کد خبر: ۶۷۴۹۶
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۸۶ - ۱۸:۰۲

هیولای ایدز چگونه مهار می‌شود؟

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- مشکل HIV و ایدز تنها مشکل وزارت بهداشت نیست، بلکه مشکل تمام جامعه و دستگاه‌های مسئول از جمله سازمان زندان‌ها، سازمان انتقال خون و تمام افراد جامعه است. 

دکتر عباس صداقت، رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت در گفت وگو با خبرنگار آفتاب با اعلام این مطلب افزود: به همین دلیل سال گذشته شعار روز جهانی ایدز «هم پیمان دربرابر گسترش ایدز» انتخاب شد. شنبه اول دسامبر ، 10 آذر؛ روز جهانی ایدز است.

دکتر صداقت در مورد برنامه های کنترلی این وزارتخانه  افزود: وزارت بهداشت مسئولیت پیشگیری و کنترل و ارایه خدمات پزشکی به مبتلایان را بر عهده دارد و مشاوره‌های پزشکی نیز به طور رایگان به بیماران داده می شود.

 با این حال دکتر صداقت همکاری بین بخش ها را کافی ندانست و گفت: وزارت ارشاد برای جلب همکاری رسانه‌ها و صداوسیما باید به طور جدی‌تری به موضوع ایدز بپردازند. 

وی با اشاره به مبحث رفتارهای پرخطر و ایدز گفت: برای تغییر الگوی رفتاری در یک جامعه نیاز به آموزش خیلی جدی است و باید به طور مستمر و از راههای مختلف انجام گیرد تا تمام سلایق را در بر گیرد . 

صداقت حضور برخی مسئولان در برنامه‌های صدا و سیما و یا ارائه هرازگاهی برخی آمار‌ها درباره ایدز را کافی ندانست و افزود: باید ملاحظات کاربردی در برنامه‌های آموزشی برای خانواده‌ها گنجانده شود. در این راستا می‌توان از انواع برنامه‌ها، فیلم، سریال، میان پرده و برنامه‌های آموزشی استفاده کرد. 

وی به نگرانی مسئولان از خدشه وارد شدن به فرهنگ حاکم بر جامعه اشاره کرد و گفت: به هر حال آموزش در هر جامعه‌ای منطبق بر فرهنگ و بافت آن جامعه است، اما متخصصان حوزه فرهنگ،جامعه و رسانه می‌توانند سطح بندی ارایه اطلاعات در حوزه ایدز را  تعیین کنند.
 
این مقام مسئول به عنوان نمونه به بحث تغیر الگوی رفتاری در ترافیک اشاره کرد و افزود: چند سال طول کشید تا فرهنگ بستن کمربند به عنوان یک الگوی رفتاری در فرهنگ ترافیک درآید، برای تغییر رفتارهای پرخطر نیر مدتی زمان لازم است تا افراد حساسیت‌های موضوع را بدانند،در انتخاب دوست،محل های ارتباط، و شیوه زندگی تصمیم درست بگیرند و این نیاز به عزم ملی و برنامه ریزی گسترده دارد.
 
وی با اشاره به موفقیت‌های که ایران در برخی بیمارها نسبت به کشورهای منطقه به دست آورده اظهار امیدواری کرد که در زمینه کنترل ایدز نیز توفیقی داشته باشیم تا بتوانیم ابعاد کنترل این بیماری را در نظر بگیریم. ویروس HIV خود را با اشکال مختلف نشان می دهد اگر ما تصویر درستی از حرکت ویروس نداشته باشیم،مغلوب می‌شویم.
 
دکتر صداقت در مورد نقش صدا وسیما در کنترل شیوع این بیماری گفت: آنچه در برنامه‌های صدا و سیما می‌بینیم نشانگر آن است که هنوز برنامه سازی در حوزه آموزش پیشگیری از ایدز در اولویت‌های صدا و سیما قرار ندارد. وی تاکید کرد: باید مسئولان نیز نسبت به شیوع این بیماری نگران باشند.

 وی به برنامه‌های خانواده که در تلویزیون به مبحث طلاق، تحصیل و بیماری‌های دیگر می پردازد اشاره کرد و گفت: در این برنامه‌ها اثری از ایدز نمی‌بینیم. هنوز مسئولان فکر می کنند پخش برنامه در حوزه آموزش پیشگیری از ایدز تابو است.
 
وی افزود: کارشناسان در این حوزه اطلاعات زیادی دارند و خانواده‌ها نیز می توانند حرف‌های زیادی در این زمینه به فرزندان خود بزنند. به عنوان مثال به آنها یاد بدهند که چه رفتاری داشته باشند تا در معرض تهدید رفتار‌های پر خطر قرار نگیرند. نیازی نیست که به اعتیاد تزریقی یا روابط جنسی محافظت نشده اشاره کنیم بلکه باید به اهمیت خانواده ، حفظ و تاکید بر نقش‌های خانوادگی و الگوهای صحیح آن تاکید کنیم. 

دکتر صداقت با اشاره به دوره نوجوانی و جوانی تاکید کرد: جوان ها نوعا به رفتارهای پرخطر مبادرت می کنند اما خانواده‌ها باید این رفتارها را مدیریت و مهار کنند. 

رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت گفت: بهترین روش برای کسانی که به ویروس HIV مبتلا شده یا رفتارهای پرخطر داشته اند ، روش مشاوره داوطلبانه ، آموزش و اطلاع رسانی است.
 
وی افزود: همه کسانی که در زمینه ابتلا به این ویروس نگران هستند، می‌توانند به مراکز مشاوره وزارت بهداشت مراجعه کنند و مورد مشاوره، آزمایش و خدمات مراقبتی قرار می‌‌گیرند . 

وی افزود: در تمام استان ها مراکز مشاوره وجود دارد و به صورت رایگان به افراد متقاضی مشاوره می دهند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین