کد خبر: ۶۷۲۳۶۱
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۰

علائمی که نشان می‌دهد آنفلوآنزا گرفته‌اید نه کرونا

مدیر گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: گرچه کرونا، آنفلوانزا و آلرژی فصلی پاییز علائم مشابهی دارند اما آنفلوانزا بیماری است که شروع ناگهانی دارد حتی فرد می‌تواند ساعت شیوع را هم به یاد آورد، اما در سرماخوردگی‌های معمولی و کرونا این گونه نیست.
علائمی که نشان می‌دهد آنفلوآنزا گرفته‌اید نه کرونا
آفتاب‌‌نیوز :

مسعود ضیایی اظهار کرد: یک سری علائم داریم که برخی از آن‌ها از عوارض بیماری‌های کرونا، آنفلوانزا و یا آلرژی فصل پاییز بوده و در برخی با شدت بیشتری همراه است.

این متخصص عفونی ادامه داد: علائمی مانند تب در سرماخوردگی به ندرت پیش می‌آید، اما در آنفلوانزا و کرونا شایع است؛ تب شدید در آنفلوانزا شایع بوده، اما در کرونا حدود ۳۹ یا ۴۰ درجه است و در آلرژی تبی دیده نمی‌شود.

ضیایی ادامه داد: خستگی و ضعف در کرونا و آنفلوانزا دیده می‌شود و بدن دردی و کوفتگی و استخوان دردی در هر دو شایع است، اما در سرماخوردگی و آلرژی این بدن درد وجود ندارد.

وی افزود: آبریزش بینی و عطسه در آنفلوانزا نداریم، در سرماخوردگی بیشتر داریم و در آلرژی دیده می‌شود؛ در برخی بیماران کرونایی نیز اخیرا دیده شده است، اما جزء علائم اصلی و شدید نیست.

این متخصص عفونی بیان کرد: گلودرد در سرماخوردگی شایع تر است، در کرونا نیز با شدت کمتر دیده می‌شود و در آنفلوانزا خفیف است و دیده نمی‌شود. همچنین اسهال به خصوص در کودکان در آنفلوانزا دیده می‌شود؛ در علائم گوارشی کرونا تهوع، اسهال و یبوست دیده می‌شود که در سرماخوردگی و آلرژی دیده نمی‌شود.

وی افزود: سردرد در بعضی کرونایی‌ها زیاد است؛ در آنفلوانزا بیشتر دیده می‌شود و در سرماخوردگی و آلرژی معمولا نداریم. همچنین تنفس‌های کوتاه و تند در بیماری کرونا دیده می‌شود و با پیشرفت آن تشدید می‌شود و در آنفلوانزا نیز دیده می‌شود، اما در سرماخوردگی و آلرژی دیده نمی‌شود.

این متخصص عفونی اظهار کرد: خارش چشم و دهان از علائم آلرژی است که شایع است که در بقیه این بیماری‌ها آن را نداریم.

ضیایی با اشاره به شایع بودن قرمزی چشم در آلرژی و سرماخوردگی، افزود: این علامت در مقاطعی در بیماران کرونایی دیده می‌شد.

وی بیان کرد: هیچ کدام از این علائم نمی‌تواند به صورت قاطع جدا شود چنانکه مصرف داروهایی در افراد ممکن است علائم مشابهی را ایجاد و یا برخی از علائم را از بین ببرد.

مدیر گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تصریح کرد: سالمندان، کودکان، افراد دچار بیماری کلیه، دیابت، ایدز، مشکلات قلبی و یا اختلالات ریوی نظیر آسم و بانوان جوانی که در فصل آنفلوانزا در سه ماهه دوم یا سوم بارداری هستند، در اولویت تزریق واکسن آنفلوانزا هستند چراکه این بیماری در این افراد به صورت شدیدتر بروز می‌کند.

ضیایی ادامه داد: اگر چه نمی‌توان گفت که این واکسن ۱۰۰ درصد تاثیر دارد، اما در بیشتر افرادی که این واکسن را تزریق کرده‌اند و زندگی سالمی دارند موفقیت بالایی داشته است.

وی یادآور شد: امیدواریم با رعایت موارد بهداشتی و استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی امسال آنفلوانزا کمتر دیده شود و موارد بیماری کرونا نیز کمتر شود چراکه سال‌های گذشته در فصل شیوع آنفلوانزا از ماسک و دستکش استفاده نمی‌کردیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین