کد خبر: ۶۸۰۲۱
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۸۶ - ۱۴:۰۷
در آستانه کنگره حزب اعتدال و توسعه مطرح شد:

تحلیل تاجرنیا از مواجهه اعتدالیون با دولت

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: عضو انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران با اشاره به برگزاری چهارمین کنگره حزب اعتدال و توسعه، گفت: حزب اعتدال و توسعه از دل جریان راست با یک نگاه تکنوکرات بیرون آمد و به نظر من این حزب میانه‌رو که خود را به جناح هاشمی رفسنجانی نزدیک می‌داند، کارگزاران جناح محافظه‌کار محسوب می‌شود.

علی تاجرنیا در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی آفتاب، افزود: از ابتدای شکل‌گیری جریانات سیاسی در داخل، پس از حذف جریانات نهضت آزادی و جبهه ملی و پس از تشکیل حزب جمهوری اسلامی، دو جریان عمده در کشور به وجود آمد که این دو گروه در جامعه نفوذ داشتند.

وی گفت: جریاناتی که نتوانستند لیدری یک حزب سیاسی را انجام دهند، مشی میانه‌روی را با شعار اعتدال دنبال کردند اما همواره گزینش مردم در انتخابات یکی از دو جریان اصلی کشور بوده است. 

وی حزب اعتدال و توسعه را به شدت تحت تاثیر تفکرات هاشمی دانست و افزود: شرایطی که پس از دولت نهم شکل گرفت این بود که برای اولین بار مجموعه‌ای به وجود آمد که به تمام دستآوردهای جمهوری اسلامی پشت پا زد تا جایی که حزبی مثل اعتدال و توسعه را هم به واکنش واداشت.

تاجرنیا گفت: برخورد رادیکال اعتدال و توسعه با دولت نهم بیش از آن که راهبرد این حزب محسوب شود، منبعث از سیاست غلط دولت نهم و یک نوع واکنش است، اگر شخص دیگری غیر از احمدی‌نژاد در راس دولت بود یا فردی از جریان راست سنتی، اداره دولت را برعهده می‌گرفت، حزب اعتدال و توسعه به گونه‌ای دیگر حرکت می‌کرد.

وی گفت: برخورد اعتدال و توسعه با دولت را نمی‌توان افراطی دانست بلکه یک واکنش طبیعی است. اعتدال و توسعه به دنبال استفاده از تمام ظرفیت‌های نظام است اما گروهی می‌خواهند تاریخ انقلاب را از تیرماه 84 بنویسند.

این عضو ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان، حزب اعتدال و توسعه را «کارگزاران جناح محافظه کاران» دانست و افزود: حزب اعتدال و توسعه با نگاه و ایده‌های کارگزاران، اما نزدیک به جناح راست سنتی به لحاظ دیدگاه و علایق گذشته وارد عرصه احزاب سیاسی کشور شد.

وی افزود: شرایطی که پس از دولت نهم به وجود آمد و خط مشی که حزب اعتدال و توسعه در پیش گرفت، این حزب را مورد توجه قرار داد اما به نظر من مسئولین حزب به تنهایی فاقد قدرت تشکیلاتی برای تبدیل کردن این حزب به جریان سوم نیستند.

تاجرنیا با اشاره به حضور چهره‌هایی مانند خاتمی، کروبی و هاشمی در راس برخی مجموعه‌ها، گفت: حزب اعتدال و توسعه نیازمند فردی است که این مجموعه را به لحاظ گستره نیروی انسانی و مبانی تئوریک مورد توجه قرار دهد. این جریان سعی می‌کند که جناح‌ها را به یکدیگر نزدیک کند و افرادی که مشی معتدل دارند را انتخاب نماید، اما به نظر من خود این حزب نمی‌تواند به تنهایی رهبری کند چرا که فاقد شخصیت‌های «لیدر» است.

تاجرنیا در خصوص موضع‌گیری اعتدال و توسعه در انتخابات مجلس هشتم، گفت: به نظر من لیست این حزب در انتخابات مجلس را افرادی تشکیل می‌دهند که منتسب به دو جناح باشند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین