کد خبر: ۶۷۳۱۲۰
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۴

۵ اتفاق شگفت‌انگیز بورس

‌بورس شرایط عجیبی را پشت‌سر می‌گذارد. گوشه‌وکنار تالار شیشه‌ای می‌توان کلی اتفاق شگفت‌انگیز پیدا کرد که هر کدامشان دهانمان را از تعجب باز می‌گذارند. مثلا چطور ممکن است مشارکت در عرضه اولیه آنقدری کاهش پیدا کند که سهم روی دست فروشنده بماند و حتی کسانی که به اشتباه سفارش خود را با قیمت پایین‌تر ثبت کرده بودند هم موفق به خرید سهام شوند؟
آفتاب‌‌نیوز :

یا چطور ممکن است نمادی بیش از یک ماه صف خرید داشته باشد، اما قیمت پایانی آن صرفا در حد چند ریال جابه‌جا شود؟ در هفته گذشته این اتفاقات شگفت‌انگیز بیش از هر زمان دیگری به چشممان آمد؛ مواردی که می‌تواند به عنوان نشانه‌هایی از رفتار هیجانی و غیرمنطقی در بازار باشد.

وسپهر به همه رسید!
تمام مشارکت‌کنندگان در عرضه اولیه وسپهر، به هر میزانی که سفارش داده بودند، سهام گرفتند. این اتفاق نادر از زمانی که عرضه اولیه به روز بوک‌بیلدینگ انجام می‌شود، بی‌سابقه است. عموما سقف تعداد سهام قابل سفارش طوری تعیین می‌شود که نهایتا رقم کمتری به هر مشارکت‌کننده برسد.

۵ اتفاق شگفت‌انگیز بورس

اما کلی دلیل و اتفاق دست به دست هم داد تا مشارکت در عرضه اولیه وسپهر کمتر از آن چیزی که باید رقم بخورد و به همه مشارکت‌کنندگان به تعداد درخواستشان سهم رسید. حتی گفته می‌شود قیمت کشف‌شده برای وسپهر اندکی کمتر از حداکثر قیمت عرضه اولیه؛ یعنی هزار و ۱۰تومان بود و این مورد نشان می‌دهد حتی کسانی که به اشتباه قیمت پایین‌تر را در این عرضه اولیه انتخاب کرده بودند، صاحب سهام شدند.

بازگشت سیتا به قیمت عرضه اولیه
شرکت سرمایه‌گذاری سیمان تامین اجتماعی، از زیرمجموعه‌های شستا، یکی از بدترین بازدهی‌ها را در بین نمادهای تازه‌وارد بورس که در سال ۹۹ عرضه اولیه شده‌اند، به نام خود ثبت کرد. کسانی که سیتا را بعد از پایان روند صعودی نفروختند و همچنان آن را نگه داشتند، بازدهی سرمایه‌گذاری‌شان در این عرضه اولیه صرفا ۱۴درصد بود. سیتا چهاردهم تیرماه با قیمت هزار و ۵۷۵تومان عرضه اولیه شد.

روند صعودی آن تا بازدهی ۱۱۰درصدی ادامه داشته و قیمت هر سهم سیتا به سقف سه هزار و ۳۰۷تومان رسید. ولی همزمان با ریزش بورس، خیلی از سهامداران قید سیتا را زدند و با فروش آن روند نزولی آغاز شد. سقوطی که هیچکس جلودار آن نبود، تا هفته گذشته ادامه پیدا کرد و باعث شد قیمت هر سهم سیتا به هزار و ۸۰۶تومان برسد! این یعنی سیتا در سقوط یک‌ماهه اخیر حدود ۴۶درصد ارزش خود را از دست داد و بازدهی ۱۱۰درصدی آن برای مشارکت‌کنندگان عرضه اولیه به ۱۴درصد کاهش پیدا کرد.

صف خرید وبملت با پایانی منفی
در هفته گذشته کم‌ نبودند، نمادهایی که قیمت آخرین معاملاتشان به طرز ناگهانی تغییر می‌کرد و به کلی قیمت پایانی را جا می‌گذاشت. این اتفاق زمانی می‌افتد که اغلب معاملات یک سهم در قیمت مشخصی انجام شوند و بعد از تغییر قیمت معاملات، قیمت پایانی تغییر چندانی نداشته باشد. این مورد زمانی عجیب‌تر می‌شود که اختلاف قیمت پایانی و قیمت آخرین معاملات از پنج درصد بیشتر شود. اتفاقی که برای نماد بانک ملت در روز سه‌شنبه افتاد.

وبملت روز سه‌شنبه از روند نزولی چندروزه به مدار صعودی بازگشت. در نیمه اول معاملات، سهام آن در محدوده منفی معامله می‌شد، اما در نیمه دوم قیمت سهام افزایش پیدا کرد و به صف خرید رسید. سهامداران در حالی برای وبملت صف خرید تشکیل داده بودند که قیمت پایانی آن همچنان منفی بود. این اتفاق یعنی روز کاری بعد حتی در صورتی که دوباره صف خرید تشکیل شود، شما می‌توانید با قیمت پایین‌ترین سهام بخرید. در نمادهای شرکت‌های کوچک این اتفاق زیاد می‌افتد، اما از بانک ملت به عنوان یکی از نمادهای شاخص‌ساز بعید بود تا شاهد چنین اتفاق عجیبی باشد.

وسالت بدون قیمت پایانی
قیمت سهام وسالت از ۲۰مرداد تا حالا هیچ‌ تغییری نکرده است. با اینکه در این مدت هر روز شاهد صف خرید در نماد وسالت بوده‌ایم. اینطور که پیداست گروهی از سهامداران کل سهام شناور بانک قرض‌الحسنه رسالت را خریده و حاضر به فروش آن نیستند. از ۲۰مردادماه همزمان با شروع ریزش بورس، قیمت پایانی سهام وسالت روی ۴۱۵تومان متوقف شده و حجم معاملات آن به حدی پایین بوده که تنها توانسته قیمت پایانی را چند ریال جابه‌جا کند. حجم مبنا در این نماد دو میلیون و ۴۰۸هزار سهم در روز است، اما میانگین حجم معاملات آن در یک ماه اخیر تنها چهار هزار سهم بوده و نتوانسته تغییری در قیمت پایانی ایجاد کند. نماد وسالت در تابلوی نارنجی بازار پایه فرابورس قرار دارد و دامنه نوسان آن دودرصدی است.

بازدهی ۴۵درصدی حق‌تقدم پترول
گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان با شاخص P/E حدود ۳٫۶ از جمله ارزنده‌ترین سهام موجود در بازار به نظر می‌رسد. این مورد نشان می‌دهد قیمت سهام پترول تنها ۳٫۶برابر سودی است که این شرکت توانسته در یک سال اخیر به دست بیاورد. این مورد باعث شده از ۲۶شهریورماه همزمان با بازگشایی نماد پترول با افزایش ۴۰درصدی قیمت و ابطال آن توسط ناظر بازار، در اغلب روزها شاهد صف خرید در این نماد باشیم. قیمت سهام پترول در این مدت از هزار و ۳۳۳تومان به هزار و ۶۴۸تومان رسیده و تقریبا ۲۳درصد بازدهی داشته.

اما نکته جالب درباره اوراق حق‌تقدم این نماد؛ یعنی پترولح اتفاق افتاده است. قیمت هر برگه پترولح پیش از بازگشایی نماد اصلی حدود هزار و ۸۷تومان بود. از زمانی که پترول توجهات را به سمت خود جمع کرده، شاهد بازدهی عجیب‌وغریب پترولح هستیم، طوری که بعضی روزها نوسان قیمت آن به نزدیکی ۱۰درصد رسیده. در آخرین معاملات روز چهارشنبه قیمت برگه‌های حق‌تقدم پترول به هزار و ۵۷۵تومان رسید که نشان می‌دهد این برگه‌ها حدود ۴۹درصد برای دارندگانشان بازدهی داشته‌اند.

منبع: روزنامه هفت صبح

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
0
1
بورس ولش
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
0
1
آره بدون پول بروید بطرف جهش تولید که میبایستی از نقدینگی در بورس استفاده میشد.
ناشناس
|
United States of America
|
۱۹:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
0
1
به حکومت با بورس برای خالی کردن جیب ملت با صدها هزار ملیارد تومان تبریک
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین