سفته‌بازان با کمک اخبار سیاسی و جوسازی پیرامون آن، قیمت‌ها را دچار تکانه‌های نوسانی می‌کنند و گروه دیگری که معتقدند، انتظارات نسبت به کلیت شرایط اقتصادی کشور تغییر کرده است و نگرانی نسبت به آینده ریال، تقاضا برای ارز را افزایش داده است. از نظر گروه اول، دلار بالای ۲۰ هزار تومان توجیه اقتصادی ندارد، حال آنکه برخی از افراد دسته دوم اعتقاد دارند، شاید برای شرایط کنونی چنین قیمت دلاری واقع‌بینانه نباشد، ولی ممکن است معامله‌گران بزرگ بازار برای آینده اقتصاد چنین قیمت‌هایی را متصور باشند.

در کنار این، عده زیادی در بازار در مورد آینده ریال و دلار نظر خاصی ندارند و ترجیح می‌دهند از دو طریق کسب سود کنند: فروش دلار به افراد عادی با قیمت‌هایی بسیار بالاتر از کف بازار یا خرید ارز ارزان از صرافی‌های منتخب و فروش آن به قیمت بازار به سایر متقاضیان.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین