کد خبر: ۶۸۰۴۱
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۸۶ - ۱۸:۰۲
پس از تحمل 15 سال حبس در آلمان

کاظم دارابی به ایران بازگشت

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: كاظم دارابی شهروند ایرانی كه از ‪ ۱۵‬سال قبل درآلمان در زندان بسر می‌برد، روز دوشنبه آزاد و به تهران منتقل شد. 

به گزارش ایرنا، دارابی پس از ورود به فرودگاه امام خمینی تهران، از سوی معاون اروپا و آمریكای وزارت امور خارجه، اعضای خانواده و جمعی از دوستان خود مورد استقبال قرار گرفت. 

موضوع آزادی دارابی از چند ماه پیش و به هنگام سفرعلاء‌الدین بروجردی رییس كمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس شورای اسلامی به برلین، در محافل رسانه‌ای آلمان مطرح شده بود. برخی مقامات رژیم صهیونیستی و عناصر ضد انقلاب مقیم آلمان، مخالفت خود را با آزادی دارابی اعلام كرده بودند.

كاظم دارابی، پس از آزادی و ورود به تهران گفت: حكم دادگاه حكایت از بی‌گناهی من دارد. به‌گزارش ‌ایرنا، دارابی، بامداد سه‌شنبه در فرودگاه امام خمینی تهران، در پاسخ به سوالات خبرنگاران، تصریح كرد: در صفحه ‪۱۹۷‬ حكم ‪ ۴۰۰‬صفحه‌ای دادگاه بطور مشخص نوشته است كه سرانجام ثابت نشد كه كاظم دارابی این ماجرا را سازماندهی كرده است.
 
در یك حادثه تیراندازی در رستوران ایرانی میكونوس در خیابان پراگ برلین در ‪ ۱۷‬سپتامبر ‪ ۱۹۹۲‬رخ داد، سه تن ازسران حزب دمكرات كردستان ایران به‌قتل رسیدند. پلیس آلمان كاظم دارابی شهروند ایرانی و سه لبنانی را صرفا به اتهام حضور در محل و مطلع بودن از این حادثه تروریستی بازداشت كرد.
 
دارابی در این نشست خبری با بیان اینكه به او تهمت زدند كه عضو وزارت اطلاعات ایران است، افزود: به خدا قسم می‌خورم كه من عضو هیچ یك از تشكیلات جمهوری اسلامی نبودم.
 
دارابی درپاسخ به سوالی در خصوص اینكه قبل از دستگیری چه سمتی داشت؟ گفت: موقعی كه دستگیر شدم هیچ سمتی در هیچ تشكیلاتی نداشتم و فقط عضو اتحادیه دانشجویان مسلمان در اروپا بودم. 

وی افزود: یكی‌از مسایلی كه باعث دستگیری من شد، این بود كه با بچه‌های مسلمان اعم از ترك، عرب و لبنانی تماس داشتم. 

این شهروندایرانی درادامه تاكید كرد: سمت‌هایی كه بعدا درحكم دادستانی و حكم دادگاه به من نسبت دادند، كاملا ساختگی بود. 

دارابی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: به‌من تهمت زدند كه عضو وزارت اطلاعات هستم و دلیلی كه برای این ادعا داشتند این بود كه این خبر را از عوامل اطلاعات انگلیس دریافت كرده‌اند، اما وقتی از عوامل اطلاعاتی انگلیس خواسته شد در دادگاه حضور یابند و در این‌باره شهادت بدهند، حاضر به این كار نشدند.
 
وی افزود: دادستان پرونده به انگلیس رفت و با همان شخصی كه گفته بود من عضو وزارت اطلاعات ایران هستم صحبت كرد، اما او هم آدرس اشخاص و عوامل دیگر را به عنوان منبع این ادعا به دادستان داده بود و بالاخره هم معلوم نشد كه چه كسی چنین اطلاعات نادرستی منتشر كرده است.

دارابی كه فارسی را با لهجه عربی صحبت می‌كرد، در پاسخ به این سوال كه آیا او یك عرب است؟ گفت: من اهل كازرون و ایرانی‌الاصل هستم و به دلیل این كه همسرم لبنانی است و مدت زیادی با او كاملا عربی صحبت كرده‌ام و نیز به‌خاطر اقامت طولانی در آلمان، شاید این مسایل در لهجه من تغییر ایجاد كرده است.

دارابی به خبرنگاران گفت كه قصد دارد بخاطر آنچه كه در آلمان بر سرش رفته، افشاگری كند و برای آگاهی مردم و روشن شدن ابهامات ماجرای حادثه میكونوس، كتاب بنویسد. اوگفت: می‌خواهم كتابی بنویسم و در آن به جزییات این رویداد بپردازم تا مردم دنیا از واقعیات آن مطلع شوند. 

وی با بیان اینكه قصد دارد این كتاب را ابتدا به زبان آلمانی نوشته و بعد آن را به فارسی ترجمه كند، گفت: برای نوشتن این كتاب از چند نفر از مولفان و خبرنگاران آلمانی دعوت كرده‌ام كه درآینده نزدیك به تهران خواهند آمد تا مرا در نوشتن این كتاب كمك كنند و این كتاب تا پایان سال آینده میلادی منتشر خواهد شد.
 
وی از مسوولان جمهوری اسلامی، بویژه وزارت امورخارجه، به خاطر تلاش فراوان برای آزادی خود تقدیر و تشكر كرد. 

علی باقری معاون اروپا و آمریكای وزیرامور خارجه كه برای استقبال از دارابی در فرودگاه حضور داشت، با تاكید بر این كه حكم دادگاه نیز حكایت از بی‌گناهی دارابی دارد، در خصوص نقش وزارت امور خارجه در آزادی وی گفت: سیاست خارجی جمهوری اسلامی مبتنی بر اصولی است كه یكی از این اصول محوریت حقوق بشر است و آقای دارابی نیز به عنوان یك شهروند ایرانی و انسان بی‌گناه در زندان گرفتار بود.
 
وی افزود: طبیعی است كه وزارت خارجه به عنوان نماینده نظام جمهوری اسلامی، نسبت به مشكلات و گرفتاری ایرانیان مقیم خارج از كشور همچون آقای دارابی ، حساس باشد و در جهت رفع مشكلات آنان تلاش كند. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین