کد خبر: ۶۸۱۱۸۲
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۸

سند وزارت خارجه آمریکا برای مقابله با چین

وب‌سایت خبری اکسیوس روز سه‌شنبه سند طبقه‌بندی نشده‌ای از دفتر سیاست‌گذاری وزارت امور خارجه آمریکا منتشر کرد. این سند مجموعه اهدافی را بیان کرده بود که آمریکا در صورتی که بخواهد از ظهور چین به عنوان یک ابرقدرت جهانی پیشگیری کند، باید به آن‌ها دست یابد.
آفتاب‌‌نیوز :

به نقل از اسپوتنیک، این سند با نام "عناصر چالش چین"، دارای شباهت‌های زیادی با "تلگرام طولانی" نوشته "جورج اف. کنان"، دیپلمات ارشد آمریکا در اتحاد شوروی در سال ۱۹۴۷ است که به این می‌پردازد که آمریکا چطور باید ظهور ابرقدرت سوسیالیست را مهار کند.

این سند جدید هم مانند نوشته کنان، قصد دارد روان‌شناسی مردم چین را تحلیل کند و بیان می‌کند که دولت سوسیالیستی حزب کمونیست چین، به طور بنیادی دارای ارزش‌های متفاوتی با مردم چین است که تهدید خصمانه‌ای را هم به سمت آن‌ها و هم جهان نشانه رفته است.

بر اساس این مقاله، آمریکا باید به "اصول اساسی" برگردد و جدل‌های خرد سیاسی و دسیسه‌های سال‌های اخیر را کنار بگذارد تا بتواند چشم‌انداز منسجم‌تر و متحدتری را برای مقابله با چین، ارائه کند.

در این سند ۱۰ طریقی که آمریکا می‌تواند به هدف فوق دست یابد، بیان شده‌اند که برخی از آن‌ها عبارتند از:

- حفظ نهادهای قانونی و جامعه مدنی در داخل

- حفظ ارتش ایالات متحده به عنوان قوی‌ترین نیروی جنگی جهان

- تقویت "نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین" که ایالات متحده پس از جنگ جهانی دوم ایجاد کرد

- تلاش برای "ارزیابی مجدد سیستم اتحاد و انبوه سازمان‌های بین‌المللی که در آن شرکت دارند" تا اطمینان حاصل شود که آن‌ها نیز از چشم‌انداز ایالات متحده حمایت می‌کنند

- تقویت سیستم‌های اتحاد موجود و ایجاد سیستم‌های تازه

- همکاری با چین در صورت امکان

- فهماندن دلایل چرایی ضرورت مبارزه با چین به مردم آمریکا

در این مقاله استدلال می‌شود که حزب کمونیستی چین نه تنها به دنبال برتری در نظم موجود است، بلکه بازنگری اساسی آن را نیز از طریق در مرکز قرار دادن جمهوری خلق چین و خدمت به "اهداف استبدادی و سلطه‌جویانه پکن" هدف قرار داده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین