کد خبر: ۶۶۱۴۸
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۸۶ - ۱۸:۵۸

بریتانیا و فرانسه در مسیر انزوای آمریکایی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: در حالی که دولت‌های بریتانیا و فرانسه اعلام کرده‌اند ایالات متحده را در اعمال تحریم‌های اقتصادی یکجانبه بیشتر علیه ایران همراهی می کنند برخی تحلیلگران سیاسی در این دو کشور معتقدند که با توجه به مخالفت آشکار اغلب کشورهای اروپایی با تحریم ایران، پافشاری بیشتر براون و سارکوزی بر همراهی با کاخ سفید به انزوای لندن و پاریس در قاره سبز منتهی خواهد شد.

بنا به گزارشی تحلیلی که خبرگزاری آسوشیتدپرس روز شنبه منتشر ساخته تنها تعداد اندکی از کشورهای اروپایی که روابط تجاری قابل توجهی با ایران ندارند احتمالا از رویکرد بریتانیا و فرانسه در وضع تحریم‌های یکجانبه علیه ایران حمایت خواهند کرد.

فیلیپ موریو دوفارژ تحلیلگر انستیتوی روابط بین‌الملل پاریس در این‌باره می‌گوید: «این امر غیرقابل تصور نیست که اعضای اتحادیه اروپا بر سر یک سری تحریم‌ها که صرفا جنبه نمادین داشته باشند به توافق برسند، ولی اگر قرار باشد تحریم‌هایی واقعا اثرگذار علیه ایران وضع شود اوضاع بسیار پیچیده می‌شود، در آنصورت دودستگی بسیار بزرگی را شاهد خواهیم بود».

بنا به گزارش AP برخی تحلیلگران معتقدند در شرایطی که بسیاری از کمپانی‌های بزرگ تجاری آسیا منتظر خالی کردن بازار ایران از سوی رقبای اروپایی‌شان هستند کاهش سطح روابط اروپا–ایران بویژه در بخش کالاهای صنعتی و تامین مالی تنها به ضرر اروپا خواهد بود.

برخی تحلیلگران اروپایی گفته‌اند که احتمالا برخی کشورها تنها به این سبب که از عواقب برخوردهای قهری ایران بیم دارند با وضع تحریم‌های بیشتر همراهی خواهند کرد، اما حتی در میان این کشورها نیز درباره اینکه باید چه مجازات‌هایی علیه تهران در نظر گرفته شود اختلاف‌نظر وجود دارد.

ایتالیا و آلمان، به عنوان بزرگترین شرکای تجاری ایران در اروپا، آشکارا مخالفت خود را با پیشنهاد فرانسه برای وضع تحریم‌های جدید علیه ایران ابراز کرده و خواستار ان شده‌اند که به روند مذاکرات جاری میان تهران با IAEA و اتحادیه اروپا زمان بیشتری برای حصول به موفقیت داده‌شود. «فرانسوا گری» تحلیلگر مسائل ایران و مدیر موسسه فرانسوی تحقیقات استراتژیک می‌گوید: «این دو کشور در زمینه نفت، فرآورده‌های پتروشیمی و فلزات روابط اقتصادی گسترده‌ای با ایران دارند و همین امر آنها را بسیارمحتاط ساخته‌است».

فشار پاریس برای ترغیب اعضای اتحادیه اروپا به اتخاذ یک موضع سختگیرانه در برابر ایران در حالی افزایش یافته‌است که به نظر می‌رسد فرانسه خود یکی از بزرگترین بازندگان این رویکرد باشد. ماه گذشته کمپانی معظم رنو ناچار شد تا اجرای یک قرارداد سودآور تولید خودروی لوگان در ایران را به تعلیق درآورد و شرکت نفتی توتال نیز در آستانه اخراج کامل از مناقصه استخراج نفت در پارس جنوبی قرار گرفته‌است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین