کد خبر: ۶۸۰۹۷۲
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۶
مخالفت ترامپ با انتقال قدرت و تاثیر آن بر بحران کرونا

دردسر تازه ترامپ برای جو بایدن

اصرارهای ترامپ بر وقوع تقلب در انتخابات ۳ نوامبر، راه را برای هرگونه ارتباط میان تیم او و تیم جو بایدن، رئیس جمهور منتخب بسته است. آنهم در حالی که وضعیت شیوع کرونا در این کشور هر روز وخیم‌تر می‌شود و شمار قربانیان روزانۀ آن به بیش از هزار نفر رسیده است.
دردسر تازه ترامپ برای جو بایدن
آفتاب‌‌نیوز :

این روزها دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده با تماس‌های تلفنی متفاوتی روبروست. در این تماس‌ها همه اصرار دارند که او پروسۀ انتقال قدرت را هرچه سریع‌تر آغاز کند تا به این ترتیب مقامات بهداشت دولتش بتوانند با دستیاران جو بایدن گفتگو کنند و از این مسیر، امکان واکنش بهتر و سریعتر دولت آینده در مقابل شیوع کرونا را فراهم کنند.

اما اصرارهای ترامپ بر وقوع تقلب در انتخابات ۳ نوامبر، راه را برای هرگونه ارتباط میان تیم او و تیم جو بایدن، رئیس جمهور منتخب بسته است. آنهم در حالی که وضعیت شیوع کرونا در این کشور هر روز وخیم‌تر می‌شود و شمار قربانیان روزانۀ آن به بیش از هزار نفر رسیده است. تا کنون بیش از ۲۴۶ هزار نفر از ساکنان این کشور از کووید۱۹ جان باخته‌اند و حتی انتشار اخبار دلگرم کننده دربارۀ تولید واکسن کرونا نیز نمی‌تواند از نگرانی‌ها درباره زمستان سختی که در پیش است بکاهد.

آنتونی فائوچی، مدیر مؤسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی ایالات متحده در این باره می‌گوید: «همکاری اعضای دولت کنونی و آینده مانند همکاری دوندگان در دوی امدادی است. یعنی همچنان که در حرکت هستی باید چوب را به نفر بعدی منتقل کنی. نمی‌توان توقف کرد و سپس کارها را یکدفعه واگذار کرد. این دقیقا همان کاری است که باید در دوره انتقال قدرت انجام شود.»

جو بایدن قرار است تا دو ماه دیگر آنهم در میانه بحران کرونا رئیس جمهور آمریکا شود اما به گفتۀ ران کلاین، رئیس دفتر آیندۀ او در کاخ سفید، تیم جو بایدن هنوز نتوانسته است با مقامات ارشد بخش بهداشت کشور از جمله دکتر فائوسی صحبت کند.

ران کلاین می‌گوید: «تیم جدید برای تماس با شرکتهای تولید واکسن کرونا مانند فایزر بر نامه‌ریزی کرده‌؛ به همین دلیل ضروریست که در این راستا با وزارت بهداشت کنونی و مقامات مسئول در بخش خدمات انسانی گفتگو شود.»

دکتر فائوچی تنها مقام ارشد ایالات متحده نیست که خواستار آغاز گفتگوهای انتقال است. منصف اسلاوی، مدیر پروژه تولید واکسن کرونا در دولت دونالد ترامپ نیز می‌گوید که می‌خواهد با تیم بایدن گفتگو کند اما بدون اجازه مقامات کنونی کاخ سفید این کار ممکن نیست.

خودداری دونالد ترامپ از آغاز برنامه انتقال قدرت به این معناست که آنهایی که اکنون روی برنامه توزیع واکسن کار می‌کنند، نمی توانند تیمی را که از ۲۰ ژانویه این مسئولیت را برعهده دارد از کم و کیف این برنامه آگاه کنند.

همین حالا افرادی در وزارت بهداشت آمریکا در حال تهیه طرحی برای یک برنامۀ واکسیناسیون بزرگ هستند که قرار است در ماههای فوریه و مارس آینده اجرا شود یعنی زمانی که جو بایدن رئیس جهور است. اما تیم جو بایدن به عنوان مجری آینده این برنامه، هیچ آگاهی از این طرح ندارد.

دکتر سلین گاندر، عضو هیأت مشورتی کووید۱۹ در تیم جو بایدن نیز با اشاره به بحران کرونا در آمریکا می‌گوید: «وضعیت کنونی مانند یک حمله تروریستی یا یک وضعیت جنگی است و لازم است یک انتقال مساعد انجام شود. ما باید آماده باشیم زیرا در صورت نداشتن اطلاعات کلیدی، ممکن است با نقاط کوری روبرو شویم که قادر به پیش‌بینی آنها نبوده‌ایم و این ما را بسیار آسیب‌پذیر می‌کند.»

جو بایدن در تلاش است تا مردی را که شکست داده اکنون وادار به عمل کند تا بتواند از شدت وضعیت بحرانی که قرار است از ۲۰ ژانویه با آن روبرو خواهد شد بکاهد. آنهم در وضعیتی که کشورش با بحران اقتصادی، بحران سلامت و نگرانی‌های جدی امنیتی روبروست.

او جمعه گذشته بار دیگر طی سخنانی از ترامپ خواست تا بر وضعیت اضطراری کنونی تمرکز کرده و فورا وارد عمل شود. جو بایدن با تاکید با محدودیتهای قانونی که در حال حاضر با آن روبروست گفت: «برای حل این بحران، یک واکنش فوری و سریع در سطح فدرال لازم است؛ چیزی که اکنون وجود ندارد. من رئیس جمهور منتخب هستم اما تا سال آینده رئیس جمهور نخواهم شد... این بحران تاریخ‌های تقویم را رعایت نمی‌کند و در حال حاضر با سرعت در حال گسترش است.»

شماری از سناتورهای جمهوریخواه این کشور نیز از دونالد ترامپ خواسته‌اند برنامه انتقال قدرت را آغاز کند و جو بایدن را از اطلاعات مهم امنیتی و طرح‌ها و اقدامات خارج از کشور آگاه کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین