کد خبر: ۶۶۲۵۹۸
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۳

رئیس سابق موساد: الحاقی صورت نخواهد گرفت/وضعیت بین‌المللی اسرائیل در بدترین حالت است

رئیس سابق موساد اظهارات جنجالی را درباره صلح با فلسطینی‌ها و درگیری در کل منطقه بیان کرد و به شدت به انتقاد از سیاست‌های نخست‌وزیر کنونی این رژیم پرداخت.
رئیس سابق موساد: الحاقی صورت نخواهد گرفت/وضعیت بین‌المللی اسرائیل در بدترین حالت است
آفتاب‌‌نیوز :

به نقل از عربی۲۱، شبتای شبیط، رئیس پیشین موساد در سخنانی از بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم به شدت انتقاد کرد و گفت: تمامی تصمیمات او مربوط به محاکمه‌اش است، چراکه نتانیاهو به دنبال نردبانی برای پایین آمدن از درخت و یافتن فردی برای سرزنش کردنش است.

وی در مصاحبه با سایت "زمن اسرائیل" در این باره افزود: این درحالی است که نتانیاهو می‌داند وضعیت بین‌المللی کنونی ما یکی از بدترین وضعیت‌های چند دهه اخیر است و من گمان نمی‌کنم که سیاست درست در قبال ایران تهدید آن باشد، زیرا زمانی که کسی را تهدید می‌کنید باید قادر به اجرای آن باشید.

الحاق کرانه باختری و معامله قرن

شبیط درباره طرح الحاق تأکید کرد: هیچ عملیات الحاقی توسط اسرائیل در کرانه باختری صورت نخواهد گرفت، چراکه تصمیمات نتانیاهو و به ویژه پس از محاکمه او در دادگاه، تاکتیکی بوده و با محاکمه‌اش در ارتباط است و او تصمیماتش را به خاطر اسرائیل نمی‌گیرد. من متأسفم که این را می‌گویم، اما من واقعاً به این مسأله اعتقاد دارم؛ نتانیاهو در هر مسأله‌ای به سیاست ارعاب تکیه می‌کند و در توصیف خطر مبالغه می‌کند و جایگاهی را برای خودش در تاریخ ترسیم می‌کند و از همه می‌خواهد که آن را به یاد بیاورند.

وی ادامه داد: دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا زمانی که طرح قرن (معامله قرن) را اعلام کرد، آن را هدیه‌ای برای نتانیاهو در نظر گرفته بود نه اسرائیل، چراکه او تا به امروز بنی گانتس، وزیر جنگ و گابی اشکنازی، وزیر امور خارجه را در طرح الحاق شریک نکرده است. حتی نتانیاهو این طرح را به آنها پیشنهاد نکرده و به گفت‌وگوهای فردی با آوی برکوویچ، فرستاده ویژه آمریکا در روند صلح خاورمیانه اکتفا کرده است و گانتس و اشکنازی نیز هرکدام جداگانه با وی دیدار کرده‌اند.

رئیس سابق موساد تصریح کرد: او (نتانیاهو) خوب می‌داند که اوضاع را چگونه ارزیابی کند تا مورد انتقاد قرار نگیرد؛ وضعیت سیاسی او شکننده است، دولت هر لحظه ممکن است سقوط کند، اقتصاد دچار بحرانی است که من مانند آن را به یاد نمی‌آورم، ویروس کرونا تمام نشده است و می‌گویند که ما در آستانه آغاز موج جدید آن هستیم.

وی همچنین اظهار کرد: وضعیت بین‌المللی اسرائیل به استثنای آمریکا، در بدترین حالت چند دهه اخیر به سر می‌برد. انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نوامبر برگزار خواهد شد و اگر به نظرسنجی‌ها مراجعه کنیم، جو بایدن رئیس جمهوری آینده آمریکا خواهد بود و این درحالی است که بایدن به نتانیاهو اطلاع داده است که با طرح الحاق موافقت نخواهد کرد؛ نتانیاهو از این موضوع مطلع است و من معتقدم که او به دنبال نردبانی برای پایین آمدن از درخت و یافتن شخصی برای سرزنش کردنش است.

توافقنامه اسلو

شبیط در بخش دیگری از اظهاراتش درباره صلح با فلسطین نیز عنوان کرد: گاهی این سؤال مطرح می‌شود که اگر اسحاق رابین، نخست‌وزیر پیشین اسرائیل ترور نمی‌شد، روند صلح با فلسطینی‌ها به شکل متفاوتی پایان می‌یافت یا خیر؟ من می‌توانم بگویم که اگر رابین زنده بود روند صلح با فلسطینی‌ها ادامه می‌یافت، چراکه او در دوره دوم نخست‌وزیری‌اش فرضیه‌ای را در نظر گرفته بود که طبق آن، تنها فرصت برای تغییر اساسی اوضاع صلح با فلسطین است.

وی خاطرنشان کرد: رابین به این واقعیت که اسرائیل از نظر نظامی، اقتصادی و بین‌المللی بسیار قدرتمند است اعتماد داشت، او معتقد بود که اسرائیل می‌تواند تهدیدها و خطرها را تحمل کند و به همین دلیل ما باید برای دستیابی به صلحی که قطعاً یک تغییر استراتژیک است، هرکاری که می‌توانیم را انجام دهیم و حتی برای دادن امتیازاتی آماده شویم. علی‌رغم اینکه توافقنامه اسلو به رابین نسبت داده شد اما او به شخصه این مسیر را رهبری نکرد و خودش را فریب خورده یافت؛ حقایق از او پنهان شده بود و گزارش‌های واقعی را از شیمون پرز و افرادش دریافت نکرده بود.

رئیس سابق موساد افزود: رابین چندان علاقه‌ای به توافقنامه اسلو نداشت اما اجازه داد تا تصویب شود. اما زمانی که او به توافق با اردن دست یافت مستحق جایزه صلح نوبل بود.

مذاکرات با سوریه

شبیط در بخش دیگری از اظهاراتش درباره مذاکرات با سوریه نیز عنوان کرد: با این وجود اسحاق رابین مذاکرات با سوریه را ادامه نداد؛ چراکه حافظ اسد، (رئیس جمهوری وقت سوریه) حاضر به دادن امتیازاتی به منظور دستیابی به یک فرمول قابل اعتماد برای پیش‌نویس توافق نبود.

وی همچنین گفت: اگر روند صلح با سوریه ادامه می‌یافت، نه‌تنها روابط سوریه و اسرائیل، بلکه کل تاریخ سوریه متفاوت می‌بود. رابین در آن زمان من را برای دیدار با حسن دوم، پادشاه وقت مراکش فرستاد تا از او بخواهم که ما را از ماهیت امتیازاتی مطلع کند که اسد خواستار آن است.

شبیط در ادامه فاش کرد: پس از آن رئیس دستگاه اطلاعات وقت مراکش به تل‌آویو سفر کرد و ضمن دیدار با اسحاق رابین گزارش طولانی و مفصلی را تقدیم وی کرد. این مقام مراکشی عبارتی را به نقل از اسد برای رابین نقل کرد که متن آن اینگونه بود: "می‌خواهم قدم در دریاچه طبریه بگذارم"؛ همین مسأله رابین را متقاعد کرد که اسد آماده صلح با اسرائیل نیست.

حزب‌الله لبنان

رئیس سابق موساد در پایان این مصاحبه درباره حزب‌الله لبنان نیز اظهار کرد:" استراتژی بازدارندگی مقابل حزب الله اعمال می‌شود، اما نباید با آن شروع کنیم، ما ابتدا باید تضمین کنیم که قدرتمند هستیم. حتی اگر این حزب شروع به شلیک ده‌ها موشک به اسرائیل کند، ما دست‌کم وارد جنوب لبنان خواهیم شد و آن را به یک زمین شخم زده تبدیل خواهیم کرد."

وی ادامه داد: استراتژی ما قبل از هر چیز اخطار است و اگر بازدارندگی مؤثر نباشد، باید بدون رحم عمل کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین