کد خبر: ۶۶۲۸۵۳
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۳
احتمال تغییر تصمیم در عرضه دام زنده

هشدار وزارت بهداشت در آستانه عید قربان

رییس اداره بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت با تاکید بر لزوم تهیه دام زنده از میادین عرضه مجاز دام، درباره عید قربان گفت: ممکن است امسال به دلیل همزمانی شیوع کووید۱۹ با عید قربان، تصمیم دیگری برای عرضه دام گرفته شود که متعاقبا اعلام خواهد شد.
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر بهزاد امیری درباره توصیه‌های بهداشتی پیرامون ذبح دام در آستانه عید قربان، گفت: نکته‌ مهمی که مردم باید نسبت به آن آگاه باشند این است که در صورت عدم رعایت توصیه‌های بهداشتی امکان انتقال ۲ بیماری بالقوه خطرناک و کشنده تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو و سیاه‌زخم گوارشی از دام‌های آلوده به انسان وجود دارد. از این رو خودداری از خرید دام زنده و یا گوشت‌هایی که خارج از نظارت شبکه سازمان دامپزشکی ذبخ و عرضه می‌شوند، موضوع بسیار مهمی است.

وی با تاکید بر اینکه دام زنده باید از میادین عرضه مجاز دام خریداری شود، ادامه داد: تاکید ما به آن علت است که این مراکز تحت نظر سازمان دامپزشکی است. البته ممکن است به دلیل همزمانی شیوع ویروس کرونا و عید قربان و آداب ذبح گوسفند، تصمیم دیگری در رابطه با نحوه عرضه دام در میادین مجاز عرضه دام گرفته شود که در این صورت تصمیمات جدید متعاقبا اعلام خواهد شد.

هشدار وزارت بهداشت در آستانه عید قربان

امیری با اشاره به اینکه در تمامی میادین مجاز عرضه دام، کارشناسان دامپزشکی حضور دارند و دام را قبل و بعد از ذبح بررسی و معاینه می‌کنند، تصریح کرد: برخی از انواع بیماریها در دام‌ها علائم ظاهری مشخصی ندارند و فقط دامپزشکان و کارشناسان بهداشتی قادر به تشخیص آن‌ها می‌باشند.

وی ضمن تاکید بر ذبح دام در کشتارگاه‌ها، اظهار کرد: ذبح دام در منازل و معابر به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود، چراکه خونابه‌های جاری می‌تواند منجر به آلودگی محیط و افزایش بروز و شیوع بیماری‌های منتقله از دام به انسان شود.

وی افزود: افرادی که به ذبح دام مشغول هستند، باید از وسایل محافظت کننده مانند دستکش، چکمه و لباس مناسب استفاده کنند و ابزارشان را بعد از ذبح، ضدعفونی کنند. همچنین خونابه‌ها نیز به طریق بهداشتی دفع شود.

امیری ادامه داد: گوشت دام ذبح شده باید به مدت حداقل ۲۴ ساعت در دمای ۴ درجه سانتی‌ گراد در یخچال قرار داده شود، تا پدیده جمود نعشی منجر به گلیکولیز شود؛ گلیکولیز نیز منجر به افزایش میزان اسیدیته و کاهش PH گوشت می‌شود که این فرایند باعث می‌شود، چنانچه ویروس بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (CCHF) در گوشت وجود داشته باشد، از بین رود. همچنین جگر و سایر امعا و احشای دام، پس از ۴۸ ساعت نگهداری در دمای چهار درجه سانتی‌ گراد، باید مصرف شود. متاسفانه دو نفر در سال گذشته به علت مصرف جگر خام به بیماری CCHF مبتلا شده‌اند. بنابراین، مردم باید از مصرف جگر خام خودداری کنند.

وی در خاتمه خاطرنشان کرد: دامداران باید دقت کنند به هیچ وجه دامی را که دارای علائم بیماری و ناخوشی است، ذبح و مصرف نکنند. سال گذشته فردی به علت مصرف جگر دام بیمار مبتلا به سیاه زخم، دچار سیاه زخم گوارشی شد که متاسفانه منجر به فوتش شد.

 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین