کد خبر: ۶۶۳۷۹
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۸۶ - ۱۸:۳۸

اعلام خطر در جناح راست!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب - محمدرضا یزدان‌پناه: در حالی که کمتر از شش ماه به برگزاری انتخابات مجلس هشتم فرصت باقی است؛ چهره‌های شاخص جناح راست و اصولگرایان به یاد آورده‌اند که گرانی و تورم کمرشکن موجود، می‌تواند به صورت قابل ملاحظه‌ای در کاهش آرای کاندیداهای این طیف در انتخابات پیش‌رو تأثیرگذار باشد. 

البته بدیهی‌است که مراد از اصولگرایان و چهره‌های شاخص آنها در اینجا، فارغ از دولتمردان و مسئولان ارشد دولت نهم مانند رئیس جمهور و سخنگوی دولت است که بارها در مواضع و سخنان خود وجود گرانی‌ و تورم در کشور را تکذیب و منتقدان را به شانتاژ متهم کرده‌اند. بلکه منظور رهبران شاخص و سرشناس جناح راست و اصولگرایان است که غالبا در احزاب این جناح و به خصوص مجلس هفتم مستقر هستند.

انتشار اخبار متعدد از تصمیم اصلاح‌طلبان برای اتخاذ سیاست‌ها و گفتمانی که معطوف به حل مشکلات و مسائل معیشتی و اقتصادی مردم در انتخابات مجلس هشتم باشد نیز باعث شد تا بزرگان راست به صرافت حل و فصل یا لااقل کمرنگ ساختن زوایای گرانی‌ها و تورم فوق‌العاده در نزد افکار عمومی، بیفتند. 

البته در این میان طبیعی هم هست که با ‌توجه به در پیش بودن انتخابات مجلس، این چهره‌های شاخص اصولگرای حاضر در مجلس کنونی باشند که برای بهبود وجهه خود در میان مردم، مقصر شرایط بحرانی موجود را «دولت نهم» معرفی کنند و با انداختن تقصیرها بر گردن دولت «محمود احمدی‌نژاد»، چهره خود را در نزد افکار عمومی تطهیر کنند. اینگونه‌است که شاید مردمی که در روز 24 اسفندماه به پای صندوق‌های رأی می‌روند، این امر را از آنها بپذیرند و آرای خود را یک بار دیگر به نام اصولگرایان به صندوق بریزند. 

           احمد توکلی آغازگر تطهیر چهره مجلس
پرچمدار این «تاکتیک» جدید در میان اصولگرایان «احمد توکلی» بود. این نامزد با سابقه جناح راست در انتخابات مختلف ریاست جمهوری و رهبر اقتصادی راست‌گرایان جدید مجلس هفتم، اولین کسی بود که در هفته گذشته با این کنایه که «کشتی اقتصاد دولت قطب‌نما ندارد»، به انتقاد از سیاست‌های اقتصادی «محمود احمدی‌نژاد» پرداخت. پس از او نیز نوبت به «محمدرضا باهنر» رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس رسید که «تورم و گرانی‌ها» را «پاشنه آشیل» این جریان در انتخابات مجلس هفتم بداند. 

       ناهماهنگی‌های دولت و مجلس و تاثیر آن بر گرانی
این نکته‌ای است که «حسن بیادی» هم آن را تأیید می‌کند. نایب رئیس شورای شهر تهران و سخنگوی جمعیت آبادگران جوان که خود از منتقدان سیاست‌های اقتصادی دولت نهم است نیز هم صدا با دیگر چهره‌های شاخص اصولگرا، نسبت به تبعات گرانی‌های موجود و تأثیر آن بر آرای مردم در انتخابات مجلس هشتم هشدار می‌دهد. 

وی در گفت‌وگو با آفتاب، گرانی لجام گسیخته اجناس و مایحتاج ضروری مردم را نشان‌دهنده «ناهماهنگی‌های موجود میان مجلس و دولت» می‌داند اما دلایل گرانی‌ها را دو چیز عنوان می‌کند: «عمل نکردن مجلس به وظایف نظارتی و بی‌تدبیری بدنه دولت». 

بنابراین، پرسشی که در این هنگام مطرح می‌شود این است که «در صورت عملی شدن بی‌اقبالی مردم به اصولگرایان و مجموعه جناح راست در انتخابات مجلس هشتم، آیا آنها آرای خود را به نام اصلاح‌طلبان در صندوق‌ها می‌ریزند؟» 

در حالی که بیادی پاسخ به این پرسش را «منفی» می‌داند و تأکید می‌کند که «در صورت ناامید شدن مردم از اصولگرایان، این نامزدهای مستقل هستند که شانس بالایی برای ورود به مجلس هشتم دارند»، یک عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت معتقد است «به علت آنکه شرایط اصلاح‌طلبان در اذهان عمومی حتی از زمان انتخابات اخیر شوراها هم بهتر شده، قاعدتا این جریان به شرط حذف نشدن و متوسل نشدن رقبای خود به روش‌های غیرقانونی، شانس بیشتری برای پیروزی در انتخابات مجلس هشتم دارد». 

عملکرد دولت و مجلس به پای تمام راست نوشته می‌شود
دکتر «کریم ارغنده‌پور» در گفت‌وگویی که با آفتاب انجام داد،‌ در عین حال تأکید کرد که «عملکرد نامناسب دولت و مجلس در حوزه اقتصاد، به پای تمام اصولگرایان نوشته می‌شود و یک بخش از اصولگرایان نمی‌توانند با حربه‌ای تبلیغاتی به گونه‌ای به جامعه القا کنند که میان دولت و مجلس و مجموعه اصولگرایان تفاوت وجود دارد». 

وی با یادآوری انتخابات دوره نهم ریاست جمهوری گفت:‌ «بلافاصله پس از آن انتخابات، بنده در یادداشتی تأکید کردم که اقتصاد تبدیل به پاشنه آشیل دولت نهم می‌شود. زیرا با سیاست‌های موجود، این دولت امکان ندارد از پس مسائل و مشکلات اقتصادی کشور بربیاید». 

ارغنده‌پور که در عضویت هیأت مدیره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران هم قرار دارد، اضافه می‌کند: «از مجموع مواضع و اقدامات دولت نهم مشخص است که این دولت نه استراتژی روشن اقتصادی دارد و نه برنامه‌ای برای انجام امور و به همین علت به سمت توزیع نابرابر منابع می‌رود». 

وی این مسأله را اینگونه توضیح می‌دهد: «دولت نهم به علت نداشتن برنامه و استراتژی روشن اقتصادی، سیاست‌های خود را بیشتر بر اساس سلیقه‌های شخصی عملی می‌کند. از سوی دیگر متأسفانه برنامه چهارم توسعه نیز چه توسط دولت و چه مجلس کنونی با بی‌توجهی روبرو شده است. بنابراین، دولتی که با شعارها و وعده‌های معیشتی و رفاهی روی کار آمده بود با متوسل شدن به توزیع نابرابر منابع براساس دخالت دادن سلایق شخصی، عملا باعث افزایش تبعیض، رشد نقدینگی و در نتیجه تورم و گرانی شده است». 

عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت تأکید کرد: «نکته مهم این است که تورم و گرانی‌های موجود به زودی تأثیرات خود را بر مردم نشان می‌دهد و نمی‌توان با تبلیغات،‌ وارونه جلوه دادن مسائل، سیاسی بازی و انداختن تقصیر بر گردن دیگران، مسأله را حل کرد». 

باید صبر کرد
به زمان برگزاری انتخابات مجلس هشتم نزدیک می‌شویم. انتخاباتی که به نظر می‌آید با شکستن جو تحریم انتخابات و البته امکان رقابتی و آزادانه برگزار شدن که شرط آن ردصلاحیت نشدن نامزدهای مختلف از طیف‌های گوناگون سیاسی کشور است، محل رقابت فشرده اصولگرایان،‌ اصلاح‌طلبان و جریان معتدل باشد. اگر تا آن هنگام صبر کنیم، به خوبی مشخص می‌شود که مردم عملکرد اقتصادی نامناسب دولت و مجلس کنونی را در آرای خود لحاظ می‌کنند یا خیر؟ 

نباید فراموش کنیم که پیش از این حتی چند تن از چهره‌های شاخص جناح راست، چه در داخل مجلس هفتم و چه در خارج آن، پیش‌بینی کرده بودند که بیش از سه چهارم نمایندگان کنونی در مجلس هشتم حضور نخواهند داشت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین