کد خبر: ۶۷۹۷۰۷
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۵

مذاکره ایران و آمریکا از نگاه آیت الله هاشمی و ماجرای یک اعتراض /اصولگرایان تن به مذاکره خواهند داد؟

فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه بحث مذاکره با آمریکا یک بحث حاکمیتی است و مجلس و دولت تا حدی در این ارتباط قدرت دارند، خاطرنشان کرد: «اگر رهبری و حاکمیت به این جمع‌بندی برسند که می‌توان در یک چشم‌اندازی و با شرایطی به مذاکره با آمریکا رفت، می‌توان قدم پیش گذاشت.»
آفتاب‌‌نیوز :

غلامعلی رجایی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب معتقد است که بحث مذاکره با آمریکا یک بحث حاکمیتی است و مجلس و دولت تا حدی در این ارتباط قدرت دارند. او تاکید کرد: «وقتی رهبری مذاکرات با آمریکا را غیرممکن اعلام کند از دولت و مجلس نیز کاری ساخته نیست. اگر رهبری و حاکمیت به این جمع‌بندی برسند که می‌توان در یک چشم‌اندازی و با شرایطی به مذاکره با آمریکا رفت، می‌توان قدم پیش گذاشت.»

وی افزود: «ما برجام را یک بازی برد- برد می‌دانیم، اگر غیر از این بود که ترامپ نامتعادل بازی را به هم نمی‌زد. ما در برجام بازی برد -برد کردیم. از زیر بار تحریم‌ها خارج شدیم، توانستیم مراودات بانکی داشته باشیم و بانک‌ها و بندرهای ما از تحریم خارج شدند و شرکت‌های خارجی در رفت آمد بودند تا بازرشان را فعال کنند و چند خرید هواپیمای خارجی انجام دادیم. این‌ها در حد خودش از نتایج برجام بود.»

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان این‌که باید حاکمیت به این جمع‌بندی برسد که می‌توان با شرایط فعلی به مذاکره با آمریکا پرداخت یا خیر، گفت: «ما از مذاکره ضرری نمی‌کنیم، چون در مذاکره چیزی را از دست نمی‌دهیم. در مذاکره دو طرف امتیاز می‌دهند و امتیاز هم می‌گیرند. اگر پیش‌بینی ما این است که چیزی به دست نمی‌آوریم بهتر است که مذاکره صورت نگیرد.»

هاشمی تاکید داشت بدون واسطه مذاکره کنیم
رجایی تصریح کرد: «فراموش نکنیم که در برجام طرفین مدت‌ها برای به نتیجه رسیدن برجام وقت گذاشتند و بعد از ساعت‌ها مذاکرات طولانی منتهی به تفاهم برجام شد. بنابراین رویکرد توجه به مذاکره با آمریکا باید مدنظر باشد.»

وی افزود: «تا آنجا که من به خاطر دارم، آقای‌هاشمی نیز بارها تاکید داشت که ما هیچ‌گاه از مذاکره ضرر نمی‌کنیم. آن‌زمان کشور عمان واسطه ما با آمریکا در مذاکرات بود. من خاطرم هست که آقای‌هاشمی همواره معترض بود که چرا باید عمان واسطه باشد، مگر خودمان زبان نداریم. حرف‌هایی را که به عمان می‌زنیم به آمریکایی‌ها بزنیم.»

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به این‌که خوشبختانه در مذاکرات برجام ایده آقای‌هاشمی محقق شد، گفت: «به نظر من با روی کار آمدن دولت بعدی آمریکا، مجلس شورای اسلامی می‌تواند در این رابطه می‌تواند حرکت خوبی کند و به رهبری پیشنهاد کند و این مسئله را از دولت بخواهد اما قاعدتاً باید مقام معظم رهبری نیز به جمع‌بندی برسد و با این موضوع موافقت کنند. دولت و مجلس می‌توانند با در نظر گرفتن شرایط رهبری را نسبت به ادامه مذاکره متقاعد کنند.»

اصول‌گرایان مجبور به مذاکره می‌شوند
حال که جو بایدن روی کار آمده احتمال از سر گرفتن مذاکرات افزایش یافته است. رجایی در پاسخ به این پرسش که آیا محتمل است دولت و مجلس اصول‌گرا راضی به مذاکره با آمریکا بشوند، گفت: «دو جناح سیاسی دارای طیف هستند و در هر دو جریان سیاسی هم افراد تندرو حضور دارند و هم میانه‌رو. افراطی‌ها در دو جریان سیاسی بازی به هم‌زن هستند.»

غلامعلی رجایی البته معتقد است که در شرایط کنونی کشور که ارزش پول ملی سقوط کرده و این موضوع هم متاثر از سیاست‌های غلط دولت و هم تحریم‌ها است و به علت سیاست‌های کاخ سفید، تندروها متقاعد می‌شوند که پشت این موضوع بایستند.

مخالف مذاکره از سر ناچاری هستیم
وی تصریح کرد: «ما در شرایطی برای مذاکره با آمریکا باید تصمیم بگیریم که از سر ناچاری نباشد، بلکه با اختیار و آگاهی باید آن را انجام دهیم. پیش از این قطعنامه ۵۹۸ از سر ناچاری منعقد شده است اما اگر مذاکره‌ای با آمریکا داشته باشیم، باید با آگاهی و اختیار پیش برویم و مذاکرات برد-برد را از طرف مقابل طلب کنیم.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۸
ناشناس
|
United States of America
|
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
1
10
اصل مذاکرات را در پایان دولت احمدی نژاد بدون اطلاع او خود اصولگرایان از جمله ولایتی آغاز کردند اینها برای منافعشان هر کاری می کنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
1
8
مذاکره میکنی و از سر ناچاری میکنی. همانطوریکه رفتید با صدام مذاکره کردید. ان زمانیکه در اوج قدرت بودید زمان خاتمی و انها التماس میکردند مغرور بودید و توافق نکردید جالا از روی ناچاری میری و امتیاز هم میدید و مذاکره میکنید فرصت سوزی
خروس بی محل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
1
4
مشکل مذاکره نیست مسئله اینست که چه کسی قهرمان شود و قطعا عزیزان اصولگرا می خواهند قهرمان باشند.
پاسخ ها
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
باشه بشن ، شرایط زندگی ما مردم بهتر بشه هر کی مذاکره می کنه بکنه .
دانشجوی دکتری روابط بین الملل دانشگاه علامه طباطبایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
0
0
دانشمندان علم سیاست، امنیت را به دو دسته «وجودی» و «رفاهی» تقسیم می کنند. امنیت وجودی به عهده نیروهای مسلح و سرویس های اطلاعاتی است. امنیت رفاهی نیز در اختیار قوای سه گانه کشور بویژه قوه مجریه است. در نظریه «سیستم ها» مهم ترین بخش وجودی یک سیستم(نظام سیاسی)، قوه مجریه است. ایران در امنیت وجودی رتبه نخست منطقه و جزء ده قدرت برتر دنیا است. قریب 90 درصد اختیارات امنیت وجودی به رهبر ج.ا. ایران داده شده است.اما قریب 90 درصد امنیت رفاهی(مسکن، اشتغال، داشتن خودرو، زیرساخت های قوی، صنعت قوی و ...) در اختیار قوه مجریه است. رئیس جمهور ایران علاوه بر اینکه رییس شورای امنیت ملی و شورای انقلاب فرهنگی است؛ اختیار 19 وزارت خانه،12 معاونت ریاست جمهوری، معاونت اول ریاست جمهوری، بیش از 20 سازمان دولتی(سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور‏، سازمان تأمین اجتماعی، سازمان بورس اوراق بهادار تهران، سازمان خصوصی سازی، گمرک جمهوری اسلامی ایران و ...)، 31 استاندار، بیش از 440 فرمانداری و قریب 1071 بخش و 2601 دهستان را بر عهده دارد. از سوی دیگر، تمامی منابع مالی ج.ا. ایران ـ به جز صندوق توسعه ملی که به درخواست رئیس جمهوری و اجازه رهبری در تصرف دولت قرار می گیرد ـ در اختیار رییس جمهور است. در رابطه با سهم اقتصاد دولتی و نهادهای ذیل نظر نهاد رهبری و نیروی های مسلح، بنا به آخرین آمار و با ارزش گذاری دلار 25 تومانی، 93 درصد اقتصاد کشور در اختیار دولت و 7 درصد آن ـ با احتساب قرارگاه سازندگی خاتم ص ـ ذیل نهاد رهبری است. بودجه تمامی ارکان در ج.ا. ایران از جمله نیروهای مسلح و حتی نهاد رهبری، در اختیار رییس جمهور است. بورس ایران ـ که منابع مالی آن قریب 300 میلیارد دلار است ـدر اختیار رییس جمهور است. سازمان امور مالیاتی ـ که از عمده ترین منابع درآمدی در وضعیت فعلی ج.ا. ایران است ـ در تصرف رییس جمهور است. وزارت نفت که گلوگاه درآمدی ج.ا. ایران بوده و هست، در اختیار رییس جمهور است. چرا مردم در صورتی که با ساختار قدرت در ج.ا. ایران آشنا نیستند، تحلیل و نقد سیستم سیاسی می¬کنند؟ نمی شود مشکلات اقتصادی باشد و اختیارات آن به عهده ریاست جمهوری و بعد به نهاد رهبری انتقاد نمود. اگر در رابطه با امنیت وجودی مردم مشکلی دارند، می توانند به رهبری انتقاد نمایند؛ ولی مسئله امروز کشور امنیت رفاهی است و نه امنیت وجودی. علت وجودی مشکلات امنیت رفاهی نیز، وجود تفکرات و راهبردهای اقتصادی نئولیبرالیسم و اندیشه فردریش هایک و تواس فریدمن در میان مدیران و مسئولان عالی رتبه کشور است.
دانشجوی دکتری روابط بین الملل دانشگاه علامه طباطبایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
3
0
عده ای می گویند مذاکره با آمریکا تنها راه برون رفت از مشکلات فعلی است. مذاکره بر سر چی؟ آمریکا می خواهد ایران در موضوعات موشکی و منطقه ای با آن ها مذاکره کند. مسائل منطقه ای و موشکی در عرصه دفاعی و امنیتی قرار می گیرند. عرصه دفاعی و امنیتی جزء منافع وجودی امنیت ملی هر کشوری هستند. آیا عاقلانه است بر سر منافع وجودی ایران مذاکره کرد؟! تنها راهکار؛ موزانه سازی درونی (حمایت¬گرایی از اقتصاد و تولید داخلی و تجهیز تمام ظرفیت های مادی و معنوی کشور)و خارجی(چند جانبه گرایی و توسعه روابط با اعضای گروه بریکس بویژه انعقاد نمودن قرارداد 25 با چین(هژمون آینده جهان) است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
خوب شما بفرمائید چطوری مشکلات داخلی حلش کنن کدوم کشور در دنیا سراغ داری که با هیچ جای دیگه نتونه رابطه داشته باشه و همه چیزشو خودش تامین کنه و ملتش در رفاه کامل و بی دردسر زندگی کنند همه ما میدونیم همه چیز رو ولی اینرو هم میدونیم نمیشه با دنیا قطع رابطه کرد و گفت هیچ چیزیمون نیست حالا
محمدرضا کیانفر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
0
2
محمدحسن آصفری نماینده اراک در مجلس گفت: لغو تحریمها شرط بازگشت به میز مذاکره است.

آقای آصفری،
شرط شما قبل از 3نوامیر بینهایت منطقی بود بر بادش دادیم شرایط را رئیس جمهور آینده آمریکا تعیین می‌کند
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین