کد خبر: ۶۶۱۲۱۸
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۹ - ۰۱:۳۸
عباسی: جاسوس‌های رژیم صهیونیستی در کشور ما نفوذ دارند

کدام گمانه درباره انفجار نطنز قوی‌تر است؟

اکنون ۲ هفته از انفجار شبانه در تاسیسات هسته‌ای نطنز می‌گذرد و هنوز ابعاد این حادثه به‌طور دقیق مشخص نشده است. در این رابطه سخنگوی وزارت خارجه گفته است به‌زودی گزارش حادثه از طرف شورای‌عالی امنیت ملی منتشر می‌شود.
آفتاب‌‌نیوز :

۱۲تیرماه سازمان انرژی اتمی از وقوع یک سانحه در یکی از سوله‌های مجتمع غنی‌سازی‌ نطنز خبر داد، ساعاتی بعد نخستین تصویر از محل سانحه منتشر شد اما انتشار تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌داد که حادثه نطنز شدید بوده و موجب از بین رفتن تاسیسات مستقر در سوله مورد نظر شده است. اطلاعات تکمیلی نشان می‌داد که سوله حادثه دیده محل مونتاژ سانتریفیوژ بوده است و منابع غربی مدعی شدند بر اثر انفجار رخ‌داده در این سوله فعالیت هسته‌ای ایران تا ۲سال به تأخیر افتاده است؛ ادعایی که البته همان ابتدا بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی آن را رد کرد.

سید عباس موسوی در پاسخ به این سؤال که در پی اتفاق رخ داده در نطنز این موضوع چه تأثیری روی فعالیت‌های هسته‌ای ایران در نطنز داشته است، گفت: هیچ! مکانی که این اتفاق در آن افتاده سوله‌ای برای آماده‌سازی‌ برخی اقلام بوده. کار اصلی نطنز روی زمین نیست و اتفاق انجام شده تأثیر آن چنانی روی فعالیت‌ها نداشته است و اقدامات برای بازسازی و جایگزینی در این حوزه ادامه دارد.

کدام گمانه درباره انفجار نطنز قوی‌تر است؟

او در عین حال درباره علل حادثه هم اینطور گفت: توضیحات لازم در مورد این موضوع توسط دوستان‌مان در سازمان انرژی اتمی و دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی ارائه شد و بررسی‌های همه‌جانبه درباره این حادثه آغاز شده و به نتایجی نیز رسیده ولی هنوز جمع‌بندی نهایی نشده است. بنابراین زود است در مورد این موضوع قضاوت کنیم که در این حادثه چه اتفاقی رخ داده و علت چه بوده است. موقعی که این بررسی‌ها و جمع‌بندی نهایی شود شورای‌عالی امنیت ملی یا سازمان انرژی اتمی در این زمینه اطلاع‌رسانی خواهند کرد و جمهوری اسلامی ایران متناسب با نتایج تحقیقات نسبت به این موضوع واکنش نشان خواهد داد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سؤال دیگری در ارتباط با گزارش روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز مبنی بر اینکه آمریکا در جریان انجام این حادثه از سوی رژیم صهیونیستی بوده است، اظهار کرد: ایران از هر گزارشی که منتشر می‌شود و ادعاهایی که در آن مطرح می‌شود به آسانی عبور نمی‌کند و جدی تلقی می‌کند به‌خصوص اگر در این ادعاها مسئولیت‌هایی را متوجه کشورهایی کنند. قطعا این گزارش‌ها مورد توجه و بررسی قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: همانطور که اشاره کردم علت این حادثه در حال بررسی است و جمع‌بندی نهایی در مورد آن صورت نگرفته است و اگر در جمع‌بندی نهایی به این نتیجه برسیم که رژیم یا دولتی در این موضوع به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم دخالت داشته است طبیعی است که این موضوع با واکنش جدی ایران همراه خواهد بود و آنها خواهند دید که دوران بزن‌دررو تمام ‌شده است.

شوخی با یوزپلنگان ایران

در گزارش نیویورک‌تایمز ادعا شده که سناریوی حمله به سایت نطنز از مدت‌ها قبل آماده شده است؛ پس از سانحه در نطنز شبکه بی‌بی‌سی فارسی مدعی شد که پیام‌هایی به‌دست خبرنگاران این شبکه رسیده مبنی بر اینکه یک گروه به نام یوزپلنگان ایران متشکل از عوامل داخلی مسئولیت سانحه در سایت نطنز را برعهده گرفته‌اند و فیلمی در ایمیل ضمیمه بوده که تاریخ ضبط آن را ۶ماه قبل نشان می‌دهد.

ماجرای یوزپلنگان در نشست خبری سخنگوی وزارت خارجه ایران دستمایه شوخی و کنایه قرار گرفت؛ زمانی که یکی از خبرنگاران نظر موسوی را درباره حادثه آتش‌سوزی برای یک ناو آمریکایی در سواحل این کشور جویا شد، او گفت: این موضوع ارتباطی به ما ندارد و ما موضعی در مورد آن نداریم ولی جالب است که ناوهای آمریکایی چه زود آتش می‌گیرند. وی در ادامه با طعنه گفت: در منابع خبری جست‌وجو کنید و ببینید «یوزپلنگان آمریکایی» مسئولیت آن را بر عهده نگرفته‌اند؟!

در رابطه با سانحه نطنز گمانه‌زنی‌های مختلفی وجود دارد از جمله حمله هوایی یا پهپادی، عملیات سایبری، خرابکاری و استفاده از قطعات آلوده و خرابکاری داخلی که براساس شواهد و قرائن احتمال مورد اخیر با طراحی سرویس جاسوسی موساد از دیگر گمانه‌ها قوی‌تر است.

نقش رژیم صهیونیستی در حادثه نطنز

فریدون عباسی، رئیس سابق سازمان انرژی اتمی و عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در خصوص حادثه نطنز تأکید کرد: این اتفاقات از نظر من عادی است، ما در خیلی جاها هوشیار بودیم و جلوگیری کردیم. در برخی جاها هم ممکن است به‌دلیل هجمه‌های زیاد، کنترل از دست نیروهای امنیتی ما خارج شود.

وی این حادثه را بی‌تأثیر بر پیشرفت هسته‌ای عنوان و اظهار کرد: ممکن است تعدادی قطعه و تجهیزات ضربه خورده باشد که قبلا هم دشمن از این کارها کرده تعدادی از سانتریفیوژها را از بین برده و یا تلاش کرده که از بین ببرد ولی ناموفق بوده است.

عباسی در پایان نقش رژیم صهیونیستی را اساسی دانست و بیان کرد: جاسوس‌های آنها در کشور ما نفوذ دارند و معاندین کشور نیز با آنها همکاری می‌کنند و از آنها پول می‌گیرند. به‌دلیل اینکه ظاهرشان مانند ایرانی‌هاست، کسی متوجه حضور آنها در کشور نمی‌شود. کشور ما می‌تواند از این جنبه آسیب‌پذیر باشد ولی نیروهای امنیتی خوب کار می‌کنند؛ اما در این میان ممکن است خطاهایی هم وجود داشته باشد.

ایران در انتظار پاسخ اروپا

سید عباس عراقچی با اشاره به نامه وزیر امور خارجه به جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده برجام در خصوص فعال ‌شدن سازوکار حل اختلاف، اظهار کرد: نامه ایران واصل شده و آقای بورل به ‌عنوان هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک در حال رایزنی با سایر اعضاست تا درخصوص چگونگی جلسه‌ای که باید به‌دنبال این نامه ایران تشکیل شود، تصمیم ‌گیری کنند.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه درباره زمان برگزاری این جلسه افزود: ما منتظریم تا نتیجه مشورت‌ها و رایزنی‌های مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده برجام با سایر اعضا مشخص شود. عراقچی در گفت‌وگو با خانه ملت عنوان کرد: معتقدیم کاری که ۳کشور اروپایی انجام دادند، به نوعی خلاف تعهداتشان در برجام است و این موضوع را به کمیسیون مشترک اطلاع دادیم و در کمیسیون مشترک نسبت به واکنش‌ها تصمیم‌گیری خواهد شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین