کد خبر: ۶۷۵۰۹۵
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۴
رئیس فراکسیون محیط ‌زیست مجلس:

نباید بودجه‌ ردیف‌های تخصصی محیط‌زیست برای شهرداری‌ها واریز شود/ مسئول رفع آلایندگی‌، شهرداری نیست

رئیس فراکسیون محیط‌زیست گفت: سازمان محیط‌زیست شاید یک دهم دستگاه‌های دولتی دیگر بودجه داشته باشد و از همین منظر جزو سازمان‌های خیلی ضعیف محسوب می‌شود، در حالی که حجم کار گسترده‌ای دارد.
آفتاب‌‌نیوز :

«سمیه رفیعی» رئیس فراکسیون محیط زیست، ضمن اشاره به مخالفت برخی نمایندگان در خصوص اختصاص ۳۵ درصد عوارض آلاینده‌ها به صندوق ملی محیط زیست بیان کرد: ۳۵ درصد عوارض آلایندگی صنایع، سال ۹۹ برای اولین بار به حساب صندوق ملی محیط زیست پرداخت شده است، یعنی از سال ۸۳ با گذشت ۱۶ سال این اولین بار است که خود سازمان محیط زیست می‌خواهد از این عوارض منتفع شود، آن مرجع ذیصلاحی که می‌تواند برای رفع مشکلات و جبران خسارات زیست محیطی راهکاری مدنظر قرار دهد و مساله را حل کند، قطعا خود سازمان محیط زیست است.

وی ادامه داد: بر کسی پوشیده نیست که بحران‌های محیط زیستی و خسارت‌های ناشی از آن موجب آزار مردم شده است، به خصوص مردم مناطقی که با مراکز آلاینده هم جوار هستند، از همین رو باید برای این موضوع فکری شود و بدون اعتبار کافی، محیط زیست توان مواجهه و برخورد با این صنایع را نداشته و خود صنایع هم مشوقی برای اصلاح وضع موجود نخواهند داشت، اگر عوارض آلاینده به محیط زیست تعلق نگیرد، بخشی از پروژه‌های تحقیقی، پژوهشی و نظارتی که مبتنی بر کاهش و مدیریت آلایندگی است، تعطیل خواهد شد.

نباید بودجه‌ ردیف‌های تخصصی محیط‌زیست برای شهرداری‌ها واریز شود/ مسئول رفع آلایندگی‌، شهرداری نیست

سازمان محیط‌زیست جزو سازمان‌های ضعیف است

رفیعی بیان کرد: بودجه‌ سازمان حفاظت محیط‌زیست قابل توجه نیست و شاید یک دهم دستگاه‌های دولتی دیگر بودجه داشته باشد و از همین منظر جزو سازمان‌های خیلی ضعیف محسوب می‌شود، در حالی که حجم کار گسترده ای دارد.

رئیس فراکسیون محیط زیست تصریح کرد: علی‌رغم وظیفه‌ی مهم حاکمیتی که به دوش سازمان محیط‌زیست است، اما این سازمان توان کافی ندارد، در حدی که بعضا نمی‌تواند تمام مسوولیت‌های خود را به درستی انجام دهد، حتی همین 35 درصد هم در برابر بودجه‌ دیگر دستگاه‌ها اصلا رقم قابل توجهی نیست که بخواهد تا این اندازه بر سرش بحث پیش بیاید.

وی ادامه داد: این عوارض مشوق خوبی در راستای جبران ضرر و زیان است، تا خسارات محیط‌زیستی که از سوی صنایع وارد شده است، جبران شود و صنایع در راستای رفع آلایندگی خود قدم بردارند، البته همین حالا هم باید بررسی‌هایی انجام شود تا صنعت به سمت دوستدار محیط زیست بودن پیش برود.

سازمان محیط‌زیست باید آلایندگی‌ها را برطرف کند، نه شهرداری‌ها

رفیعی تاکید کرد: قطعا جایی که بر اساس استانداردها بخواهد، مسائل آلایندگی را برطرف کند، خود سازمان محیط زیست است، در صورتی که تعریف کار شهرداری چیز دیگر است.

وی در مورد چگونگی صرف این هزینه در شهرداری گفت: نمی‌دانم محل صرف هزینه‌ی این بودجه در شهرداری دقیقا کجا است، اما از همین بودجه حدود 65 درصد به حساب شهرداری واریز می‌شود و اگر هم شهرداری بخواهد در راستای رفع مشکلات محیط‌زیست کاری را انجام دهد، با همین مقدار هم می‌تواند کارش را انجام دهد، کما اینکه شهرداری‌ها مرجع تخصصی رفع این آلایندگی‌ها نیستند.

رئیس فراکسیون محیط زیست در پایان افزود: امسال شهرداری‌ها با مشکلاتی مواجه هستند، کما اینکه امسال به لحاظ بودجه‌ای کشور شرایط سختی را تحمل می‌کند، اما این دلیل نمی‌شود که بودجه‌ی ردیف‌های تخصصی برای شهرداری‌ها واریز شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین