کد خبر: ۶۷۸۰
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۸۴ - ۱۶:۰۷

ناقوس دیکتاتوری جدید

آفتاب‌‌نیوز : نماينده‌تهران در مجلس  با بيان اين‌كه بايد رويكرد مجلس به دولت آينده رويكرد انتقادي باشد، گفت: بهترين شكل تعامل بين مجلس و دولت انتقادي است و اين‌كه هركدام كار ويژه‌ي خودشان را به احسن وجه انجام دهند. كار ويژه قوه‌ي مجريه اجراي مصوبات مجلس است و كار ويژه‌ي مجلس هم نظارت بر حسن اجراي مصوبات خودش مي‌باشد.

وي ادامه داد: معمولا وقتي سخن از تعامل به ميان مي‌آيد تفسيرها و تعبيرهاي غلطي از آن مي‌شود. بعضي‌ها فكر مي‌كنند دولت زيرمجموعه‌ي مجلس يا مجلس زيرمجموعه‌ي دولت است كه اين‌چنين نيست و هركدام در حيطه‌ي وظايف و اختياراتشان بايد به احسن وجه مسووليت‌هايشان را ايفا كنند و اين‌گونه نباشد كه قوه‌ي مقننه در اجرا دخالت كند، افرادي را معرفي كند تا قوه‌ي مجريه سر كار بگذارد و اين‌طورهم نباشد كه دولت مصوبات خودش را به اجرا بگذارد و كاري به قوانين مصوب مجلس نداشته باشد.

رييس كميسيون فرهنگي مجلس ادامه داد: چون اين دو قوه هركدام خرده سيستمي از يك سيستم و نظام كلان‌تر هستند بهترين شكل تعامل اين است كه هركدام كار ويژه‌ي خودشان را به نحو احسن انجام دهند كه در اين صورت خود به خود هماهنگي صورت مي‌گيرد.

افروغ با اشاره به شرايط فعلي گفت: هشدار مي‌دهم كه مبادا اين وجه انتقادي كه ويژگي يك مجلس پويا و فعال است با توجه به هماهنگي كلي كه بين مجلس و قوه‌ي مجريه صورت گرفته كاهش پيدا كند و يك هماهنگي مطلق و ناموجهي از جنس هماهنگي مجلس ششم با قوه‌ي مجريه اتفاق بيفتد؛ كه اين يك خطر است و در حال حاضر اين خطر بيشتر احساس مي‌شود.

وي افزود: وقتي كه به لحاظ سياسي يك هماهنگي بين قوا‌ي مجريه و مقننه حاصل مي‌شود بايستي زنگ خطر را به صدا درآورد.

افروغ با بيان اين‌كه زمان هماهنگي مجلس ششم با قوه‌ي مجريه اعلام كردم كه ناقوس ديكتاتوري جديد به صدا درآمد، گفت: الان هم مي‌گويم كه هشدار مي‌دهم ناقوس ديكتاتوري جديد به صدا درآمد. بعضي‌ها فكر مي‌كنند ديكتاتوري يعني اين‌كه زور بگوييم و ظلم كنيم، آزادي‌ها را برنتابيم، اينها يك قسمتي از ديكتاتوري است. همين كه سياست‌هايي را اعمال كنيد و مسايلي را در دستور كار قرار دهيد كه ربطي به نيازهاي واقعي مردم نداشته باشد و اهداف و منافع خود را بي‌توجه به اهداف و منافع و مصالح مردم دنبال كنيد، اين هم نوعي ديكتاتوري است.

نماينده‌ي مردم تهران خاطرنشان كرد: به طور كلي اين هماهنگي‌ها اين خطر را گوشزد مي‌كند كه ممكن است به اين سمت و سو برويم. در حالي كه وظيفه‌ي مجلس در چنين شرايطي بسيار سخت خواهد بود و اين‌جاست كه سره از ناسره شناخته مي‌شود و افراد امتحان پس مي‌دهند.

وي افزود: اين‌جاست كه كساني كه طرفدار رويكرد انتقادي مجلس هستند بايد به ميدان بيايند و وظيفه‌ي خودشان را به احسن وجه انجام دهند.

افروغ يادآور شد: قبلا نقدهايي مي‌شد و حرف‌هايي زده مي‌شد، اما وقتي مجلس و قوه‌ي مجريه همنوا باشند ممكن است ديگر از آن حرف‌ها خبري نباشد و من در اين رابطه احساس خطر مي‌كنم؛ همان‌گونه كه در دوره‌ي قبل هم احساس خطر كردم و متاسفانه توجهي نكردند.

وي با بيان اين‌كه معتقد به نقد گذشته نيستم و نقد گذشته - كما اين‌كه روشنفكران ما متاسفانه سال‌ها نقد گذشته كردند - درست نيست، اما مي‌خواهم از گذشته براي حال درس بگيريم، گفت: بعضا در مجلس ششم مي‌شنيدم كه لايحه از طرف دولت مي‌آيد لايحه را پاك مي‌كنند و مي‌نويسند طرح، به معناي اين‌كه اين طرح از طرف مجلس بوده كه اين واقعا نادرست و نهايت وادادگي مجلس در برابر قوه‌ي مجريه است و هشدار مي‌دهم كه مبادا اين اتفاق در اين دولت هم بيفتد و يك مجلس كاملا منفعل داشته باشيم.

نماينده تهران تاكيد كرد: مجلس بايد صرف‌نظر از اين‌كه چه دولتي بر سر كار است، وظيفه‌ي قانوني خودش را خوب انجام دهد كه وظيفه‌ي مجلس را در وهله‌ي اول در قالب طرح تعريف مي‌كنم. يك مجلس خوب، پويا و فعال مجلسي است كه طرح و ايده دهد و منتظر نباشد كه لايحه بيايد و نظرات دولتمردان را هم بگيرد و به صحن علني بفرستد تا تصويب شود. مجلس خوب مجلسي است كه خودش را در قالب طرح تعريف كند. طرح يعني اين‌كه نمايندگان مجلس خلاقند، ايده دارند.

وي يكي ديگر از وظايف مجلس را نظارت دانست و گفت: بايد قوانين گذشته را پاس بداريم و بر حسن اجراي آن نظارت لازم و بي‌محابا داشته باشيم و تعارفات را كنار بگذاريم.

نماينده‌ي مردم تهران با بيان اين‌كه تحقيق و تفحص و استيضاح هم نوعي تعامل با دولت است، گفت: اين‌كه بعضي‌ها مي‌گويند اگر پاي استيضاح وسط آيد از تعامل دور شده‌ايم درك‌هاي تنگ، سطحي و سياست‌بازانه است. آن‌چه كه ما در كشورمان از آن رنج مي‌بريم فقدان نظارت است و فقدان نظارت يعني فقدان نقد و اگر نقد و نظارت نداشته باشيم، يعني واقعا اعتقادي به نظام‌سازي و سلامت و واكسينه كردن يك نظام در برابر انواع و اقسام بيماري‌ها نداريم و اگر نقد نداشته باشيم يعني سند مرگ خود را با دست خود امضا كرده‌ايم.

افروغ گفت: پويايي و حيات يك نظام و بازتوليد مشروعيت آن در گرو نقد است. اگر نقد درون گفتماني نباشد بايد منتظر نقد برون گفتماني باشيم كه اين يعني اساس و مبنا و شروع افول يك نظام.

وي افزود: مطلوب مي‌دانم كه مجلس هفتم يك مجلس انتقادي باشد و چون احساس خطر مي‌كنم بايستي ساز و كارهايي را تعريف كرد كه حتما وجه انتقادي مجلس تقويت شود. كاري هم كه مي‌توانيم انجام دهيم اين است كه طرح دهيم و نظارت لازم را بكنيم كه اين بهترين شكل هماهنگي با دولت است.

وي با بيان اين‌كه دولت فعلي با شعار عدالت وسط آمده است، ادامه داد: بايد كمك كنيم اين عدالت همه‌جانبه تعريف شود و فقط وجه اقتصادي نداشته باشد و چون شعار عدالت يك نسبت جوهري با انقلاب اسلامي و با آرمان‌هاي انقلاب دارد اگر كار ويژه‌ي خودمان را به احسن وجه انجام دهيم و قوه‌ي مجريه هم واقعا پايبند به عدالت باشد خود به خود هماهنگي حاصل مي‌شود، چون پارادايمي را اختيار مي‌كنيم كه نوعي رجعت به انقلاب اسلامي و انديشه‌هاي حضرت امام و قابليت‌هاي قانون اساسي است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین