کد خبر: ۶۶۷۹۴۲
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۲:۵۵

دماوند و هیرکانی در پیچ نهایی

سخنگوی قوه قضاییه و مدیر کل حقوقی منابع طبیعی از اتخاذ آخرین راهکار‌های قانونی برای حل مشکل دماوند و آق مشهد خبر دادند.
آفتاب‌‌نیوز :

اگرچه هنوز درباره دو یال وقف‌شده دماوند اختلاف‌نظر‌هایی وجود دارد و باید منتظر تلاش‌های بیشتر برای بازگرداندن این اراضی‌ملی به مردم بود، اما خبر اخیر سخنگوی قوه قضاییه حاکی از آن بود که حکم صادره مبنی بر وقف ۵۶۰۰ هکتار از اراضی جنگل‌های هیرکانی با دستور رئیس دستگاه قضا باطل شده و مجدد بررسی خواهد شد.

ماجرای جنگل‌های هیرکانی از ارائه یک برگ سند آغاز شد که ارائه‌کننده آن مدعی بود طبق این سند، ۵۶۰۰ هکتار از این جنگل در منطقه آق‌مشهد ساری وقف شده است. این فرد که رسانه‌ها او را متولی یکی از امامزاده‌های این منطقه معرفی کرده‌اند، مدعی بود که پس از ۲۰ سال پیگیری توانسته است رای دادگاه به نفع خود را هم بگیرد و می‌خواهد درختان این بخش از جنگل را قطع کند. علاوه بر ماجرای جنجالی هیرکانی، داستان وقف بخش‌هایی از دماوند هم دیگر موضوعی بود که با واکنش‌های گسترده فعالان محیط‌زیست و مسئولان و متولیان حوزه‌های مربوط همراه شد و در نهایت به صدور اسناد ملی برای یال‌های این کوه انجامید؛ هرچند که هنوز اختلافات درباره دو یال دیگر دماوند باقی است. تازه‌ترین اظهارنظر‌ها در این دو ماجرای جنجالی وقفی کشور، اظهارات «مسعود منصور» رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور بود که گفت: «هیچ شکی روی ملی‌بودن جنگل‌های هیرکانی و دماوند نیست و امیدواریم به زودی اسناد وقفیت آن‌ها اصلاح شود». «ذبیح‌ا... خدائیان» رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشورهم چند روز قبل چنین گفت: «کوه و جنگل اصلاً متعلق به کسی نیست که بتوان آن را وقف کرد و وقف کوه و جنگل اصلاً ممکن نیست آن‌چه درباره دماوند گفته شد زمین‌های روستایی بودند که با قله فاصله زیادی داشتند و خارج از محدوده کوه بودند و به همین دلیل سند برای اوقاف صادر شد و پس از توافق میان سازمان اوقاف و سازمان جنگل‌ها سند برای آن منطقه صادر می‌شود، اما باز هم تاکید می‌کنم هیچ وقفی درباره قله دماوند صورت نگرفته است». البته اظهارنظر خدائیان درباره دماوند، متفاوت با آن چیزی است که مدیرکل دفتر امور حقوقی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور به آن اشاره می‌کند.

دماوند و هیرکانی در پیچ نهایی

کارگروه ملی درباره هیرکانی و دماوند تصمیم‌گیری می‌کند

«رضا افلاطونی» درباره آخرین وضعیت رسیدگی به موضوع پلاک‌های اختلافی در دماوند و همچنین وقف بخشی از جنگل‌های هیرکانی این طور می‌گوید:

* بعد از جلسه ویژه که به ریاست آقای جهانگیری برگزار شد، قرار شد موضوع دماوند و آق‌مشهد ظرف دو هفته در کارگروه ملی بررسی و درباره آن تصمیم‌گیری شود. تا قبل از این تصمیم‌گیری هم سازمان ثبت اسناد کشور در این پلاک‌ها هیچ سندی برای سازمان اوقاف صادر نکند.

* همچنین طبق تبصره ۶ الحاقی به ماده واحده قانون ابطال اسناد اراضی و آب موقوفات، «احیای اراضی و موقوفات قبل از سال ۱۳۶۵» به عنوان شرط لازم برای پذیرش موقوفه‌بودن قید شده که خوشبختانه نه دماوند و نه آق‌مشهد، هیچ‌کدام سابقه احیای قبل از سال ۶۵ را ندارد. این دو منطقه فقط مشمول بحث حریم می‌شود که جزئیات آن در کارگروه مشخص خواهد شد.

* در جلسه کارگروه ملی مقرر شد بازدید میدانی از دماوند و آق‌مشهد انجام شود. اولین بازدید میدانی از آق‌مشهد توسط کارگروه استانی انجام شده و بعد از بازدید‌های اعضای کارگروه ملی، بررسی تصاویر هوایی و مستندات، تصمیمات نهایی اتخاذ خواهد شد.

طبق قانون، ۴ پلاک اختلافی در دماوند هم جزو اراضی ملی است

از افلاطونی درباره آخرین وضعیت پلاک‌های اختلافی در دماوند هم می‌پرسم و او این‌گونه می‌گوید: در دماوند چهار پلاک اختلافی وجود دارد که شامل دو یال آن است، پلاک‌های ۶۸، ۶۹، ۲۵ و ۳۷. از دیدگاه ما با توجه به سوابق و ضوابط قانونی بخش بسیار کمی از این پلاک‌ها سابقه احیا دارد که مربوط به محل خود روستا و زمین‌های کشاورزی مردم منطقه است. مابقی این دو یال به عنوان مرتع شناخته می‌شود که به استناد تبصره قانونی، سابقه احیا قبل از سال ۱۳۶۵ را هم ندارد و موقوفه تلقی نمی‌شود. ما معتقدیم این دویال هم جزو اراضی ملی است و امیدواریم با توجه به ضوابط و مصوبه سال ۹۶ هیئت وزیران، مشکل این پلاک‌های اختلافی هم حل شود.

مدیرکل اوقاف: شناسایی محدوده اراضی درحال انجام است

حجت‌الاسلام «حیدری» مدیرکل اوقاف استان مازندران در این‌باره می‌گوید: درباره جنگل‌های هیرکانی جلسات متعددی با حضور مسئولان سازمان اوقاف، سازمان جنگل‌ها و سازمان ثبت اسناد برگزار شده است. وی ادامه می‌دهد: بازدید‌های میدانی اولیه از محدوده مدنظر انجام شده است و این هفته نیز دومین بازدید انجام خواهد شد که طی آن شناسایی دقیق و کار‌های مربوط به ثبت انجام می‌شود. حیدری اظهارنظر بیشتر در این‌باره را در حیطه مسئولیت مدیرکل اسناد و ثبتی سازمان اوقاف کشور می‌داند و می‌گوید: ما مستندات خود را ارائه داده‌ایم و آن‌ها در این زمینه تصمیم‌گیری می‌کنند.

نماینده مجلس: دغدغه مردم باید رفع شود

«شریعتی» عضو مجمع نمایندگان استان مازندران هم درباره پیگیری‌های انجام شده برای حفظ جنگل‌های هیرکانی می‌گوید: هفته گذشته جلسه مجمع نمایندگان استان با مسئولان سازمان جنگل‌ها برگزار شد، البته این اولین جلسه نبود و آخرین آن هم نخواهد بود. در این جلسات به نمایندگی از مردم، حساسیت خود را نسبت به حفظ و احیای جنگل‌های هیرکانی اعلام کردیم و تلاش می‌کنیم دغدغه مردم رفع شود. علاوه بر نمایندگان استان مازندران، دیگر نمایندگان استان‌های شمالی هم روی این موضوع حساسیت نشان داده‌اند. قطعا گلستان و مازندران و گیلان بدون این جنگل‌ها معنا ندارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین