کد خبر: ۶۷۲۲۴۰
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۵

نکاتی درباره سلامت ناخن

آیا شما به خوبی از ناخن‌های خود مراقبت می‌کنید؟ در اینجا مواردی گفته می‌شود تا بتوانید ناخن‌های خود را سالم و زیبا نگه دارید.
آفتاب‌‌نیوز :

ناخن‌های خود را با دقت نگاه بیندازید. آیا آنها قوی و سالم به نظر می‌رسند؟ یا برجستگی‌، فرورفتگی یا لکه‌های رنگی و ظاهر غیر معمول می‌بینید؟ با مراقبت مناسب از ناخن می‌توان از ایجاد شرایط نامطلوب برای ناخن جلوگیری کرد.

چه چیزی طبیعی است، چه چیزی نیست

ناخن‌های شما از چند لایه پروتئینی به نام کراتین تشکیل شده است که از ناحیه پایه ناخن زیر کوتیکول رشد می‌کند. ناخن‌های سالم، صاف، بدون چاله و شیار هستند و شکل و رنگ یکنواخت و بدون لکه‌ای دارند. گاهی اوقات بر روی ناخن‌ها برجستگی‌های عمودی ایجاد می‌شود که از کوتیکول تا نوک ناخن کشیده می‌شوند. این برجستگی‌های عمودی که با افزایش سن برجسته‌تر می‌شوند، بدون خطر هستند. گاهی نیز لکه‌هایی به دلیل آسیب‌دیدگی بر روی ناخن شکل می‌گیرند اما در نهایت با ناخن رشد می‌کنند و از بین می‌روند.

نکاتی درباره سلامت ناخن

اما این به معنی عادی بودن هر چیزی بر روی ناخن نیست، اگر این نشانه‌ها روی ناخن شما ایجاد شده حتما با متخصص مشورت کنید:

- تغییراتی در رنگ ناخن مانند تغییر رنگ کل ناخن یا ایجاد رگه‌ای تیره در زیر ناخن

- تغییراتی در شکل ناخن، مانند ناخن‌های پیچ خورده

- نازک شدن یا ضخیم شدن ناخن‌ها

- جدا شدن ناخن از پوست اطراف انگشت

- خونریزی در اطراف ناخن‌ها

- تورم یا درد در اطراف ناخن‌ها

- توقف رشد ناخن‌ها

مراقبت از ناخن: باید انجام داد

برای اینکه ناخن‌های خود را به بهترین شکل نشان دهید:

ناخن‌ها را خشک و تمیز نگه دارید: این کار از رشد باکتری‌ها در زیر ناخن‌های شما جلوگیری می‌کند. تماس مکرر یا طولانی مدت با آب می‌تواند باعث افزایش شکاف ناخن‌ها شود. هنگام شستن ظرف‌ها، تمیز کردن یا استفاده از مواد شیمیایی سخت، از دستکش‌های لاستیکی با پوشش پنبه استفاده کنید.

بهداشت ناخن را رعایت کنید: از قیچی مانیکور تیز یا ناخن‌گیر استفاده کنید. ناخن‌های خود را با ناخن‌گیر مستقیم برش بزنید، سپس با سوهان به شکل مورد نظر خود درآورید.

از مرطوب‌کننده استفاده کنید: هنگامی که از لوسیون دست استفاده می‌کنید ، لوسیون را به ناخن‌ها و کوتیکول‌های خود نیز بمالید.

یک لایه محافظ بزنید: استفاده از سفت‌کننده ناخن ممکن است به تقویت ناخن کمک کند.

مراقبت از ناخن: نباید انجام داد

برای جلوگیری از آسیب ناخن، این کارها را نکنید:

ناخن‌های خود را گاز نگیرید: این عادت می‌تواند به بستر ناخن آسیب برساند. حتی یک برش جزئی در کنار ناخن شما می‌تواند به باکتری‌ها یا قارچ‌ها اجازه ورود و ایجاد عفونت دهد.

گوشه‌های ناخن را جدا نکنید: ممکن است به همراه گوشه‌ها، بافت زنده را پاره کنید. از ناخن‌گیر یا ابزار مانیکور برای جدا کردن آن به آرامی استفاده کنید.

محصولات آسیب‌زننده به ناخن را کنار بگذارید: استفاده از پاک‌کننده لاک ناخن را محدود کنید و در صورت نیاز، پاک‌کننده فاقد استون را انتخاب کنید.

مشکلات ناخن را نادیده نگیرید: اگر ناخن‌تان مشکل دارد که به نظر نمی‌رسد به خودی خود برطرف شود یا با علائم و نشانه‌های دیگری همراه است، با پزشک یا متخصص پوست خود مشورت کنید.

اگر مانیکور و پدیکور می‌کنید

اگر مانیکور یا پدیکور انجام می‌دهید، چند نکته را بخاطر بسپارید. به سالن‌هایی که مجوز رسمی دارند، مراجعه کنید. فقط با تکنسین‌هایی که مدرک دوره مراقبت از ناخن و مانیکور و پدیکور را دارند، کار کنید. اطمینان حاصل کنید که تکنسین برای جلوگیری از شیوع عفونت، تمام ابزارهای مورد استفاده را به درستی استریل می‌کند.

به یاد داشته باشید که اگرچه نادیده گرفتن سلامت ناخن ممکن است اما وقتی می‌توان با انجام برخی اقدامات ساده و اساسی ناخن‌های سالم و محکمی داشت، چرا این کار را انجام ندهیم؟

منبع: mayo clinic

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین