کد خبر: ۶۸۱۰۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۸۶ - ۱۸:۵۴

33 سال زندان برای صرب جنایتکار

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دادگاه بین‌المللی رسیدگی به جنایات جنگی در لاهه هلند دراگومیر میلوسویچ از سرکردگان شبه‌نظامیان صرب و فرمانده محاصره سارایوو در طول جنگ‌های خونین داخلی سال‌های 1990 در بوسنی هرزگوین را به 33 سال حبس بخاطر صدور دستور کشتار مردم غیرنظامی محکوم کرد.

قاضی پاتریک رابینسون رئیس دادگاه در جلسه پایانی دادرسی با مقایسه دوران محاصره سارایوو در طول سا‌لهای جنگ بوسنی با محاصره مرگبار شهر لنینگراد در جریان جنگ جهانی دوم از سوی ارتش آلمان نازی گفت: «بیش از 10 هزار شهروند غیرنظامی در منطقه مسلمان نشین سارایوو در آن مقطع زمانی کشته شدند، شواهد غیر قابل انکار نشان از اوضاع رقت‌آوری دارد که براثر فشارهای ناشی از محاصره بر مردم شهر وارد آمده‌است».

قاضی رابینسون افزود: «تحقیقات ما نشان می‌دهد که در آن دوران هیچ جای امنی در سارایوو وجود نداشت، هرکسی ممکن بود در هر زمان و هرجایی کشته شود». وی تاکید کرد که میلوسویچ مسئول بسیاری از حملات مرگباری بوده که سربازان صرب مشخصا با هدف کشتن غیرنظامیان علیه منطقه مسلمان نشین‌ سارایوو انجام می‌دادند. تنها در یکی از این حملات بیش از 80 غیرنظامی بر اثر گلوله باران بازار سارایوو در سال 1994 جان خود را از دست دادند. 

رابینسون دراگومیر میلوسویچ که هیچ نسبت خانوادگی با رئیس جمهور مخلوع صربستان ندارد را به جرم صدور دستور انجام اعمال جنایتکارانه علیه غیرنظامیان به 33 سال زندان محکوم کرد. میلوسویچ که هم‌اینک 65 سال دارد از سال 1994 به سمت فرماندهی نیروهای ارتش جمهوری خود خوانده صرب بوسنی (SRK) منصوب شده‌بود.

در طول جنگ بوسنی (1995-1992) سارایوو پایتخت عمدتا مسلمان‌نشین این کشور تحت محاصره نیروهای صرب قرار داشت و هزاران نفر از ساکنان این شهر بر اثر حملات توپخانه‌ای و خمپاره‌ای صرب‌ها و یا شلیک‌های تک‌تیراندازهای آنان از پای درآمدند.
پس از ناتوانی کشورهای اروپایی در مهار اقدامات جنایتکارانه صرب‌های بوسنی ، بیل کلینتون رئیس‌جمهور وقت آمریکا در تابستان 1995 فرمان مداخله نظامی ارتش آمریکا در آن کشور را صادر کرد. 

چند ماه بعد پس از منکوب شدن ارتش صرب‌ها در بمباران‌های گسترده هواپیماهای آمریکایی و انگلیسی، طرفین معاهده صلح پیشنهادی پرزیدنت کلینتون را در شهر دیتون آمریکا امضاء نمودند که بر اثر آن استقلال بوسنی هرزگوین در قالب یک کنفدراسیون متشکل از دو بخش مسلمان-کروات و صرب نشین از سوی حکومت دیکتاتوری صربستان در آن زمان به رسمیت شناخته شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۶
0
0
پس آخر سر آمریکا این غائله را پایان داد.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین