کد خبر: ۶۷۱۸۳۱
تعداد نظرات: ۳۴ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۵
"الزام حجاب تا به حال نتیجه‌ عکس داشته است"

مناظره کم سابقه تلویزیونی درباره پوشش زنان / رعایت حجاب «الزام» است؟

چهارشنبه شب برنامه‌ تلویزیونی «زاویه» شبکه چهار میزبان مناظره‌ای بی‌سابقه درباره‌ «قانون الزام حجاب» بود. در این برنامه‌ زنده‌ مهدی نصیری، پژوهشگر حوزه‌ دین و سیاست به‌عنوان مخالف «الزام حجاب» و حجت‌الاسلام حسین سوزنچی، دانشیار دانشگاه باقرالعلوم(ع) به‌عنوان موافق این الزام حضور داشتند.
آفتاب‌‌نیوز :

مهدی نصیری با تأکید بر اینکه الزام حجاب تا به حال نتیجه‌ عکس داشته است خواستار تجدیدنظر در این موضوع شد و سوزنچی نیز با تأکید بر اینکه حجاب نماد اسلامیت است، علت مخالفت‌ها با الزام حجاب را «بد اجرا کردن قانون» دانست.

مهدی نصیری در ابتدای سخنان خود با ابراز نگرانی از افزایش گرایش به بی‌حجابی گفت: مسأله‌ حجاب از مقوله الزام نیست که بشود با الزام قانونی آن را محو کرد و از بین برد و نه با این الزام می‌شود حجاب را حفظ و تثبیت کرد و گسترش داد. وی با بیان این فرض که امکان الزام حجاب صحیح باشد، افزود: اگر تجربه‌ چهل ساله‌ ما نشان داده باشد که این قانون الزام موفق نبوده است و به حفظ و تثبیت حجاب نینجامیده و خودش هم از عوامل تضعیف حجاب بوده آیا ما شرعاً و عقلاً می‌توانیم این روند را ادامه دهیم؟! به نظر بنده نه! از منظر منطق عقلی و شرعی نمی‌شود ادامه داد.

مناظره کم سابقه تلویزیونی درباره پوشش زنان / رعایت حجاب «الزام» است؟

نصیری همچنین با نقد تأکید زیاد روی حجاب و غفلت از بقیه مسائل دینی گفت: این الزام یک دوقطبی در جامعه‌ ما در چهل سال اخیر ایجاد کرده؛ دو قطبی با حجاب و کم حجاب یا شل حجاب. این دو قطبی آثار بسیار بد فرهنگی، اجتماعی و حتی سیاسی داشته است. شاید ما کمتر منکری به اندازه منکر قطبی از منظر آیات و روایت می‌توانیم داشته باشیم.

وی تأکید کرد: ما تجربه‌ کوتاه آمدن در امور بسیاری داریم، مثل ماهواره، ویدیو، حضور زنان در ورزشگاه و… فکر می‌کنم در این مسأله هم با دادن هزینه‌های بسیار بیشتری کوتاه خواهیم آمد.

در ادامه این برنامه حسین سوزنچی به عنوان موافق حجاب اجباری گفت: حجاب مسأله‌ای ناظر به حریم خصوصی افراد نیست. وی با تأکید بر اینکه مسأله‌ پوشش قابلیت حقوقی دارد، افزود: باید بدانیم که وقتی می‌خواهیم قانونی را در جامعه مطرح کنیم از جنس قانون مدنی‌است یا جزائی یا کیفری و روی کدام باید تأکید کنیم؟ متأسفانه در کشور ما اغلب مسائل را می‌برند در فضای قوانین کیفری. به نظر من مسأله‌ حجاب به وضوح از جنس قوانین مدنی است. یعنی باید رکن اصلی کار ما فرهنگ‌سازی باشد اما اشتباه مهمی که رخ می‌دهد این است که ما نباید یک خطی بگذاریم که اگر از آن تجاوز شد مجازات شود. سوزنچی با تأکید بر اینکه ادعای نارضایتی مردم از حجاب واقعیت ندارد، گفت: آخرین پژوهشی که من پیدا کردم در سال ۱۳۹۶ یک پژوهش میدانی گسترده در کل کشور انجام شده است و بر اساس آن از افراد می‌پرسند دستور اسلام درباره حجاب باید رعایت شود یا خیر؟ ۶۸٫67 درصد می‌گویند باید الزام شود.

بعد از این مهدی نصیری با تأکید بر اینکه «بر اساس مبانی قرآنی، هم سنت معتبر و هم سیره‌ اهل بیت(ع) چنین اصلی نداریم که احکام الهی را به هر قیمت و با هر نتیجه‌ای باید اجرا کرد»، گفت: این تلقی که بعضی دارند که ما مأمور به تکلیف هستیم، مبنای عقلی و دینی ندارد. ما نتیجه‌ کارمان را در هر عرصه‌ در مقام حکمرانی باید ببینیم. وی افزود: از سال ۷۳ به این طرف نظرسنجی‌های بسیاری نشان می‌دهد که سالی بین یک تا دو درصد افت حجاب داریم. میانگین عدم رعایت حجاب شرعی در کشور ما 70 درصد است و سیر نزولی رعایت حجاب را هم شاهدیم. بر اساس یک پیمایشی که وزارت فرهنگ و ارشاد در سال ۱۳۹۴ داشته است بیشتر از ۷۰ درصد جامعه ایرانی با الزام حجاب موافق نیست.

سوزنچی اما با بیان اینکه «هیچ‌کسی قائل نیست که هر مسأله‌ اسلامی را به هر نحو ممکن باید اجرا کرد» تأکید داشت مسأله حجاب در ایران به بد اجرا شدن قانون برمی‌گردد. وی با اشاره به اینکه «در دنیای جدید حجاب نقش هویتی پیدا کرده»، گفت: در منظومه‌ اسلام حجاب یک جایی داشته، در مدل زندگی جدید ما این حجاب به دلایل مختلفی که برخی از آن کار ما بوده و برخی نیز مسأله‌ جهانی است پتانسیلش رفته است بالاتر و به برند اسلامی تبدیل شده است. سوزنچی این پرسش را هم مطرح کرد که «آیا حجاب را باید به منزله‌ یک امر فقهی ببینیم یا یک امر حقوقی؟»

در ادامه مهدی نصیری با بیان اینکه «فلسفه‌ وضع قانون این است که باید اجرا شود»، گفت: قانونی که به هر دلیلی مقاومت اجتماعی در برابر آن باشد، مقاومت اجتماعی که کلی عارضه ایجاد می‌کند، نشان می‌دهد که یک جای کار اشکال دارد، یعنی اینجا یک معضلی وجود دارد. وی در پاسخ به سخنان سوزنچی درباره نقش نمادین حجاب در دنیای امروز هم گفت: اگر نماد اسلامیت و اسلام‌گرایی رعایت حجاب است چرا جامعه شما با افت مستمر حجاب مواجه است؟ خودِ این موضوع چه چالش و مسأله‌ای ایجاد می‌کند. کل دستاورد شما را می‌تواند زیر سؤال ببرد.

وی فراموشی مسائل مورد تأکید دین چون عدالت و فقر و تأکید زیاد بر مقوله حجاب را «دین‌ورزی ناقص و غیرعقلانی» دانست و گفت: طبق آمار روزی هزار سقط جنین در جامعه‌ ما می‌شود. اگر فرض بگیریم در یک شهری هزار خانم با هم تبانی کنند حجاب‌شان را بردارند، این یک بمب خبری خواهد شد و همه بسیج می‌شوند برای مقابله با آن، ما در برابر هزار سقط در روز چه واکنشی داریم؟ در مقابل پانصد طلاق در روز چه واکنشی داریم؟ در برابر فروپاشی اصل خانواده در این اجتماع چه مواجهه‌ای داریم؟ سوزنچی اما اعتقاد داشت: شما نمی‌توانید چون یک جایی کارمان لنگ است، از کار دیگر هم دست برداریم.

وی افزود: اینکه فرمودند رشد تک‌بعدی خیلی بد است، کاملاً حرف درستی است اما باید دقت کنید که این نقدی است به نحوه اجرا و نه نقدی بر اصل قانون. مهدی نصیری اما گفت: حضرت امام یک جمله‌ای دارند که می‌گویند اگر مردم یک نظام دیکتاتوری را که بدترین نظام است انتخاب کردند کسی نمی‌تواند جلوی آنها را بگیرد، دیگر بالاتر از اینکه نیست. یعنی ما برای حکمرانی، برای اجرای احکام الهی باید مردم را با خودمان همراه کنیم.

پاسخ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ادعای نصیری
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادعای مهدی نصیری را که گفته بود «براساس آمار وزارت ارشاد 70 درصد مردم ایران مخالف الزام به حجاب هستند» رد کرد و توضیح داد: در پیمایش ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان (پژوهشی که در سال 1394 و در سطح شهری و روستایی کشور انجام شده است)، سؤال شده «تا چه اندازه با این جمله که «همه خانم‌ها باید حجاب داشته باشند حتی اگر به آن اعتقاد نداشته باشند» موافق یا مخالف هستید؟» براساس نتایج به دست آمده از این پیمایش 53.1 درصد موافق این گزینه بوده و تنها 22.2 درصد با آن مخالفت کرده‌اند. 24.8 درصد نیز گزینه نه موافق نه مخالف را انتخاب کرده‌اند. لذا برداشت و اظهار نظر آقای نصیری با یافته‌های این پژوهش کاملاً ناهمخوان است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۳۴
شهروند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
175
17
حجاب جزیی از قوانین ایران است که در همه پرسی مردم رای داده شده. مثل بستن کمربند خودرو که علاوه بر فرهنگ سازی نیاز به الزام قانونی هم دارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
یه زمانی اگه کسی میگفت زمین گرده کلیسا محاکمش میکرد. قانون از اون محکم تر نبود.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۰
ببخشید اشتباه مثبت دادم
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۰
جناب شهروند، برويد مطالعه كنيد و بعدا صحبت بفرماييد.
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۰
شما یک خط هم تاریخ نخوندی. قانون اساسی سال 58 تصویب شده و قانون حجاب سال 62
ناشناس
| Spain |
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۰
هر روز در ایران اتاق فکر بحث‌هایی رو مطرح می کنه که فقط برای پرت کردن حواس مردم از اتفاقات واقعی است
جعفرقلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
4
97
پیمایش در روستا بوده حتما وگرنه در شهرهای بزرگ که نتیجه معلومه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
5
105
آقا ما گشنمونه اینا دنبال چی هستن......................
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۱
با پول بسته اینترتی که خریدی برو نون بخر بخور سیر شی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
4
120
احتیاج به پاسخ ندارد خودتان در خیابان میتوانید امار افراد محجبه و غیر محجبه را در یک لحظه رویت کنید. چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است
قلم فرانسه
|
Turkey
|
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
6
115
ما یادمان می آید، شما را نمی دانم. پیش از سال پنجاه وُ هفت بانوان بسیاری حجاب داشتند، آن هم از نوع اختیاری. ایشان هم برای افرادی که حجاب را مقید بودند ارزش داشتند و هم برای افرادی که در قید حجاب نبودند! باورم بر این است که اگر بر اثر شور انقلابی قانون یا چه می دانم دستور حجاب اجباری صادر نمی شد، امروزه جامعه وزین تری داشتیم و شاهد انواع چالش های حجاب نمی بودیم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
3
26
خانه از پای بست ویران است
خواجه در فکر نقش ایوان است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
3
16
با اين همه بگير و ببند متاسفانه نتيجه معكوس شده و بي حجابي پيشي گرفته است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
1
9
نه الزام نیست فقط اگر میتوانی ....
هادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
5
18
این که توی این شرایط بحرانی اقتصادی و سیاسی که مردم دارن زیر فشار خفه میشن، این موضوعات مطرح میشه، هدف چیه ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
1
12
باور میکنید از اول مقاله دنبال تکذیب میگشتم که در سطرهای آخر پیدا کردم همیشه صورت مسئله در ایران پاک میشه
ندا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
4
9
کی فکر ش را می کرد که یه روزی بحث لغو قانون حجاب بشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۰
4
17
ایا برای نماز اجباری هست که برای حجاب اجبار
آیا معیار حجاب در گذر زمان تغییر کرده است ؟ در نتیجه میتوان حجاب را یک قانون غیر قابل تغییر در نظر گرفت که بتوان با تعهد افراد را وادار به یک حجاب مشخص کرد ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۰
1
26
سیرک جدید برای سر کار گذاشتن مردم گرسنه و فلاکت زده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۰
1
12
باسلام ؛ پرسش آن تحقیق میدانی که به آن اشاره شده غیرشفاف و گمراه کننده بوده چراکه باید صریحا پرسش قابل ملموس و دقیق و کامل تعریف می شد و نمونه آورده می شد تا جامعه آماری شما بصورت ناشناس و نه از روی ترس و خجالت پاسخ صحیحی ارائه می کرد. لذا اشاره به آن تحقیق میدانی به جا نیست و روایی ندارد.
ال طا هاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۰
1
14
حجاب ها را از روی کامنت ها بردارید .
atefeh
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۰
2
9
هروقت رضاخان تونسته بود حجاب را اجبارا از سر زنان بردارد....
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۰
7
11
نکنید این کار رو یه دفعه !!! ...بی حجابی رو کامل آزاد نکنید.... بی حجابی مانند فنری است و اگر این فنر آزاد بشه واویلاست
باید حجاب رو الزامی نمیکرددید ولی حالا که الزامی شده یواش یواش آزاد کنید
پاسخ ها
بی طرف
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۰
حجاب یا بی حجابی اصلا یعنی چی؟ نوع پوشش یک نفر کاملا موضوع شخصیه اگر تاثیر در بقیه داره ، بقیه جامعه باید از لحاظ روانی اصلاح بشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۰
1
19
از 100 سال قبل روی حجاب بحث بوده . قبلا رضا شاه روی بی حجابی اجباری اصرار داشت در هر دو مقوله هم هیچ کدام موفقیت آمیز نبود. نه به زور میشه کسی رو بی حجاب کرد و نه به زور میشه کسی رو باحجاب کرد. در دیگر کشورهای مسلمان خانمها یا کاملا باحجاب هستند یا کاملا بی حجاب. هر کسی تکلیفش کاملا مشخصه. ولی این مدل حجاب " بدحجابی" مخصوص ایرانه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۰
1
19
حجاب یکی از ابزار های کشاندن مردم به پای صندوق رای خواهد بود بلاشک
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۰
0
8
حالا دولت چرا بجای کنترل قیمت ها و سروسامان دادن به کشور چسبیده به حجاب؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۱
کدوم افراد مناظره کننده دولتی ان؟
عباس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۱
4
6
ما در تصویب قوانین کشورباید ملاکمان شرع باشد وبه شرع مراجعه کنیم.حجاب در قران امری توصیه ای است ونه تحدیدی وتعزیری یعنی در کتاب خدا توصیه به رعایت حجاب شده وچندین باردر سوره های قران هم ذکر شده است ولی درهیچکدام از سوره های قران ذکر نشده است که اگر خانمی حجاب نداشت حتی به اویک ضربه شلاق بزنید.ما در قران عکس این موضوع را هم داریم برای مثال در آیه 60 سوره نور گفته شده زنانی که بچه دار نمی شوند اگر حجاب خودرا بردارندگناهی نکرده اند. در ایران بعدانقلاب برخلاف روال سایر کشورهای اسلامی تصمیماتی شخصی وسلیقه ای تبدیل به قانون شد که جایگاه شرعی نداشت وتنها به دلیل جایگاه قدرت برخی افراد در قانون اعمال شدوخیلی از بزرگان انقلاب مانند شهید بهشتی آنرا قبول نداشتند.متاسفانه افراطی گری یکی از شاخصه های هر انقلابی است ودر انقلاب ماهم این افراطی گری درحوزه های مختلف اعمال شد از جمله حجاب.
عباس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۱
3
6
متاسفانه درتصویب قوانین شرع ملاک قرار نمی گیرد بلکه تفسیرهای شخصی از شرع ملاک تصویب قوانین است برای مثال در قوانین پوشش آقایان در ادارات پوشیدن پیراهن آستین کوتاه ممنوع است درحالیکه حد شرعی پوشش مردان پوشش عورتین است یعنی اگرمردی با شورت هم تردد کند منع شرعی ندارد ومنع آن عرفی است ومی بینیم درتلویزیون شنای مردان با شورت را که منع شرعی ندارد نشان می دهند ولی در ادارات به پیراهن آستین کوتاه کارمندان هم گیر می دهندیا درپوشش خانمهادر برخی دانشگاهها ویا ادارات چادر را اجباری کرده اند در حایکه حدود پوشش زنان درشرع پوشش موها وبدن به غیر صورت ودستها وپاهاست وبا انواع لباسها می توان این حدود شرعی را رعایت کرد .تنها کلمه ای که درقران برای نوع پوشش ذکر شده کلمه جلابیبهن است که جمع جلباب وبه معنی مقنعه است ولی برخی افراد برای اینکه چادررا جا بیندازند آنرا چادر معنی وتفسیر میکنند. چادر یک سنت عربی است وقبل از اسلام درشبه جزیره عرب استفاده می شده است و پوشیدن آن بعد از اسلام ادامه داده شده است وسپس توسط اعراب به کشورهای مغلوب آورده شده است ودر فرهنگ آنهاجا انداخته شده است.زنان خیلی از اقوام ایرانی مانندترکمن ها،کرمانجها ،قشقایی ها و.....و اقوام مسلمان آسیای جنوب شرقی...چادر ندارند ولی پوششان شرعی واسلامی است اقوام ایرانی هم که چادر می پوشند چادری شدنشان ناشی از سلطه فرهنگی اعراب در دوران خلافتهای بنی امیه وبنی عباس است وربطی به شرع ندارد.شرع یعنی اجرای دستورات کتاب خدا قران وپیامبر گرامی اسلام صلوات الله علیه و ائمه معصومین علیه السلام .اعراب اگر چادررا خلق واستفاده کرده اند مطابق با سنتهای جامعه خودشان بوده است که امر درست و صحیحی بوده است ولی استفاده از چادر در جوامعی که عرب نیستند و پوششان درچهار چوبهای شرعی است امری صحیح نیست لذا نباید چادر را در جامعه ایرانی اجبار کرد وانتخاب نوع حجاب را بایدبه خود زنان واگذار کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۱
چ حوصله ای داشتی اینقدر تایپیدی اووووف
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۲
7
2
خب اگه راست میگید خانوما همین حد از حجاب رو بدون چادر هم رعایت کنن دیگه
این حجابه که خانومای بحساب مسلمان ایرانی دارن؟؟
اینم که میگن حجابشون به خودشون مربوطه، درست نیست، چون در معرض دید اجتماع هستن پس به بقیه هم مربوط میشه
بعدم اگر یه روزی حجاب آزاد شد و بی بند وباری و فساد سر به فلک کشید، میگن اینم آخر عاقبت تدبیر دولت
سید محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
0
0
باسلام حیا وپاکی درنهاد هر آدم عاقلی نهفته است کابل برق اگر روکش نداشته باشد بجای سودرساندن زیان به بار می اورد تعقل برای ما خود قاضی است وجدان محکمه ایست که احتیاج به قاضی ندارد
گیگیلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
1
0
حجاب یک انتخاب است نه اجبار.....
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین