کد خبر: ۶۶۳۶۲۶
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۱
یک فوق تخصص عفونی کودکان:

کرونا در کودکان خود را به کاوازاکی شبیه می‌کند/ابتلای کودک ۲.۵ ماهه به کرونا در کرمان

یک فوق تخصص عفونی کودکان با تاکید برآنکه شیوع بیماری شبه کاوازاکی در ایران و جهان کم است به طوری که در استان کرمان تنها ۵ مورد بیشتر نداشتیم، گفت: درمان بیماری شبه کاوازاکی با بیماری کاوازاکی متفاوت است اما والدین حتما برای درمان فرزند خود به پزشک مراجعه کنند زیرا یکی از عوارض این بیماری مشکلات قلبی است.
کرونا در کودکان خود را به کاوازاکی شبیه می‌کند/ابتلای کودک ۲.۵ ماهه به کرونا در کرمان
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر "مائده جعفری" درباره ابتلای کودکان به کرونا گفت: علایم کرونا در کودکان می‌تواند همانند علائم این بیماری در بزرگسالان به صورت تب، سرفه، بدن درد، قرمزی چشم‌ها و ... است.

وی با اشاره به گزارش بیماری شبه کاوازاکی در دنیا، اظهار کرد: گزارشاتی در کشورهای اروپایی، آمریکایی و حتی ایران از بیماری شبه کاوازاکی داشتیم، نشان داده که این بیماری با علایم تب، قرمزی چشم، زبان توت فرنگی، راش‌های پوستی و پوسته ریزی در کودک ظاهر می‌شود.

این فوق تخصص عفونی کودکان با تاکید برآنکه شیوع بیماری شبه کاوازاکی در ایران و جهان کم است به طوری که در استان کرمان تنها ۵ مورد بیشتر نداشتیم، ادامه داد: درمان بیماری شبه کاوازاکی با بیماری کاوازاکی متفاوت است اما والدین حتما برای درمان فرزند خود به پزشک مراجعه کنند زیرا یکی از عوارض این بیماری مشکلات قلبی است.

وی با بیان این مطلب که کودکانی به‌عنوان ناقلین بدون علامت کرونا نیز داشته‌ایم، تصریح کرد: کرونا در برخی از کودکان به شکل شبه کاوازاکی خودش را نشان می‌دهد که به صورت موردی نیز بوده و زیاد رویت نشده است به طور مثال در کشور فرانسه تاکنون ۲۱ مورد مشاهده شده است.

جعفری درباره ماسک زدن کودکان نیز به ایسنا گفت: سازمان بهداشت جهانی توصیه کرده که کودکان بالای ۲ سال ماسک بزنند ولی این به این معنی نیست که کودکان زیر ۲ سال نمی‌توانند ماسک بزنند. ماسک‌ها برای افراد بالغ طراحی شده است و خیلی سخت است که کودکان زیر دو سال موقع بازی کردن و فعالیتشان بتوانند آن را روی صورتشان نگهدارند بنابراین گفته شده که کودکان زیر ۲ سال ماسک نزنند اما به این معنی نیست که ماسک زدن کودک زیر ۲ سال منع شده باشد و عوارضی را ایجاد می کند.

وی با تاکید برآنکه والدین از بردن کودکان زیر ۲ سال به مکان‌های شلوغ جدا خودداری کنند افزود: کودکان نیز به کرونا مبتلا می‌شوند به‌طوری‌که در کرمان شیرخوار ۲.۵ ماهه نیز داشته‌ایم که به کووید ۱۹ مبتلا و بستری شده است. موارد دیگری از ابتلای نوزادان نیز به کرونا داشته‌ایم. متاسفانه وقتی افراد خانواده به کووید ۱۹ مبتلا می‌شوند، به علت عدم رعایت شرایط قرنطینه درست، کودکان آن خانواده نیز مبتلا می شوند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به سایر علایم کرونا در کودکان اظهار کرد: بروز علایم گوارشی در کودکان بین ۱۰ تا ۱۵صد است (در بزرگسالان ۵ درصد است) ضمن آنکه کرونا در برخی از کودک همراه با تب یا درد شکمی، اسهال و استفراغ نیز خودش را نشان می‌دهد.

این فوق تخصص عفونی کودکان در زمینه سایر بیماری‌های که در تابستان گریبانگیر کودکان می شود و والدین باید به آنها توجه کنند، گفت: هر سال کودکان در فصل تابستان با بیماری‌های گوارشی مثل اسهال و استفراغ دست و پنجه نرم می کنند ضمن آنکه بیماری شیگلا که یک نوع اسهال باکتریایی و خونی است در بین کودکان وجود دارد.

جعفری با تاکید برآنکه بهداشت دست کودکان یکی از نکات کلیدی است که باید مرتبا توسط والدین صورت گیرد، افزود: در مناطق گرمسیری احتمال عقرب‌گزیدگی کودکان وجود دارد و توصیه اکید می شود که اگر کودکی دچار عقرب گزیدگی شد، سریع به بیمارستان مراجعه کرده زیرا کودک باید داروی ضد عقرب دریافت کند تا از مرگ نجات پیدا کند.

وی به والدین توصیه کرد: با توجه به اینکه در فصل گرم سال هستیم مواردی از غرق شدگی کودکان داشتیم. مادران باید بیشتر مراقب کودکان زیر ۲ سال خود باشند تا فرزندشان دچار غرق شدگی نشود. متاسفانه مواردی نیز داشته‌ایم که مادر فرزند خود را در کنار سطل آب تنها گذاشته و کودک در سطل آب افتاده و به کما رفته است بنابراین والدین باید مراقب فرزندان زیر ۲ سال خود بیشتر باشند.

این فوق تخصص عفونی کودکان خاطر نشان کرد: توصیه می کنیم اگر کودک زیر یک سال تب داشته و شیر نیم خورد حتما به پزشک مراجعه کرده تا بررسی‌های لازم در زمینه ابتلا به کرونا بر روی نوزاد صورت گیرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین