کد خبر: ۶۸۱۶۹
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۸۶ - ۱۳:۴۳
گفت‌وگو با داود سلیمانی

ریشه برخوردهای دولت با اساتید منتقد چیست؟

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: داوود سلیمانی استاد دانشگاه تهران می‌گوید: «با روی کار آمدن دولت نهم و نوع تعاملی که با فضای علمی داشته، متوجه این مطلب می‌شویم که یک نگاه یکسونگرانه و در عین حال خودخواهانه با اغراض سیاسی و با هدف سوق دادن دانشگاه به سمت یک تفکر خاص دنبال می‌شود».

عضو شورای مرکزی حزب مشارکت در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی آفتاب گفت: نحوه گزینش و نوع برخورد با استادانی که به هر طریق در چارچوب فکری-ایدئولوژیک برخی نمی‌گنجند و برخوردهای مختلفی که در دولت نهم با استادان صورت گرفته مانند موضوع بازنشستگی، اخراج‌ها، لغو قراردادها، عدم امکان تدریس و فضایی که این فشار را بر اساتید بیشتر می‌کند، باعث شده که سرمایه‌های علمی کشور حق دارا بودن شغل معلمی در دانشگاه‌ را از دست بدهند و اساتید برجسته‌ای، مانند دکتر بشیریه از ایران بروند.

اظهارات دکتر سلیمانی پس از آن مطرح می‌شود که دکتر حسین بشیریه استاد برجسته دانشگاه تهران چند ماه پس از بازگشتش به ایران با حکم مدیریت دانشگاه تهران از تدریس در این دانشگاه منع شد. هرچند که از مهر تاکنون اجتماعات دانشجویی زیادی در اعتراض به اخراج بشیریه و سمتی و سایر استادان دانشگاه به پا شده است اما این اعتراضات هم ثمربخش نشد و در نهایت حکم رسمی اخراج استادان یاد شده به آنان ابلاغ شد.

سلیمانی در ادامه به برخوردهای دولت نهم با اساتید دیگر دانشگاه‌ها مانند دکتر کدیور، دکتر حجاریان، دکتر شکوری و منع آنان از تدریس در دانشگاه اشاره و خاطرنشان کرد: این گونه برخوردها تماما رویکرد بسیار منفی است که هم با اغراض سیاسی و هم نگرش یکسویه با هدف سوق دادن دانشگاه به سمت یک تفکر خاص صورت می‌گیرد.

وی تاکید کرد: این رویکرد دولت نهم نه تنها به سود کشور نیست بلکه مسیر توسعه‌ای که باید با دست دانشمندان ایرانی پیش برود را با تردید روبرو می‌کند.

سلیمانی تصریح کرد: دولت نهم نباید به دنبال رفتاری با نخبگان علمی باشد که با وجود جلوه‌ها یا تقاضاهایی که در خارج از کشور برای این سرمایه‌های عظیم علمی کشور وجود دارد و جاذبه‌های متنوعی که به لحاظ مادی و حتی آزادی‌های سیاسی بر آنها وجود دارد انگیزه ماندن و خدمت در وطن را از دست بدهند.

وی معتقد است: بریدن از وطن و ترک وطن سخت‌ترین و نهایی‌ترین مرحله‌ای است که یک فرد تصمیم می‌گیرد.

سلیمانی در ادامه اظهار داشت: اساسا توسعه کشورها برمحوریت نیروی انسانی متخصص است و در دوره جدید توسعه بر محوریت صنعت، کشاورزی و ... جای خود را به توسعه با محوریت نیروی انسانی متخصص داده و نیروی انسانی متخصص سرمایه‌های کشور محسوب می‌شوند.

به گفته وی، بسیاری از کشورها امروز سعی می‌کنند از سرمایه‌گذاری‌ها دیگر کشورها در این زمینه استفاده کنند چرا که سرمایه‌های نیروی انسانی بسیار هزینه بر است و برای تربیت یک نیروی متخصص بخشی از سرمایه ملی صرف می‌شود. 

عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت اضافه کرد: پرورش نیروی ا نسانی در کشورها فقط متکی به استفاده از منابعی که برای آموزش تخصیص داده شده نیست بلکه منابع زیادی برای رشد یک انسان چه به لحاظ فیزیکی و چه فکری به کار گرفته می‌شود تا یک نیروی متخصص در کشوری پرورش یابد.

سلیمانی افزود: به دلیل هزینه بسیار بالای تربیت نیروی متخصص،‌ امروزه کشورهای غربی ترجیح می‌دهند نخبگان سایر کشورها را جذب کنند، بنابراین در مقاطعی مانند تحصیلات تکمیلی، استادان یکی از بازارهای هدف اقتصادی و علمی کشورهای غربی هستند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: فرصت‌ها را نباید به نحوی از دست داد که علاوه بر اینکه سرمایه‌های عظیم اقتصادی ما از بین ‌می‌رود، سرمایه‌های کیفی کشور که نیروهای متخصص هستند، از بین بروند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین